Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Op rust Belgische BR52 1/35

Gestart door vandorpe marc, 16 februari 2011, 13:51:14 PM

argilla

#15
citaat:
Geplaatst door vandorpe marc

En dan was het tijd om met de bovenbouw van de tender aan de slag te gaan.
Daar is redelijk veel werk aan; de randen moeten verhoogd worden,de hoeken afgerond,de kolenbak moet iets verlaagd en verlengd worden.
De watervulgaten moeten gedicht worden deze komt nu achteraan de tender.De opening waar ze de kolen uitscheppen ben ik nog niet echt uit,je kan hem laten zoals in de doos,
maar hij bestaat ook gewoon open langs achter.
En niet te vergeten,de tender is oud en vervallen,dus moet hij ook met een lege binnenkant kolenbak uitgewerkt worden.
Eerst ben ik begonnen met de originele tender te bouwen,waarna de
hoeken afgerond werden en alle verzonken klinknagels uitgeplamuurd.











Deze worden vervangen door opliggende klinknagels.









Opmerkingen en tips steeds welkom?





OM je te helpen Marc hier mijn versie van de 52 maar dan in WWii kleuren
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=7345
Marc  dit is gebouwd zo uit de doos.
En op deze webstek kan je metalen onderdelen om te superen verkrijgen:
http://www.whiteensignmodels.com/acatalog/BR52_Railway_Locomotive.html
en voor kleineren onderdelen
http://www.spruebrothers.com/Nexternal/135-lionroar-pe---metal-meshbiumper-set-for-steyr-1500-tam-kit-lam032.htm
En voorals je het "echt ver " wilt superen
http://www.plasticmodellbausaetze.de/forum/viewtopic.php?f=34&t=86

veel plezier van Marc aan Marc met het bouwen

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Michiel

#16
Je beschikt waarschijnlijk al over veel informatie. Misschien dat onderstaande link je toch kan helpen? Eventueel een mailtje sturen naar deze persoon of hij geen foto's heeft van de cabine van een BR50, en van de tender?

http://www.lokbaer.de/index.php
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

vandorpe marc

#17
Beadankt Gerolf;is de gewone manier van vele timmerlieden om hoeken te ronden.

Bedankt argolla;erg mooie links,ga daar een paar van aanschaffen,maar wil zo veel mogelijk zelf bouwen.

vandorpe marc

#18
Toen pas zag ik in mijn documentatie dat de vloer recht moest lopen.
Dus maar weer begonnen met een kader te maken,en nadien de hoeken weer rond uit te werken.









Nu begin ik pas te beseffen dat ik deze opbouw beter van de eerste keer volledig zelf kon bouwen,er zit nu veel meer werk in,maar het blijfd leuk.

vandorpe marc

#19
En dan moest ik eindelijk eens kiezen hoe ik het een en ander zou aanpakken.
Er bestaan zoveel versie's ervan dat het moeilijk beslissen blijfd,maar heb dan maar gekozen voor een open schuif zoals de meeste modellen.Het is eigenlijk een rechte opening waar ze dan planken inschuifden om zo de stapel kolen te doseren.
Dus de opening gezaagd en de rechte opstanden gebouwd.
Ondanks alle pogingen enz,geraak ik maar niet aan de nodige foto's,blijkbaar moeilijker dan de lotto winnen[:)]





Peter

#20
Hoi Marc,

Op onderstaande link is er ook iemand aan zo'n baureihe 52 bezig.
Als je extra informatie zoekt kan je die persoon mischien kontakteren.

http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?10,5289812
Met vriendelijke groeten
Peter

vandorpe marc

#21
Bedankt,maar kende deze al,hij bouwd de gewone versie.
Het is trouwens ook een Nederlander  [:D]

vandorpe marc

#22
Eerst maar eens de hoeken voor de vulopening verder afgewerkt.
Ook de nieuwe opening voor het water aangepakt evenals de 2 deksels van de kit verbouwd naar 1 luikje




vandorpe marc

#23
Inmiddels is de bekleding en verdere uitbouw van de tender iets verder gekomen.






vandorpe marc

#24
Ondertussen de tender verder afgewerkt,vooral plamuur en schuurwerk,en nadien in de grondverf gezet.
Deze is rood omdat de tender nadien volledig in roestkleuren komt.







vandorpe marc

#25
Vanaf vandaag ben ik begonnen aan de loco zelf.Eerst heb ik alle onderdelen uitgezocht voor het onderstel zelf.Daar ben je toch makkelijk anderhalf uur mee bezig.
Ben van plan om de loco in 3 onderdelen te bouwen,het onderstel,de ketel,en het open stuurhuis.
Wat ben ik nu van plan met;
Het onderstel; blijfd redelijk standaard met enkele wijzigingen zoals aanbrengen van enkele zichtbare details die trumpeter vergeten was,voornamelijk extra profieltjes en bekabeling.

De ketel;
Deze wil ik bouwen met enkele huidplaten verwijderd,zo komt de details van de echte ketel naar boven.
Het voorluik van de ketel komt open te staan,dus daar ga je een stuk van de echte ketel en buizen zien.

Het open stuurhuis;
Dit zal grotendeels zelfbouw worden,er zijn gewoon teveel verschillen aan,eigenlijk is het de kabine van een bR50 die de Belgen monteerden.

Nadien komt alle beschadigingen en verdwenen onderdelen aan de beurt,met als einde natuurlijk de beschildering in veel roest tinten.



Gerolf

#26
Hier gaat iemand even zoet mee zijn [:)]
Mooi project, Marc [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

vandorpe marc

#27
Is waar,zijn in totaal een kleine 900 onderdeeltjes,en erg veel opkuiswerk aan de onderdelen  [:D]

vandorpe marc

#28
Ondertussen beetje begonnen aan het onderstel.
Wat vooral aan dit model opvalt is het redelijk veel opkuisen van de onderdelen.
Ze hebben met de wr360 veel bijgeleerd,de BR52 zal niet als een sneltrein bouwen.
Ondertussen ben ik ook begonnen uit overgebleven onderdelen 2 nieuwe ondergrondjes te bouwen voor de wr360 en gondola.Voor de 2? waren de kopstukken te weinig,dus die ga ik zelf moeten fabriceren.










vandorpe marc

#29
En terug een beetje verder,het is vooral een kwestie van goed opkuisen en plamuren.Kga binnenkort er beginnen van houden.
De drukvaten zijn aangepast,daar gaat trumpeter in de fout,ook een extra opening in het chassis gemaakt.
En natuurlijk een spant moeten veranderen,daar kruipt nogal tijd in.