Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Op rust Belgische BR52 1/35

Gestart door vandorpe marc, 16 februari 2011, 13:51:14 PM

vandorpe marc

Het is de bedoeling om van deze trein een afgeleefde vervallen trein op rust te bouwen,lekker oud en uiteen aan het vallen ergens in een locdepot aan het wachten op restauratie.
Hoe ik het een en ander moet aanpakken weet ik nog niet zekers,maar het idee is er toch al.
Het zal een zeer oude vervallen trein van de Belgische spoorwegen worden,met misschien hier en daar nog een beetje groene kleur?
Ik zal geen gebruik maken van pe,wel hier en daar waar nodig zelf details trachten aan te brengen,dat zal opzoekwerk worden
Als eerste zal ik de aanhangwagen voor de kolen bouwen,daar moet ook wel het een en ander aan veranderen,nog beetje verder uitzoeken.Die ga ik veranderen naar een pruisisch model die vaak gebruikt word in het buitenland en ook Belgie

IMGhttp://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/opbouw%20kolenwagen/800px-Locomotive_638_1301_being_greased.jpg/IMG

De bovenbouw verschilt erg veel,langere kolenschuif,verhoogde randen,afgeronde hoeken,kolenlader(zijn meer mogelijkheden),ander watervulgaten enz.
Dus mogelijkheden zat.Eerst ga ik het onderstel van deze kolentender aanpakken,die verschilt niet erg veel met die van de bijgeleverde kolentender.
Heb echter wel al ondervonden dat de kwaliteit van deze kit niet zal kunnen tippen aan de WR360,minder stevig plastiek,slechtere pasvorm,en redelijk veel plamuurwerk eraan.

IMGhttp://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/kolenwagen%20onderstel/IMG_1239.jpg/IMG

IMGhttp://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/kolenwagen%20onderstel/IMG_1247.jpg/IMG

IMGhttp://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/kolenwagen%20onderstel/IMG_1250.jpg/IMG

IMGhttp://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/kolenwagen%20onderstel/IMG_1266.jpg/IMG

IMGhttp://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/kolenwagen%20onderstel/IMG_1265.jpg/IMG

IMGhttp://i1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/Baureiche%2052/kolenwagen%20onderstel/IMG_1262.jpg/IMG

Nu kan ik eindelijk beginnen met de omvangrijke ombouw van de bovenbouw van de tender.


vandorpe marc

#1
En dan was het tijd om met de bovenbouw van de tender aan de slag te gaan.
Daar is redelijk veel werk aan; de randen moeten verhoogd worden,de hoeken afgerond,de kolenbak moet iets verlaagd en verlengd worden.
De watervulgaten moeten gedicht worden deze komt nu achteraan de tender.De opening waar ze de kolen uitscheppen ben ik nog niet echt uit,je kan hem laten zoals in de doos,
maar hij bestaat ook gewoon open langs achter.
En niet te vergeten,de tender is oud en vervallen,dus moet hij ook met een lege binnenkant kolenbak uitgewerkt worden.
Eerst ben ik begonnen met de originele tender te bouwen,waarna de hoeken afgerond werden en alle verzonken klinknagels uitgeplamuurd.
Deze worden vervangen door opliggende klinknagels.









Opmerkingen en tips steeds welkom?

Peter

#2
Hallo Marc,

De tender van de baureihe 52 in de bouwdoos is een zogenaamde Steifrahmentender. In de overgrote meerderheid werden deze loks echter gekoppeld aan een Wannentender of in het Nederlands, een Kuiptender. Het verschil tussen beide is echter zeer groot. Niet alleen verschillen de draaistellen enorm van elkaar, ook de bovenbouw van die tender is helemaal anders. Ik ben echter niet voldoende op de hoogte, maar ik vermoed wel dat in Belgie de Steifrahmentender nooit of zeer zelden gebruikt is (bij de NMBS)
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

#3
En de Belgische BR 52 was zelf een speciaal geval, omdat ze een open cabine had. De Duitse BR 52 hadden allemaal een gesloten cabine. Daarom waren er op de Belgische tenders (kuiptenders zoals Peter vermeldde) windschermen met raampjes geplaatst als bescherming bij het achteruitrijden.

Het beste lijkt me om ons museummodel na te bouwen, want dat is buitenlands exemplaar (Tjechisch?), in een Belgisch-groene schildering. Deze heeft wel een gesloten cabine, maar ook wel weer een kuiptender.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

bellejt

#4
er staat een goede info over deze locs in het boek van Phil Dambly Onze onvergetelijke stomers.De type 52 KOND schijnt als oorlogsbuit hernoemt (of gebouwd) te zijn in type 26,daarna 28,daarna 27 (met condenstender).Blz 94.
Belangrijkste is dat er eigenlijk maar 3 machines zijn omgevormd naar type 28 (met Wannentender) en daarna type 27 (met condenstender).

vandorpe marc

#5
Bedankt mannen voor de nuttige info.
De belgische BR 52 waren inderdaad totaal anders verbouwd zoals hierboven beschreven.
Ik probeer die BR52 hier in Belgie te bezichtigen en te fotograferen,wat maar moeizaam lukt.
Zou graag de kabine en koppeling willen bezien ervan,om deze dan na te bouwen.
Nu ga ik eerst die tender nabouwen,die rijd hier achter een P8,maar in het buitenland kom je ze tegen achter een BR52.
Het is de bedoeling om het treinstel volledig verroest en verwerd te bouwen,klaar voor restauratie,dus geen groene verf erop.
Momenteel heb ik een merk gevonden die de juiste kuiptender aanbied,die ga ik dan tesamen met de BR 52 opbouwen.
Dus nog lekker veel werk n het vooruitzicht[:D]
Is er soms iemand die foto's bezit van die kabine en koppeling van de belgische BR52?

Michiel

#6
Ik zit even luidop te speculeren, maar zou me de open cabine van de BR 50 (die ook in Belgi? werd gebouwd dacht ik) ook niet op de BR 52 hebben plaatst als kostenbesparing? Het is maar wat gissen van mijn kant. Ik zal vanavond (zit nu op mijn werk) eens proberen na te gaan of mijn theorie ook werkelijk is.

Foto's van de BR 52 vind je ongetwijfeld in de werken van Dambly, Delie en TSP.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

jacques timmermans

#7
Marc,

misschien nog wat aanvullende info over de Duitse serie 52

Jacques Timmermans


Tender der BR 52
Alle Loks waren mit Schlepptendern gekuppelt, ?berwiegend mit dem charakteristischen Wannentender des Typs 2'2' T 30 bzw. 2'2' T 32, bei ersterem handelte es sich um einen von Westwaggon, K?ln, entwickelten Tender in Wannenform (daher die Bezeichnung) mit zwei Drehgestellen und 30 m? Wasserinhalt sowie 10 Tonnen Kohleinhalt. Er war als rahmenlose Konstruktion ausgef?hrt, die Wanne hatte alle Zug- und Druckkr?fte aufzunehmen. Daneben kamen auch andere Tender zum Einsatz, wie der Wiener Steifrahmentender 4 T 30 oder der Einheitstender 2'2' T 26 der BR 50. Die Kondensationslokomotiven (52 1850?2027) besa?en 5- bzw. 4-achsige Kondenstender der Bauart 3'2' T 16 Kon. bzw. 2'2' T 13,5 Kon. von Henschel. Damit waren l?ngere Streckenfahrten ohne Wasserfassen m?glich, ein Nebeneffekt war, dass Lokomotiven mit Kondensationseinrichtung, insbesondere bei kalter Witterung, wegen der geringeren Abdampffahne von Tieffliegern weniger gut entdeckt werden konnten. In geringer St?ckzahl wurde auch der Versuchswannentender der Bauart 2'2' T 34 hinter die 52er gekuppelt, der aber mit seiner L?nge von 8950 mm zu lang f?r 20-m-Drehscheiben war. Im Ausland fuhr die Baureihe 52 noch mit diversen Tenderformen, teilweise auch f?r ?lfeuerung. Nach dem zweiten Weltkrieg erhielten die bei der Deutsche Reichsbahn zu Kohlestaublokomotiven umgebauten 52er Wannentender der Bauart 2'2' T 24 Kst bzw. umgebaute Tender der preu?ischen Bauart 2'2' T 31,5.

Reihe 52 in Belgien und Luxemburg
Die in Belgien verbliebenen Lokomotiven wurden als Reihe 26 bezeichnet. Das waren Loks, die durch die belgischen Lokfabriken erst 1945 gebaut und kurz nach Kriegsende ausgeliefert wurden. Insgesamt umfasste die Reihe 26 die Loks 26.001 bis 26.100. 10 der Loks gingen 1946 an die luxemburgische CFL. Die SNCB musterte ihre letzten Loks 1963 aus. Drei Maschinen mit Kondenstender blieben ebenfalls in Belgien und wurden als Reihe 27 bis 1950 eingesetzt. Anschlie?end gingen sie an die DB zur?ck.
In Luxemburg wurden die ?bernommenen belgischen Loks als Reihe 56 eingeordnet. Zus?tzlich wurden weitere 10 Loks bei der franz?sischen Lokomotivfabrik Graffenstaden gekauft. Alle Loks wurden bis 1962 ausgemustert.

Reihe 52/152 in ?sterreich
In ?sterreich blieben nach Kriegsende 113 Lokomotiven, die bei den ?BB unter Beibehaltung der Nummerierung als ?BB 52 mit laufenden Nummern von 52.221 bis 52.8000 vor allem f?r schwere G?terz?ge, aber auch vor allen anderen Zuggattungen bis zum Schnellzug eingesetzt wurden. Jene Maschinen, die auf einem Barrenrahmen aufgebaut waren, wurden als Reihe 152 bezeichnet. Die letzten Lokomotiven wurden 1976 ausgemustert und geh?rten damit zu den letzten Dampfloks auf dem normalspurigen Streckennetz der ?BB. Interessant waren die Eins?tze vor schweren Erzleerz?gen mit Vorspann einer Maschine der Baureihe 86.

150 Y in Frankreich
In Frankreich wurden als Reihe 150 Y insgesamt 42 Lokomotiven ?bernommen, die teils erst nach dem Krieg von Graffenstaden gebaut wurden. Sie wurden bis 1957 ausgemustert.

Type 63a in Norwegen

63a-2770 auf der Stugufl?tbrua, Raumabanen, 2004
Insgesamt blieben 33 Lokomotiven der Baureihe 52 nach Kriegsende in Norwegen und wurden von der Norwegischen Staatsbahnen als Type 63a behalten. Allerdings behielt man die fortlaufende Nummer bei und entfernte nur die Ziffer 52. Sechs Lokomotiven wurden auf ?lfeuerung umgestellt. Die letzte dieser Dampflokomotiven wurden infolge der fortschreitenden Elektrifizierung und Einstellung des Dampfbetriebes 1970 ausrangiert. Eine Lokomotive - die 2770 - blieb als Museumslokomotive erhalten (Norsk Museumstog Hamar).

Ty2 / Ty42 in Polen
In Polen verblieben ca. 1.200 Lokomotiven; weitere 200 wurden aus der Sowjetunion angekauft. Die Lokomotiven liefen bei der PKP als Ty2. Weitere, erst nach dem Krieg in Polen gebaute Exemplare wurden als Ty42 bezeichnet. Derzeit sind in Polen zwei Ty2 Maschinen betriebsf?hig erhalten, Ty2-911 sowie Ty2-953; beide Lokomotiven sind im Museums-Bw Chab?wka stationiert und kommen vor planm??igen sog. Retro-Z?gen zum Einsatz.

Reihe 555 in der Tschechoslowakei
555.0153 im Eisenbahnmuseum Lu?n? u Rakovn?ka
In der Tschechoslowakei blieben nach dem Krieg 185 Maschinen. Sie wurden von den #268;SD als Baureihe 555.0 eingeordnet. Sie waren zun?chst sehr gesch?tzt, weil sie bessere Fahreigenschaften als die 534.03 hatten. Ihre Schw?che war die vorzeitige Materialerm?dung beim Kessel und beim Tender. 199 Loks wurden als #268;SD-Baureihe 555.3 auf ?lhauptfeuerung umgebaut. Die Erkenntnisse bei ihrer Konstruktion und ihrem Betrieb wurden beim Bau der Reihe #268;SD-Baureihe 556.0 ber?cksichtigt. Nach Erscheinen dieser neueren Gattung wurde sie von dieser in untergeordnete Dienste abgedr?ngt. Am 15. Mai 1973 wurde im Depot #268;esk? L?pa mit der 555.0259 die letzte ?N#283;mka? (?Deutsche?), so ihre Bezeichnung beim Personal, ausgemustert. 555.0153 blieb als heute wieder betriebsf?hige Museumslokomotive erhalten.

Reihe 520 in Ungarn
520.034 im Bahnpark Budapest
Im Jahre 1963 wurden 100 Maschinen aus der Sowjetunion an die MAV verkauft. 94 davon wurden wieder auf die urspr?ngliche Spurweite zur?ckgebaut, die sechs ?brigen (5205001-6) verblieben im Grenzbahnhof Zahony. Die Loks behielten die russischen Rauchkammert?ren. Diejenigen mit den Endziffern 018, 020, 050, 079, 083 und 094 wurden sofort an die GySEV weitergegeben. Einige Lokomotiven, wie die 520.034 im Bahnpark Budapest, blieben nicht betriebsf?hig erhalten.

Reihe T#1069; in der Sowjetunion
T#1069; 5200 im Eisenbahnmuseum Taschkent, Usbekistan
Mehrere 100 Lokomotiven gelangten in die UdSSR. Hier wurden sie in sehr unterschiedlichem Ma? angepasst und umgebaut. Die Umspurung auf die russische Breitspur von 1520 mm erfolgte mit relativ einfachen Mitteln: auf die Naben der Radsterne wurden innen Bunde aufgeschwei?t, danach wurden sie mit dem neuen Spurma? auf die urspr?nglichen Achswellen aufgepresst. Die Zylinder wurden mit Zwischenlagen weiter nach au?en gesetzt. Aufw?ndig war der Einbau der Aufnahmen f?r die SA3-Mittelpufferkupplung in die Tender, vor allem bei den Wannentendern 2'2'T30, die keinen Bodenrahmen im herk?mmlichen Sinn besitzen. Typisch war die kleine russische Rauchkammert?r. Zahlreiche Maschinen erhielten ?lfeuerung. Viele wurden durch die Traktionsumstellung schon in den 1960er Jahren entbehrlich und an andere L?nder des Ostblocks (auch die DDR) verkauft. Im Raum Kaliningrad waren noch bis in die 1990er Jahre viele regelspurige Loks als strategische Reserve abgestellt.


Michiel

#9
Ik kan je bevestigen dat het type 26 (BR 52) van de NMBS inderdaad dezelfde cabine heeft als het type 25 (BR 50) (Bron: Vapeur en Belgique Tome II van Phil Dambly). Als je dus aan de informatie kan komen van de BR 50 en haar cabine... of heeft Trompeteer (of hoe heeft dat merk ook weer) misschien cabines voor de BR 50 los te koop? 't Is maar een idee. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#10
Marc,

in verband met die cabine, hoe zou je dat aanpakken? Overweeg je die helemaal zelf te bouwen aan de hand van eventuele plannen, of zou je de bestaande gesloten cabine zo goed als mogelijk willen ombouwen naar een open cabine aan de hand van foto's?

edit: teipvout [:I]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

vandorpe marc

#11
Denk eraan om de bestaande kabine zo goed mogelijk om te bouwen,als ik de dokumentatie kan vinden.
Waarschijnlijk hebben ze hem ook maar geopend.
Wat ik wel reeds hoorde dat de bevestiging(koppeling met de tender) totaal anders was,iets met 3 pennen?
Alsook de aansluitingen voor water enz.

vandorpe marc

#12
En dan eindelijk opnieuw verder met de tender van de BR52.
Eerst werd de kolenbak verlengd en verlaagd.





En dan was het tijd om de hoeken te dichten,dit doe ik door dunne streepjes plastic te verlijmen.Na het verlijmen,grondig rond schuren,plamuren en nog eens opschuren.Normaal zijn ze dan perfekt rond.Een beetje werk aan,maar leuk om te doen.

vandorpe marc

#13







Gerolf

#14
Een goede truc om een hoek af te ronden, Marc [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw