Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

INDUSTRICHT 1:87

Gestart door M@rco, 11 februari 2011, 09:08:05 AM

M@rco

#15
Hallo Aart, Leon, Wim en andere meedenkers,

Bedankt voor jullie meedenken om zo een "doordacht" baanplan te kunnen realiseren.

@Aart
* Persoonlijk vindt ik bochtwissels erg mooi en ik heb me laten adviseren dat je wissels zo kort mogelijk bij het station dient toe te passen [?]
* Ik vind rechte perronsporen het mooist in mijn baanplan.
* Aansluiting hoofdsporen met rangeerterrein d.m.v. bochtwissel, hierdoor meer ruimte gecreerd voor perronlengte perronspoor 2.

http://i1140.photobucket.com/albums/n565/INDUSTRICHT/INDUSTRICHTSTATIONRANGEERTERREINOPTIE1.jpg

@Wim
* Een 3e inhaalspoor betekend minder ruimte voor het stationsgebouw en omgeving.
* Mijn bedoeling is om een tractieloc met 3 ? 4 rijtuigen in te zetten, hier is de lengte van de twee opstelsporen voor reizigerstreinen op gebaseerd.

Een andere optie is om aan perronspoor 1 uitsluitend intercitytreinen op te stellen en aan perronspoor 2 uitsluitend regiotreinen op te stellen.
Een intercitytrein opgesteld aan perronspoor 1 is gemakkelijk in twee rangeerbewegingen op het rangeerterrein.

http://i1140.photobucket.com/albums/n565/INDUSTRICHT/INDUSTRICHTSTATIONRANGEERTERREINOPTIE2.jpg

Graag jullie mening, opbouwende kritiek, tips en trucs [;)]

M@rco.

M@rco

#16
Beste collega's,

Mijn gevoel neigt te kiezen voor optie 2, een lang perron voor intercitytreinen en een kort perron voor regiotreinen.
Ook heb ik er nog een opstelspoor bij gecreerd voor het opstellen van tractielocs (spoor 10).
Het rangeerterrein heb ik iets scheef gelegd omdat ik ergens op dit forum heb gelezen dat je je modelbaan niet geheel evenwijdig aan je tafel moet leggen [;)].
Zelf vind ik dit ook een stuk speelser uitzien.
Wat vinden jullie van deze- en voorgenoemde beredeneringen?

M@rco.


doomslu

#17
Wat betreft het niet evenwijdig leggen heb je volkomen gelijk. Ik zou dat ook met de perronsporen doen.

Is het echter niet logisch dat een trein aan het perron stopt langs de zijde waar hij normaal rijdt? Dus, vanuit ??n richting onderaan, vanuit de andere bovenaan... tenzij het spoor bezet is en de ene de andere moet voorbijsteken.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

M@rco

#18
citaat:
Geplaatst door doomslu

Wat betreft het niet evenwijdig leggen heb je volkomen gelijk. Ik zou dat ook met de perronsporen doen.

Is het echter niet logisch dat een trein aan het perron stopt langs de zijde waar hij normaal rijdt? Dus, vanuit ??n richting onderaan, vanuit de andere bovenaan... tenzij het spoor bezet is en de ene de andere moet voorbijsteken.



Luc,

Je hebt gelijk.
Ik heb hier zelf ook nog over nagedacht, ik ga twee lange perrons maken.
Over het "uit het lood leggen" van de perronsporen moet ik nog een nachtje over slapen [:D]
Bedankt Luc.

m@rco.

Kautenbach

#19
hoi Marco,

ziet er mooi speels uit, met vloeiender verloop.  Hoe loopt de rest van je baan eigenlijk?

groet, wim

(wat ik bedoelde, is om je spoor 1 en 5 om te wisselen. en dan spoor 5 weer aan te sluiten op je hoofdbaan aan de andere zijde vh perron ipv een kopspoor. Dat kost je voor zover ik kan zien geen extra ruimte, en je hebt dan veel meer mogelijkheden omdat dit spoor multifunctioneel te gebruiken is, als inhaal spoor op je hoofdbaan, als evt 3e perronspoor, als binnenkomstspoor voor je opstelterrein, bij een nederlandse baan zie je veel dat er een eilandperron is die van beide zijden omsloten is door sporen.)


Michiel

#20
Ik vraag me af in hoeverre het gebruikelijk was om een dergelijke straat engelsmannen terug te vinden in een rangeergebied. Ik dacht dat men meestal met 1 wissel een hele rangeerbundel aansloot op een rangeerlijn. Engelse wissels worden naar mijn idee enkel toegepast indien het niet anders kan, want erg duur in onderhoud.

In dit plan zou ik daarom voorstellen om de aansluiting van het hele depot met ??n gewone wissel te doen. Hetzelfde voor de opstelbundel voor rijtuigen, en de laad- en lossporen.

Maar nogmaals, dit is louter mijn idee. Ik ben geen bestuurder of zo, en heb nog nooit een echt rangeerterrein van dichtbij gezien. Dus corrigeer me maar indien ik fout zit.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

M@rco

#21
@Wim,

Je bedoelt het huidige spoor 1 aansluiten aan de linkerzijde met de hoofdsporen?
Uitgaande van optie 1 of 2?

M@rco.

Kautenbach

#22
hoi Marco,

Welke optie maakt op zich niet uit. idd aan de linker zijde het wissel leggen.

groet, wim

Kautenbach

#23
hoi Marco,

Ik zie net het erg fraaie sporen plan van Steven, hierop staat aangegeven hoe ik het bedoel, zie de bovenste 4 sporen. Op jouw baan zou je er 1 van dus aan beide zijden kunnen aantakken op je hoofd baan, de overige in jouw situatie als eindsporen.

wim

M@rco

#24
Hoi Wim,

Welke Steven, welk sporenplan (naam)?
En bedankt voor het meedenken!

M@rco.

Gerolf

#25
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Kautenbach

#26
Gerolf, ja, klopt, merci voor de toevoeging,

Verder zie je hier ook dat de wissels in de hoofdbaan als het ware van binnen naar buiten verlopen, zodat je ook vanaf de binnenbaan een aansluiting hebt op je opstelterrein, een klassieker die altijd werkt.

succes met je verdere planning[;)]

Wim

M@rco

#27
@Wim,

In mijn eerste getoonde baanplan is ook de mogelijkheid om van het binnenste spoor naar het rangeerterrein te kunnen rijden (ik bedoel aan de rechterzijde van de perronsporen).
Alleen zou dan aan de linkerzijde het huidige spoor 1 nog gekoppeld moeten worden aan de hoofdbaan die dan gaat fungeren als wachtspoor voor binnenkomende of vertrekkende goederentreinen.
Zo bedoel je dat toch Wim?

M@rco.

Kautenbach

#28
Marco,

Volgens mij wel inderdaad, Wim

M@rco

#29
Aan de hand van jullie bevindingen hierbij een ander idee ...



Goederentrein kan binnenkomen via spoor 1 of via aansluiting met het rangeerterrein aan de rechterzijde perrons.
Trein kan wachten op spoor 1 of doorrijden naar spoor 6 om te laden/lossen.
Anderzijds rijdt de treinsamenstelling binnen naar spoor 5 en rangeren naar spoor 6 om te laden/lossen.
Spoor 6 fungeert tegelijkertijd als vertrekspoor evenals spoor 1.

Wat zijn jullie bevindingen/opmerkingen/ tips en adviezen?

M@rco.