Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Decals en meer mogelijkheden

Gestart door Kees-Jan, 20 februari 2011, 18:44:07 PM

Kees-Jan

Voor een projectje ben ik een fabriek aan het bouwen.

De fabriek is opgebouwd uit muurdelen die ik gegoten heb uit een zelfgemaakte mal van silicone.

De gietdelen zijn aan elkaar gelijmd op een stuk plexiglas.

Door het plakken op het plexiglas heb je gelijk glas voor de ramen echter..... geen kozijnen dus moest ik daar iets op verzinnen.

imghttp://farm6.static.flickr.com/5216/5462184762_ac31a46f90_b.jpg/img


De decalprinter bracht uitkomst. Ik heb de kozijnen getekend en deze geprint zodat ik de kozijnen als decals had. Deze konden mooi op de "open" plaatsen geplakt worden en zie hier:

imghttp://farm6.static.flickr.com/5017/5461582307_87b8104ca4_b.jpg/img

Na wat verf ziet het er momenteel zo uit:

imghttp://farm6.static.flickr.com/5251/5462184502_4a7422c389_b.jpg/img

Je ziet dat je met weinig spullen toch iets leuks kunt bouwen. De decals kun je gewoon op een laser of injet printen (ik heb de "andere" printer gebruikt). De gietdelen zijn te maken door ??n of meer delen uit een bouwdoos te gebruiken.

Kosten? minimaal.

Kees-Jan



evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

doomslu

Mooi gedaan en mooi gebouw trouwens. [:p]
Zou printen op overhead-sheets een alternatief kunnen zijn?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ratje

Knap resultaat, hoe heb je de gietmallen gemaakt?

groetjes Steve
trial and error, learning and fun
http://users.skynet.be/mijnmodelspoor

marc goovaerts

citaat:
Geplaatst door doomslu

Mooi gedaan en mooi gebouw trouwens. [:p]
Zou printen op overhead-sheets een alternatief kunnen zijn?


Ik denk dat het zelfs praktischer zou zijn. Veel printers hebben trouwens een afzonderlijke instelling voor transparanten, waarbij ze wat guller zijn met inkt/toner.
Een heel vriendelijk, bolrond lid van het zusterforum tekent zelfs dikwijls gewoon z'n kozijnen op transparant materiaal.
Maar het zal wel hetzelfde nadeel hebben: nogal plattekes. Net zoals gedrukte kartonnen huisjes. Maar het enige alternatief voor zo'n dunne raamkozijnen vrees ik, zal ze zijn ze allemaal te etsen... Ook een heel jobke.

martintje

citaat:
Geplaatst door marc goovaerts
Maar het enige alternatief voor zo'n dunne raamkozijnen vrees ik, zal ze zijn ze allemaal te etsen... Ook een heel jobke

nee hoor, gewoon ff snijden met de plottert in zelfklevend folie, ook wel vinyl genoemd. ik doe niet anders, en als ik meer relief wil hebben dan doe ik meerdere lagen op elkaar,

http://postimage.org/image/j3bjy6f8/

Allemaal gesneden kozijnen en deuren, alleen de teksten zijn decals, gemaakt door diegene waar ik nou het draadje van bevuil :)
En we zijn nog concurenten ook [}:)]

http://postimage.org/image/j2q1yo04/

de raamluiken zijn gemaakt door 4 lagen folie

http://postimage.org/image/15iw0xpc4/

Ramen van de fabriek zijn ook gesneden, spijlen van de ramen zijn ca 0.15 mm dik, niet zo fijn als die van Rees, maar toch [:)]

Edit: ik mis even een goede uploadert, vandaar de linken en geen platen, sorry
Mvg Marty

conducteur

@martintje: WAW. Das bangelijk echt! Echt geslaagd, enkel de reling op de eerste foto deed mij aan modelbouw denken omdat die nogal grof is.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

marc goovaerts

Inderdaad prachtig. Maar ja, je moet er het gereedschap voor hebben.

Stel je voor dat in elke stad het even gewoon zou zijn om even iets te laten uitsnijden met de plotter, decals te maken met een ALPS, OKI etc., de 3D-printer of lasersnijder te gebruiken, net zoals we al jaren fotokopie?n kunnen maken... Gewoon je ontwerpje op een usb-stick meenemen.
Ik vrees dat er dan heel wat traditionele fabrikanten hun deuren kunnen sluiten.

martintje

en Marc, waarom zou dat niet gewoon zijn
Ik krijg vele hobbyisten op bezoek om wat te snijden, uit elke tak van de modelbouw
Maar ook motorrijders die schade hebben en een originele stickerste te duur vinden, of oma's die poppehuizen aan het maken zijn, of schilders die wat sierletters willen hebben op een deur.
Oftewel er lopen bij mij dagelijks mesnen naar binnne die ik veelal niet ken en waarvoor ik snij.
En ik denk dat velel kleine bedrijven met mij echt niet beroerd zijn om dit te doen voor derde, en de mensen met een alps is ook danig groeiende, dus waarom niet, zeker als iedereen met een USb als sleutelhanger loopt [:)]
Mvg Marty

marc goovaerts

Marty,
Zo zou het inderdaad mogen zijn. Maar IJsselstein... vanuit Antwerpen wip je niet zo maar even binnen zoals in een copycenter om de hoek. Dat bedoelde ik eigenlijk.
Dat de beschikbaarheid van deze technieken wat algemener en 'normaler' zou moeten zijn.

En zelfs toen ik nog werk had als drukwerkbegeleider zat ik met dat probleem. Prachtige nieuwe machines op de markt. Met prachtige nieuwe mogelijkheden. Maar de producent geeft niet vrij bij welke drukker ze die ge?nstalleerd hebben, zodat je ook niet weet waar je een offerte kan vragen voor die specifieke techniek... Terwijl de koper van hun machines op klanten wacht.
Weet jij ergens een A4 UV-flatbedprinter staan ?

martintje

Och, rij je een keer met Evan mee [:)]
Maar zonder gekheid, en zonder het draadje van rees te willen vervuilen, plotten van folie kan bij elke letterboer, is een kwestie van bellen, en volgens mij zitten er genoeg ssignboys in Antwerpen.
Dat een fabrikant niet door wil geven waar ze een machine plaatsen zullen ze niet lang volhouden als hun afnemers daar van horen.
Als jij mijn lvenerancier belt  waar hun een graveer machine hebben neergezet, en ze willen het niet vertellen, en ik hoor dat, mogen ze vban mij dezelfde dag de machine weer ophalen, of is dat de laatste dag dat ik met hun zaken doe, dus een zeer vreemde zaak
Ik weet niet waar een UV scanner staat om dat ik die nog nooit nodig heb gehad, mocht ik die wel nodig hebben, weet ik morgen om 9 uur waar er 1 staat, even googlen en bellen kost tegenwoordig niet zo veel tijd.
moraal van het verhaal? : wees creatief en moet jij eens kijken hoe ver je komt.

Maarheuh rees, heb je het optijd klaar  ?? [8D][:D]
Mvg Marty

marc goovaerts

Marty,

Inderdaad, plotten van film kan je bijna op elke hoek. Zelfs een ex-lief heeft zo'n ding staan. Plotten van styreen echter...

En het is geen UV-scanner, maar een UV-printer. En dan nog een flatbed. Die dingen kunnen op (bijna) om het even wat tot een zekere dikte (ong. 6 cm) drukken. Watervast ?n ook dekkend wit. Hun werkingstemperatuur is 'slechts' 80?.
Natuurlijk heb ik al heel wat gegoogeld naar die dingen.
Maar tot nu toe kom ik voor dat formaat alleen terecht bij de fabrikanten... in China. En aan het niveau van het Engels op hun sites te oordelen, zit een vlotte communicatie er niet echt in.

Eentje voor materialen van 2,5 of 3,5 meter breed vind je veel makkelijker. Zelfs hier in Antwerpen. Als er iemand de ondergrond van zijn baan zou willen uitprinten, dat kan dus. Rechtstreeks op de plaat.

Kees-Jan

Even terug te komen op mijn gebouwtje.

Dit kun je echt zonder dure investeringen maken hoor. Het is alleen een kwestie van kombineren van middellen en technieken.

Mallen maak je zelf eenvoudig zoals al eerder door anderen hier beschreven en dit soort eenvoudige printjes voor de ramen komt uit iedere inkjet of laser printer. Het in elkaar steken en afwerken is een kwestie van geduld en creativiteit.

Kosten aan materiaal voor dit hele gebouw zit nog niet aan de 10 euro.

Kees-Jan

NB je moet er natuurlijk wel tijd en creativiteit in willen steken om zoiets te bouwen maar dat zullen er wel meer kunnen hiero [;)]

Gerolf

Voor mijn stadhuis heb ik rechtstreeks op transparanten geprint. De tussenstap met decals op een transparant zie ik niet zo, tenzij je erg lichte kleuren wil printen.
Dat was trouwens voor een loodglas-imitatie, en dat kan zo prima.

Raamkozijnen hebben reli?f, en dat kan je niet printen. Etsen was een dure en tijdrovende optie, een snijplotter heb ik niet, en daarom heb ik ze afgegoten. Je kan met resin zeer dun afgieten - een halve millimeter is geen probleem.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw