Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

straatverlichting van de jaren stillekes

Gestart door railman56, 13 februari 2011, 21:49:07 PM

railman56

ik wil verlichting bouwen voor mijn diorama uit tijdperk IV
nostalgie alom en jeugdherinneringen

IMGhttp://i182.photobucket.com/albums/x291/railman56/lantaarnpaalhoogboom_262x240.jpg/IMG

de juiste lantaarnpaal nog gevonden in deurne en deze opgemeten en omgezet naar HO maten

IMGhttp://i182.photobucket.com/albums/x291/railman56/werkmal002_320x240.jpg/IMG

momenteel bezig met een exemplaar te bouwen en te toetsen aan het verkrijgbare materiaal zonder al te veel toegevingen te doen aan de werkelijkheid.
reeds een werkmal gemaakt voor toekomstige serieproduktie.
ik kom nog wat gereedschap te kort zodat het bouwverslag even op zich zal laten wachten
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Gerolf

#1
Ik volg dit op de voet. Als ik kan helpen, is een pm zo gebeurd, h? [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

marc goovaerts

#2
En er zijn er meer... kan je de verkregen maten al eens doorgeven ?

railman56

#3
@gerolf: bedankt voor de aanbieding, wie weet? ik heb reeds je artikels (en van andere) gelezen in MSM en al wat idee?n opgedaan.
@marc: de maten hou ik nog even achter omdat ik alles nog eens ga nakijken om zeker te zijn. maar die ga ik later zeker nog bekendmaken.
de bedoeling is een artikeltje te maken voor MSM.

eerst alles rustig uitproberen om te zien of het wel haalbaar is. als je weet dat de sokkel (in de bodemplaat verwerkt) een buitendiameter heeft van 2,4 mm en het laatste deel van de lantaarnpaal een dia van 0,8 mm dan begrijp je wel dat dit een zeer fijn en fragiel werkje is.
momenteel ben ik aan het laatste deel van de paal bezig maar ik kom nog wat gereedschap en het juiste materiaal te kort.
daarna moet ik nog aan de lampenkap beginnen. er volgen nog wat foto's van de verdere ontwikkelingen.
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

railman56

#4
er zat een rekenfoutje [:I] in het geheel, dus alles terug uitgerekend en na lang wachten op de nodige onderdelen eindelijk wat verder kunnen werken


de mal verbeterd met een schuifje zodat de messing buisjes op steeds dezelfde lengte afgesneden kunnen worden. ik moet er nog een meetlat op bevestigen en enkele vijzen om de boel te kunnen vastzetten maar dat komt nog.


alle onderdeeltjes op een rijtje klaar voor het soldeerwerk
priemel en gefriemel maar het komt wel goed [;)]
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Gerolf

#5
citaat:
Geplaatst door railman56
priemel en gefriemel maar het komt wel goed [;)]
Dat gevoel ken ik [:D] Volhouden [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

railman56

#6


het solderen is gelukt alsook het schilderen (primer)
de mal voor de verlichtingskap is ondertussen aan het drogen
wat vinden jullie tot hiertoe van het geheel?
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Dirky

#7
mooi staaltje van modelbouw!

ik heb de indruk dat de linkse paal licht geplooid is net boven het onderste buisje?

en vraagje: waarom zitten er twee geleiders in de paal?

Steam.N

#8
Knap ! Secuur werkje.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

railman56

#9
het zijn de eerste 2 palen en dus nog de experimentele versie met enkele schoonheidsfoutjes [:I]
de 2 draadjes dienen voor de stroomvoorzien enerzijds en anderzijds om het "knikken" tegen te gaan bij het plooien van het bovenste gedeelte. ik weet dat ik eventueel de massa via de paal had kunnen maken maar nu ik toch al 2 draden nodig had om de diameter van ongeveer 0,5mm op te vullen[;)]..........en wie weet verander ik nog van gedacht.
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Dirky

#10
Mocht je interesse hebben in een paar tips:

Ik zou geneigd zijn de buisjes over een langere afstand in elkaar te laten lopen. Dat vermindert de kans op "niet helemaal recht" zijn. Als er teveel speling is tussen het ene en het andere buisje wikkel ik een dunne draad om de dunste buis zodat die centraal schuift (spant) over de andere. Bij het solderen stoort dat niet...

Om de buisjes te plooien en knik te vermijden kan je die ook hard volstoppen met fijn poeder zoals plaaster, cement of cocaine en de eindjse dan plat drukken zodat er niets uit kan. Bij het plooien zal het dan niet knikken. Eindjes er dan af en poeder er uit peuteren... of er uit snuiven [:)]




railman56

#11
de buisjes moet ik uitboren anders gaan ze niet in elkaar. we spreken hier niet over millimeters maar over tienden van millimeters, dus niet zo simpel. aan het dieper uitboren had ik ook reeds gedacht, ga ik zeker proberen.
0,5 mm volstoppen met plaaster, cement of iets anders [}:)] en dan alles er terug uitprutsen zie ik niet zitten. het systeem met de draadjes daarentegen werkt wel.
bedankt voor het meedenken [;)][;)]
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Gerolf

#12
Ik buig mijn buisjes steeds over een harde, ronde vorm, zoals een flessenhals, ronde messingstaaf,... Nooit een knik op die manier.

Je lantaarntje ziet er in elk geval mooi filigraan uit [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

railman56

#13
@ gerolf: ik heb hiervoor een rondbektang gebruikt, gaat zeer goed... alleen niet te hard knijpen anders is het buisje natuurlijk plat. [:D]
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

railman56

#14

betere foto toegevoegd

we vorderen langzaam maar zeker
het is wat zoeken en proberen met verschillende led's en manieren om de kap te modeleren
op de foto is de lampenkap nog niet vastgelijmd vandaar dat ze wat schuin staat, het is een experiment om de algemene indruk te verifi?ren met de werkelijkheid
wat vinden jullie? opmerkingen of idee?n zijn altijd welkom
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn