Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Uw nieuwste aanwinst (bis)

Gestart door Gerolf, 28 februari 2011, 12:45:45 PM

steamdriven

Citaat van: Herwig op 13 maart 2020, 23:20:59 PM
Voorzichtig bovenste gedeelte van de schoorsteen van de H0-loc afzagen , dan is die meteen al terug wat  'kleiner'  ...

Was me nog niet opgevallen maar je hebt gelijk, Herwig. Het koudzweet breekt me al uit...  ;)
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Peter

Ondanks alle miserie op de wereld toch weer een lichtpuntje.
Daarstraks bracht de postbode een lang gezocht goederenwagonetje
van een Belgische wagon van Liliput
Modelletje is licht groen. Dacht dat licht grijs de juiste kleur was (maar wat maakt het,)

DSCN4633[1] by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

modelbaanHO

Dag Peter
Mooi wagentje, maar wat mij wel opvalt is dat er geen enkele beschrifting op staat.
(met uitzondering van het logo "breekbare goederen").
Ik heb ook zo'n wagentje (cat 234 96) en dat heeft wel opschriften.
De kleur van dat wagentje is lichtblauw.
Wat is het cat.nr. van jouw wagen ?

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Sicco

Beschrifting staat er wel op, in het wit (op het turkoois, dus slecht leesbaar). Er zijn verschillende van dit soort 'dienstwagens' gemaakt de Liliput

SuSke

En bovendien in verschillende kleuren.


(hoe zou ik het weten)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Herwig

#5135

Rode Dacker-catalogus:        http://www.tassignon.be/trains/PDF/Dacker_1982-1983.pdf          

1.   Die  "Daelemans & Vleeracker "  van Peter is waarschijnlijk de   L40/23399 
      "Licht  groen-grijs"            NMBS  type 9572B1

2.   Een variant hierop is de   L40/23496  in    "Hevig Staalblauw" (een chique tint ...) en die heb 'k hier in de hand:

Met zwart dak   +    rode schuine streep rechts op flank    +    rood wijnglas   "niet stoten"   in tweede zijvlak
Rood glas op witte achtergrond ook op beide kopkanten.
Witte beschrifting in eerste (linkse) zijvlak :                       30      driehoekje
                                                                                      88      B
                                                                                      947 1 207-1
Idem onderaan derde zijvlak:                                        30 88 9471 207-1
Idem laatste zijvlak:                                                         type 9471A 1
                                                                                       driehoekje
( driehoekje:     binnenlands verkeer )

                                                               

Peter

Mijn wagen zat in een Liliput doosje met nummer 233 99.
En inderdaad, de texten zijn niet makkelijk te lezen doordat ze wit zijn op die lichte grijs/groene achtergrond.
Misschien niet 100% nauwkeurig maar wel mooi. Het is in elk geval een aanwinst.
Met vriendelijke groeten
Peter

Herwig

#5137
Dan heb je pvd ook nog eens het juiste doosje.  Dat is bij die 2de hands Liliput/Dackertjes soms nogal een klucht namelijk.
( als je al belang hecht aan zo'n kartonnen beige of bruine doosje )
En zie je op de beide kopkanten van het wagentje het rode wijnglas ?  Of heeft uw grijs-groene versie deze niet ?

Metpetergaathetbeter

volgens mij zat die in die doos van 6 wagons

loco


guy holbrecht

#5140
Dat klopt. Het wagentje is zowel apart (L40/233 99) als in een verpakking met zes wagentjes (L40/99 233 91) uitgegeven. De verpakking met zes wagens was specifiek voor Dacker. Dat staat trouwens op de bruine doos(Dacker en Liliput Modelbahn). De aparte versie zit in een Liliput doos zonder Dacker vermelding. De doos met zes exemplaren bevat trouwens zes verschillende wagens 233 91 -233 92 -233 93 - 233 94 - 233 97 en 233 99. Ik veronderstel dat deze laatste de dag van vandaag nog moeilijk te vinden is in originele staat en inhoud.
Gr.
Guy

Peter

Mijn modelletje zat in het gekende bruine Liliput doosje zonder Dacker vermelding
Naast het produkt nummer een wit/blauw stickertje met de B logo
De verkoper (Luc F. uit Lier) heeft er trouwens nog andere te koop staan op 2dehands( nu wel te bieden)
Met vriendelijke groeten
Peter

Herwig

#5142
En deze info komt gelukkig netjes overeen met de gescande rode Liliput-Dacker-catalogus
       http://www.tassignon.be/trains/PDF/Dacker_1982-1983.pdf

blz. 12     voor de aparte licht-groene wagen
blz. 16     voor de verzameldoos

De kleurenfoto's op Cool Train zijn natuurlijk een pak duidelijker dan die redelijk amateuristische zwart-wit dingen in deze gescande catalogus.

Vele van die verzameldozen zijn in de loop der jaren uit elkaar gehaald om de inhoud afzonderlijk aan de man/vrouw te brengen.
'k Herinner me nog een grote 'grabbel'-doos voor de toog van Verschooten (Antw.) vol met deze  (ex)Glms-20-tons-wagentjes A°1947 ..

[   voor de geïnteresseerden:    deze Dacker-catalogus is nog een voorbeeld van de toenmalige  "toegelaten progressieve" spelling, zoals die toentertijd ook gebezigd werd door bijvoorbeeld de Gazet van Antwerpen:     Kollektie,   dekoratie .         
Maar dit is dan weer een gans ànder onderwerp    ] 

Peter

#5143
PS:
De Dacker katalogus heb ik jaren geleden aan Patrick Tassignon samen met een paar andere geschonken (wou ze weggooien :D)
Met vriendelijke groeten
Peter

Herwig

#5144
Dan is uw  kataloog  nog prima terechtgekomen tot vermaak & lering van velen ....