Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

straatverlichting van de jaren stillekes

Gestart door railman56, 13 februari 2011, 21:49:07 PM

Dirky

#15
op de vrij kleine foto is weinig detail te zien. Toch lijkt de lamp al vrij "echt"!

niet mis dus![:)]

nog eens herhalen na betere foto[;)]: Ziet er al vrij echt uit!

Gerolf

#16
Knap gedaan, Marc. Mogen we weten hoe je die kap hebt gemaakt?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

marc goovaerts

#17
Inderdaad knap. zeker de kap. Hoe je die gemaakt hebt, samen met de afmetingen zullen we dus in MSM vernemen ?

Steam.N

#18
Marc,  zowel het buizenwerk als de kap zijn mooi uitgevoerd.  Proficiat.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

just4fun

#19
Inderdaad heel overtuigend!
Te lezen in ??n van de volgende MSM's?
Paul

railman56

#20
bedankt voor de leuke reacties mannen.[:)]
de kap is gemaakt met het bewerkte uiteinde van een bic en een stukje evergreen buisje en aan het verslag is nog wat werk maar zal mits goedkeuring wel volgen.[;)]
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Steam.N

#21
Nu je het zegt, herken ik dat bic uiteinde.  Zou er nooit aan gedacht hebben.  Goed gedaan !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

railman56

#22




het is hier lang stil geweest maar uiteindelijk is het toch gelukt [;)]. ik moet toegeven dat het moeilijker was dan gedacht en ben tegen mijn eigen mogelijkheden gebotst. alles is gemaakt zonder behulp van machines zoals draaibank, frees of dergelijke. enkel mijn dremel heeft een handje moeten helpen en dat was eigenljk de hoofdbedoeling van het project.
het heeft langer geduurd dan verwacht maar ja, men heeft niet altijd alles in de hand
het artikeltje is opgestuurd, dus nog enkele maanden geduld [:D] alvast nog enkele sfeerbeelden.
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Michael

#23
Marc, wat in het vat zit verzuurd niet, een resultaat dat er mag zijn, proficiat. Ik vind het er mooi en levensecht uitzien.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Gerolf

#24
Knap gedaan, Marc, proficiat. Ik kijk uit naar het artikel in MSM voor de details [;)]
Hoeveel heb je er zo nodig voor je eigen baantje? En hoe lang ben je met ??n lantaarntje bezig?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

railman56

#25
bedankt voor de positieve reakties
een eigen baan heb ik jammer genoeg niet (geen plaats) maar ik maak wel stukjes die in een vitrinekast kunnen (zoals te zien op de foto met overweg en verlichting). eigenlijk had ik maar 1 lantaarn nodig maar het was de heimwee naar mijn jeugdjaren om dit terug tot leven te brengen.
ik heb er maar enkele gemaakt om tot een goed eindresultaat te komen, dus niet in serie. ruw geschat zal je toch wel een 2-tal uurtjes zoet zijn met 1 enkel lantaarntje.
tot op heden heb ik ze nog niet in de handel gezien.....dus iets uniek voor op je modelbaan naar belgisch voorbeeld.
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Steam.N

#26
Zeer geslaagd, Marc.
Gat in de markt?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

railman56

#27
Gat in de markt?
ik denk niet dat het financieel haalbaar zal zijn om dit op de markt te brengen. ongeveer 2 uren werk, ledje,  mat.lampenkap, messing buisjes, verf. ik heb het totaal aan materiaal nog niet uitgerekent maar het is zo wel al duidelijk. als je ziet wat GooverModels tegenwoordig uitbrengt en tegen welke prijs (om er maar een te noemen)dan zij wij vlug uitgepraat. neen, dit is enkel puur modelbouwplezier.[^]
je zal merken, bij het lezen van het artikel, dat mensen die beschikken over bv. een draaibank of andere mogelijkheden nog een beter resultaat kunnen bekomen. maar ik probeer met mijn artikels om een zo breed mogelijk publiek te bereiken.[;)]
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

marc goovaerts

#28
Die lantaarn is inderdaad bijzonder mooi geslaagd.

Maar soms vraag ik mij af of er geen markt zou zijn voor (goedkopere) "dummies". Mooie lantaarns van Viessmann & co zijn aanlokkelijk, maar duur.

Een baan 'bij nacht' kan heel fee?riek overkomen, maar is nooit echt realistisch. Even veel volk op straat, de meeste auto's en fietsers zijn vergeten hun licht aan te zetten, ... En in de realiteit zijn er 's nachts nooit zo veel ramen verlicht. De meeste hebben gesloten rolluiken of zware gordijnen die het licht toch tegenhouden.

Personenwagens, perrons in tunnels, zijn ook overdag verlicht. Kunnen we daar niet stoppen en de straatlantaarns in goedkope dummie-uitvoering op de baan zetten ? Veel is er op dat gebied echter niet te krijgen, terwijl ze met gewone spuitgiettechniek zouden kunnen geproduceerd worden. Of afgegoten kunnen worden in resin.

Voor de "nachtbraken" is het aanbod schijnbaar een pak groter.


modeltreinbart

#29
Het hoeft niet alleen bij nacht te zijn dat de straten verlicht moet zijn het is n sommige gevallen dat de straat verlichting overdag ook werkt bvb. als er werken moeten worden uit gevoerd (vervangen van de straat lampen) .
Voor de rest Railman56 : mooi gemaakt maar ik had als ik jou was een warm witte let genomen deze schijnt te blauw of eerder een gele led.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)