Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Op rust Belgische BR52 1/35

Gestart door vandorpe marc, 16 februari 2011, 13:51:14 PM

Steam.N

#45
Ljkt me inderdaad gezichtsbedrog.  Model redelijk dicht bij de camera gehouden?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

#46
Op die foto lijkt het een enorme loc [:0] Hoe lang is hij in werkelijkheid?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

#47
ik schat 15cm

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Steam.N

#48
Zou het geen 25..30 cm zijn?  
Blijkbaar een vijftal assen met grote wielen, die volgens de markering van de snijmat minstens 4cm diameter hebben.  5x4 = 20cm + extras
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

janjozef

#49
kan gerust zijn

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

vandorpe marc

#50
De loco is ongeveer 40 cm,in totaal met de tender  een goede 60 cm.

vandorpe marc

#51
Beetje verder gewerkt aan de remmen en onderdelen van de aandrijving,al bij al is het model zo slecht niet,je kan er eigenlijk veel verschillende uitvoeringen mee maken,maar het is soms een ganse zoektocht in het bouwplan.
Ook het opkuisen van de vele onderdelen(alles is bijna dubbel,linkse en rechtse kant  v d loco) is erg veel werk.Maar je krijgt wel na het nodige opkuiswerk redelijk goede onderdelen  van trumpeter.








vandorpe marc

#52
En nu de aandrijving grotendeels aangepakt,wat zit er daar veel opkuiswerk in ;-)
Het is de bedoeling om het chassis zo ver mogelijk te bouwen ivm het schilderwerk.
Ben van plan om het chassis en de ketel/kabine zolang mogelijk gescheiden te houden.






vandorpe marc

#53
Nu is het tijd om een start te nemen aan de stoomketel.De bedoeling is om enkele huidplaten weg te nemen,en alles eronder uit te bouwen,vooral plaatwerk en klinknagels.Betekend ook dat de buitenkant van de stoomketel aanzienlijk moet omgebouwd worden,bv vele kabels en leidingen moeten aangepast worden.In de upgrade set die ik aankocht zitten er veel korrektere onderdelen zoals vetpompen ed om op de ketel te bouwen,de rest van de upgrade set dient voor de binnenkant van de kabine.
De stoomketel wil ik open bouwen,dus moet er langs voor een indruk van de stoommachine zelf gebouwd worden,ook de binnenkant van die buis moet nu langs binnen afgewerkt worden.
Efkens de onderdelen erbij genomen en tesamen gekleefd met kleefband,geefd een betere indruk over wat er allemaal moet gebeuren.
Er zal zo te zien niet veel origineel kunnen blijven,alles moet aangepast worden,maar daarom doen we modelbouw he.






vandorpe marc

#54
Tijd om eens te zien hoe die stoomketel past op het onderstel.Vreesde er erg voor,als alles leest wat het op het www staat over die passing,dan zou je Uw hart vasthouden.
Moet eerlijk zeggen,het paste beter dan ik verwachte,zie er niet teveel problemen in.Enkel hier en daar iets aanpassen,maar dat komt grotendeels door mijn eigen toekomstige ombouwwerken.








vandorpe marc

#55
Daar ik besloten heb om de stoomketel met open deur te bouwen,kan ik de bijgeleverde deur van trumpeter niet gebruiken.
Deze ga ik echter proberen aan te passen.
Er moet een nieuwe ring voor de ketel met sluitring komen,een bodemplaat voor de deur zelf,sluitingen,reflektieplaat deur ,andere schanieren enz gemaakt worden.

De eerste stapjes;












vandorpe marc

#56
Was eens tijd om de stoomketel aan te pakken,daar hij enkele huidplaten zal missen moet hij in delen gecutterd worden.
Nog niet zo simpel,het is een dikke buis,dus moeten de zijkanten van de snijvlakken aangepakt/afgeschuind worden.
Op dit moment moet de frontplaat van de inwendige stoommachine ook reeds zeer passend gesneden worden,nog niet zo echt simpel om dit precies te krijgen.








vandorpe marc

#57
Tijd om enkele onderdelen te plaatsen om zo te zien in hoever alles klopt tot nu toe.
Met enkele wijzigingen klopt het eigenlijk allemaal wel redelijk.










Steam.N

#58
Dus wel degelijk een groot bakske.
Het lijkt wel een mooie uitvoering.  En je krijgt een beter idee van de opbouw.  
Al bij al waren die locomotieven een wonder der techniek: uit de tijd dat alles met de hand moest uitgerekend worden, machines met de hand gecontroleerd, en alle onderdelen via mechanische connecties moesten aangestuurd worden ...  Chapeau aan de ontwerpers en constructeurs

@Marc: nu komt het interessantste werk: die aanpassingen, waar je je eigen creativiteit kunt laten uitleven.  
Dit is een zeer leuk draadje om volgen.  [:)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

vandorpe marc

#59
Bedankt steam,

Inderdaad die mensen konden vroeger meer met hun handen dan tegenwoordig he,nu is alles met cnc.

Nu komt het inderdaad leuk voor mezelf,veel veranderen en nadien schilderen,iets waar ik echt van hou [:D]