Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Porter met tender

Gestart door René, 12 februari 2011, 15:20:12 PM

René

Vorig jaar heb ik op Ontraxs de stand van Backwoods Miniatures een beetje geplunderd. Om eerlijk te zijn eerder mijn portemonnee. Daarbij zat een ombouwsetje voor een tender achter een Porter. Nu mag het bekend zijn dat die Porters ondingen zijn om te digitaliseren. Een tender erachter biedt dan iets meer ruimte voor een Tsunami en speaker. Bovendien kan het ding ook nog meehelpen bij de stroomafname want die is bij de Porter ook niet echt joepiedepoepie. Noem het maar gerust een USA Backertje (Ma Baker mag ook).
IMGhttp://i163.photobucket.com/albums/t291/renewolf/Porter/CRW_4365-kopie.jpg/IMG
Het tendertje zat in een poep en een zucht in elkaar. Met een beetje zaag, vijl en breekwerk was er ook ruimte voor een decoder een een speakert met klakkast (een heel Bose system).

IMGhttp://i163.photobucket.com/albums/t291/renewolf/Porter/CRW_4364-kopie.jpg/IMG
Het zijn niet zoveel onderdelen

IMGhttp://i163.photobucket.com/albums/t291/renewolf/Porter/CRW_4368-kopie.jpg/IMG
Bodemplaatje waarop wat aspotten geplaatst moeten worden. Stroomafname erbij....

IMGhttp://i163.photobucket.com/albums/t291/renewolf/Porter/CRW_4366-kopie.jpg/IMG
De kap en een restantje kolen van een ander lokje erbij op

IMGhttp://i163.photobucket.com/albums/t291/renewolf/Porter/CRW_4373-kopie.jpg/IMG
En klaar is het tendertje


Maar ja, dan komt het..... Dan moet de Porter uit elkaar en wel zo dat het later ook weer in elkaar kan. Niet mijn sterkste punt.
Het werk kwam even stil te liggen. Maar deze week is de draad weer opgepakt en wie weet wordt het wat.
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

evan

Succes Rene!!!
Zie maar dat ie bolt op je baantje wolfscreeck op On Traxs[:D]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

René

Nadat de Porter al weer een paar maanden onaangeroerd in de doos en op de plank heeft gelegen heb ik de draad dit weekend maar weer eens opgepakt. Letterlijk wel te verstaan. De aansluitdraden van de stroomafname, motor en verlichting van de loc moesten naar de tender met decoder gebracht worden.


Voor de verbinding tussen de loc en de tender heb ik gebruik gemaakt van een 6 polig stekkertje dat gemaakt is van een printconnector en een verknipt IC voetje. De laatste is met een beetje secondenlijm onder de loc bevestigd.


Vervolgens zijn de draden vanuit de loc naar de connector gebracht. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van dun wikkeldraad. Dit draad is voorzien van een dunne laag lak voor de? isolatie waardoor de draad dun blijft en goed langs en tussen de delen van de loc gelegd kan worden.


Met dit dunne draad wordt ook het frontlicht aangesloten. In de kleine vrij ruimte voorin de ketel is nog ruimte om de soldeerverbinding met krimpkous te plaatsen.


Daarna kan de ketel weer geplaatst worden. Met de ketel op de plaats kan ook de motor weer ingebouwd worden. Met de motor en verlichting weer op de plaats kunnen alle draden aan de connector gesoldeerd worden.



Met de draden aangesloten en een stekkertje met doorverbindingen kan de loc getest worden op de rollenbank.



So far, so good.

Offie op Ontraxs bolt......
Dat houden we nog even geheim [8D] [:D]
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

evan

Proper gedaan Rene.  Nu is het wel te hopen dat de lakdraad nergens beschadigd raakt want al ie dan je chassis raakt, riskeer je een kortsluiting.

Wat O.T. betreft: Ik ben benieuwd[;)]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

René

De foto's verraden wel duidelijk dat de kuisvrouw/man nog niet is langsgeweest. Overal ligt nog hout en gipsstof.

René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

René

Voordat alles echt op de decoder aangesloten gaat worden moet er nog wel even getest worden of er niet per ongeluk nog een ongewenste verbinding is.


Dan blijkt dat er toch nog ergens tussen de stroomafname en het frontsein nagenoeg 0 ohm is. (Goed gezien Evan)  O ja, de batterij begint ook op zijn achterste benen te lopen.
Na enig speurwerk lijkt het erop dat tijdens het proefdraaien op de rollenbank de isolatie beschadigd is geraakt.

Typisch een gevalletje Murphy. Als je die isolatie wil verwijderen lukt het nooit maar als je er niet op zit te wachten....
De draden moeten dus netjes en zonder kans op beschadiging weggelegd en vastgezet worden.


Als je dan toch met die draden bezig bent kunnen ze ook gelijk wel even zwart gemaakt worden.
Dat blijkt niet in 1 keer te lukken dus dat wordt een extra laagje als ze droog zijn.
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

René

Tijdens het inkleuren en camoufleren van de draden hebben ook andere delen van de loc contact gehad met de kwast.


Zo zijn de opschriften van de loc weggewerkt. Schrik niet van de glans, die gaat er met spuiten wel weer vanaf.


Het hout van de cab heeft ook een kleurtje gekregen

Tijdens het drogen van de verf heb ik nog tussen de overige rommel gezocht naar bruikbare attributen.


Op zoek naar wat kettingen en ander ruig spul in de SM doos kwam ik nog een sluitsein en een ladder tegen voor op de tender.

Aangezien het licht van de cabine rechtstreeks is verbonden met de stroomafname en ik niet nog een draad erbij wil hebben moest er nog even een weerstandje van 390 oomes tussen geplaatst worden zodat het lekker zwak brandt.


Genoeg voor vandaag.
Vanavond voor de buis kijken naar ons Ollanders op het ijs (nee, niet dansen)
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

Gerolf

Erg mooie detailfoto's, Ren? [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

René


klik

Het wordt tijd om de decoder een plaatsje te geven. De nieuwe tender moet daarvoor voldoende ruimte bieden. Zoveel zelfs dat ook de luidspreker er in past. Nadat de luidspreker met een eigen klankkast in de tender is gelijmd kan de decoder er nog steeds bij ook al moet hij er toch wel diagonaal in.


klik

De draden voor het sluitsein kunnen direct aangesloten worden. Om de decoder in eerste instantie te testen gebruik ik een lampje als belasting i.p.v. de motor. Na het nodige instelwerk voor het juiste geluid en lichtfuncties kan het stekkertje eraan gesoldeerd worden en wordt de loc aangesloten.

Helaas, het frontsein blijkt toch nog ergens een sluiting te hebben met als gevolg dat de betreffende functieuitgang defect raakt. Gelukkig heeft de decoder nog twee extra uitgangen dus die kunnen in een later stadium toch nog van pas komen.
Eerst moet de sluiting verholpen worden. Een grondige inspectie leert dat het toch weer de isolatie van het wikkeldraad is die dit probleem heeft veroorzaakt. Een mens kan niet altijd geluk hebben.
We zijn weer terug bij af. De bedrading in het locje zal toch vervangen moeten worden door dikkere draden.

Ik betwijfel of het nog lukt zodat hij op OnTraxs zal rijden.
We zullen zien.
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

René

De dunnere draadjes zijn binnen.
Redt hij het of redt hij het niet voor Ontraxs
Straks snel beginnen
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

evan

Ik ben benieuwd[;)]  In alle geval succes gewenst!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Durango

Je zorgt maar dat ie het redt.[:D]
Dan maar een nacht doorhalen hoor.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

René

Met andere draad dat dikker is dan het gelakte draad en dunner dan het gebruikelijke 0,14mm2 draad dat normaal voorhanden is kan de klus hervat worden. Het nieuwe draad heeft een buitendiameter van 0,6mm.


De restanten van het oude wikkeldraad worden verwijdert en de connector wordt opnieuw op zijn plaats gelijmd.


Daarna kunnen de draden er opnieuw ingelegd worden. Voor de gelegenheid heb ik gekozen voor zwart en bruin draad. Voorzover die in het zicht komen te liggen zullen ze dan minder opvallen of deel uit maken van het locje.
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

Gerolf

Mooi gefotografeerd, man [8D] ... of had ik dat al eens gezegd? [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

René

Gerolf, nu ben je al netzo bezig als ik. je valt in herhaling. [:)] [:D] [;)]
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl