Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Aloha!

Gestart door Dominique, 23 februari 2011, 18:12:53 PM

Dominique

Hoi Iedereen,

Ik heb me zopas bij jullie forum gevoegd en ik kijk er naar uit om mijn baan te beginnen.

2 weken terug heb ik zo een starterspakket besteld, een Zwitserse goederentrein, 1 van de niewigheden van 2011 van Marklin. Hoewel ik dat pakket nog niet ontvangen heb, het is namelijk nog in productie, kon ik mij er niet van weerhouden om direct al 'der Glaserne Zug' te kopen.

U leest het goed!! Ik zit nu met een treintje in mijn handen, maar zonder spoor xx(

Nu, ik hoop dat dat starterspakket niet te lang op zich gaat laten wachten. Heeft iemand enig idee wanneer deze de fabriek uitgaan?

By the way, ik ben 29 jaar en kom uit Temse!

Groeten,

Dominique

Geert

Welkom op dit forum

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Steam.N

Hoi, Dominique.

Welkom, en een leuke ontdekkingstocht op dit forum.  Veel plezier.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

XVS-650

Hallo Dominique, welkom

Jean-Pierre

Metpetergaathetbeter

Aloha Dominique,

Welkom hier op het forum !

Nog maar net bezig met treinen en nu al het spoor bijster ? Da's snel ![:D]

Ik hoop dat je snel je startset mag ontvangen om daarmee snel je eerste stappen kan zetten in de modeltreinwereld !

mahalo Peter[;)]

PS Temse, daar komen toch nog forum-leden van ?

doomslu

Welkom Dominique.
Een nieuwigheid van M?rklin voor 2011? Met veel geluk komt die binnenkort uit, maar het kan evengoed over 12 maanden zijn. [:0]

Zonder jouw keuze in twijfel te willen trekken hoop ik voor jou dat je heel goed overwogen hebt alvorens voor een bepaald systeem te kiezen, het is namelijk bijna een keuze voor het leven. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Welkom, Dominique. Ik deel de bezorgdheid van Doomslu, maar wens je niettemin veel plezier met onze mooie hobby [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

railman56

de nieuwe leden zijn amper bij te houden [:)]
toch ook van harte welkom in ons midden en nog veel plezier met de hobby
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Michiel

Van harte welkom op het forum, Dominique!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

janjozef

Welkom dominique

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

T03

Welkom hier, veel plezier

SpGr
Marc
"I have a train riding in my brain"

Dominique

citaat:
Geplaatst door doomslu

Welkom Dominique.
Een nieuwigheid van M?rklin voor 2011? Met veel gelukt komt die binnenkort uit, maar het kan evengoed over 12 maanden zijn. [:0]

Zonder jouw keuze in twijfel te willen trekken hoop ik voor jou dat je heel goed overwogen hebt alvorens voor een bepaald systeem te kiezen, het is namelijk bijna een keuze voor het leven. [;)]



12 maanden in schaal 1:87 is inderdaad een eeuwigheid...[^]

Nu, ik heb inderdaad effe kort rondgekeken waar en hoe te beginnen, maar ik wou ook niet eindeloos erover zitten nadenken. Knoop doorhakken en klaar!

Het feit dat ik enkel Marklin kende was natuurlijk niet klein. Onbekend is onbemind, zoals men soms zegt.

Van een handelaar hoorde ik dat herstellingen bij Marklin veel sneller afgehandeld worden en dat er geen problemen als kortsluitingen en whatever voorkomen.

Aan welke andere redenen hadden jullie gedacht?

Groetjes,

Dominique

doomslu

Met dit bericht waag ik me op heel glad ijs. [:0]
Het is namelijk zo dat er al vaak zeer hevige discussies hier zijn gevoerd tussen aanhangers van 2-rail en 3-rail. Er is waarschijnlijk geen ander onderwerp dat zo veel emoties opvoert. [xx(]

Ik ga dus proberen heel voorzichtig mijn argumenten op het net te gooien. [;)]

Ik merk de laatste weken weer heel wat nieuwe mensen op het forum. Het zijn soms totale nieuwelingen en soms herbeginners, die een oude liefde weer voelen openbloeien. We kunnen hierover alleen maar verheugd zijn. Onze mooie hobby is nog lang niet dood! [:D]

Toch moet er me iets van het hart. Ik heb het niet genoteerd, maar bijna telkens kwam "M?rklin" spontaan uit het toetsenbord bij de voorstelling. En dan denk ik steeds "waarom?".

Als medewerker aan het grootste modelspoorblad van de Benelux vind ik het dan mijn taak om op een zo objectief mogelijke wijze wat duiding te geven. Ik heb ook niets tegen M?rklin, laat dat duidelijk zijn. Ik heb zelfs een M?rklin loc! [;)]

Het argument van heel wat handelaars is dat M?rklin robuust is en steeds werkt en geen elektrische problemen geeft. Ongelijk hebben ze niet. Toch heb ik als 2-railer ook nog geen pannes met mijn locs gehad en heb ik totaal geen elektrische problemen.

Helaas gaat het hem niet enkel over de keuze van een merk, maar over de beslissing welk railsysteem de beginneling voor de rest van zijn leven zal hanteren. Overstappen tijdens de rit is namelijk een dure zaak omdat zowat alles moet aangepast of ingeruild worden. Hier is het M?rklin tegen de rest van de wereld, 3-rail tegen 2-rail.

Ik ga het hier niet hebben over het rollend materieel. Dat is niet beter of slechter, niet mooier of lelijker, niet gedetailleerder of minder gedetailleerd dan de andere merken. Je moet dat trouwens model per model bekijken (daarvoor zijn onze test in het blad er).

Wat dan wel? Op een bepaald moment wordt onze beginner namelijk een geavanceerd modelspoorder en begint hij steeds meer eisen te stellen. Op dat moment speelt het niet meer zo'n grote rol dat de rails zo makkelijk in en uit mekaar kunnen geklikt worden en dat je er rustig op mag trappen. Op een modelbaan spelen esthetische eigenschappen een rol. Met de minuscule pukkeljes op de rails van het 3-rail systeem valt nog te leven, maar de wissels zijn al een ander paar mouwen, om maar te zwijgen van het ontbreken van flexrail in het C-railgamma. En zonder flexrail kan je geen mooie bogen en overgangsbogen maken. Tussen haakjes: in het "oudere" gamma K-rails is er wel flexrail. Je hebt ook weinig keuze wat railhoogte en wisselhoek betreft. Bij tweerail kan je namelijk de keuze maken uit vele fabrikanten voor railmateriaal. Nu kan je natuurlijk ook mooie rails van andere merken (2-rail) kopen en die ombouwen naar 3-rail. De vraag is dan: waarom niet meteen 2-rail?

PAS OP! Dit is een overweging er van uitgaande dat het de bedoeling is een zo realistisch mogelijke modelbaan te bouwen. Het kan natuurlijk ook zijn dat je de rails niet zo belangrijk vindt. Er bestaan trouwens ook mooie modelbanen met 3-rail hoor, moet ik eerlijk toegeven! [:I]

Ik heb ook totaal niets tegen banen waar de rails op een spaanderplaat zijn geschroefd en waar het enkel de bedoeling is om te rijden. Waarom ook niet? Een hobby moet "fun" zijn. [:D]
Ik heb ook niets tegen mensen die af en toe een baantje uitleggen op de salonvloer om hun verzameling eens te doen rijden.
Ik heb ook niets tegen pure verzamelaars (en dan is M?rklin een verstandige keuze!).
Er is plaats genoeg voor iedereen in deze hobby.

Als de keuze heel bewust naar 3-rail gaat, dan is dat prima voor mij.

Ik wil enkel de mensen tot nadenken zetten alvorens ze de stap zetten en ik heb zo'n vermoeden dat dat te weinig gebeurt.
Toegegeven, 35 jaar gelden geschiedde mijn eerste aankoop ook zonder overleg. Het enige argument was de prijs en dus werd het Lima. [V]

Er zijn trouwens nog heel wat overwegingen die zouden moeten gebeuren. De schaal bvb. Waarom H0? Wat wil ik gaan doen, en welke ruimte heb ik ter beschikking? Enz?

Mag ik in dat opzicht trouwens verwijzen naar het schitterende boek van Gerard Tombroek waarin op deskundige wijze alles wordt uitgelegd zodat je een bewuste keuze kunt maken, nog voor het eerste stuk besteld is? [:p]

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ysbeer

Wel daar gaat hij dan.

Marklin

Voordelen
Stevig gemaakt.Je kunt hem van de tafel laten vallen (ik geeft geen garantie)
spanning toevoer iets betrouwbaarder dan bij andere systemen.
Geen ellende met een keerlus.
Simpeler spoor bezetmelding

Nadelen
slechts een leverancier van rails (marklin dus)
Zeker niet goedkoop.
Rails weinig natuurgetrouw.
Loks tegenwoordig goed,maar zeker niet beter dan ander (wat afwerking betreft)
Voortbestaan marklin nog altijd niet 100% zeker
Van ander systemen 10 tallen merken (voor mooie prijzen soms)
Wel leveren de meeste merken ook loks die op marklin rails rijden,maar dat gaat niet altijd perfect.En ze zijn duurder.
Eigen digitaal systeem,met zeker in toekomst minder mogelijkheden
Dit behoeft geen bezwaar te zijn
Dat marklin klantvriendelijker is (reparaties e.d)is winkeliers gezwam.

Twee rail (vrijwel alle andere merken)

voordelen
Meestal meer details.
Sommige merken goed en goedkoop.
Tientallen rails merken waarvan bijna alle natuurgetrouwer dan marklin,en enkel perfecte
nabootsing van de werkelijkheid.
Heel veel keus bij loks en wagens
Digitaalsysteem voor al deze merken ongeveer of helemaal het zelfde.


nadelen
schoner rails noodzakelijk (poetswagen kopen)
Voor een keerlus extra module nodig (niet echt duur)
Spoorbezet melding is iets moelijker (module kopen)


wim

ysbeer

ik beweer zo beetje het zeflde als droomslu.
sorry dat wist ik niet,toen hij plaatste zat ik nog te te tikken (met een vinger,ik kan niet beter)
wim