Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

INDUSTRICHT 1:87

Gestart door M@rco, 11 februari 2011, 09:08:05 AM

M@rco

Beste medemodelspoorbouwers,

Mijn naam is Marco, 38 jaar en woon in Maastricht.
Sinds 3 jaar ben ik fanatiek NS modelspoorliefhebber.
Momenteel ben ik bezig een goed doordacht baanplan te ontwerpen voor mijn fictieve stad genaamd "INDUSTRICHT" en is afgeleid van de woorden industrie en Maastricht.
In mijn modelspoorbaan wil ik een doorgangsstation uitbeelden in combinatie met rangeerterrein en werkplaats naar nederlands voorbeeld.
Het industriegedeelte wordt uitgebeeld met een containerterminal gericht op het containervervoer via het spoor en wegtransport.
Het baanplan van het doorgangsstation in combinatie met rangeerterrein en werkplaats is reeds klaar en zal ik spoedig aan jullie tonen.
Verder hoop ik hier het e.e.a. aan advies, tips en trucs te kunnen delen en uitwisselen.

Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

Metpetergaathetbeter

#1
Marco,

Welkom hier op het MSM - forum !
Ik hoop dat je hier de inlichtingen en tips krijgt waardoor je een toffe baan kunt bouwen. Misschien een idee zou zijn van iets meer over jezelf, je collectie enz..... bij even voorstellen te posten[:)]

Groeten Peter[;)]

Gerolf

#2
Welkom, Marco [;)]
Industricht - ook grensoverschrijdend verkeer?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

M@rco

#3
Gerolf,

Er zal zeker ook grensoverschrijdend verkeer rijden ... zowel reizigerstreinen als goederenvervoer.
Reeks 13 met I11 rijtuigen vind ik erg mooi.

M@rco.

M@rco

#4
Hierbij toon ik jullie mijn baanplan van het doorgangsstation in combinatie met het rangeerterrein en werkplaats.



Verklaring baanplan :
- reizigerstreinen opstellen op spoor 3 en 4
- inkomende goederentreinen t.b.v. materialen werkplaats op spoor 1 en 5
- goederentreinen laden/lossen op spoor 9
- goederentreinen opstellen op spoor 1 en 5
- werkplaats op spoor 7 en 8

Ervan uitgaande dat er altijd een rangeerlocomotief of de uiteindelijke tractielocomotief aanwezig is.

Graag jullie mening/advies/tips ...

M@rco.

ratje

#5
Ziet er goed uit, en veel rangeerplezier zo te zien [:)]
trial and error, learning and fun
http://users.skynet.be/mijnmodelspoor

doomslu

#6
Jammer dat het plannetje zo klein is en dat je moet inloggen om het groter te zien, en dat kunnen we natuurlijk niet...

Het ziet er anders niet slecht uit. Zit logisch in mekaar.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

M@rco

#7
Duidelijke afbeelding van het baanplan doorgangsstation in combinatie met rangeerterrein en werkplaats toegevoegd in bovenstaand bericht.
Nu is het baanplan beter te beoordelen [;)]
Advies, tips, trucs en opbouwende kritiek zijn altijd welkom.

M@rco

TreinTeLaat

#8
Het ziet er zeker wel goed uit!

Wel heb ik een vraag met de afmetingen van de baan? Is elk vakje een meter op een meter of is het een halve meter op een halve meter?

indien dat laatste het geval is, heb je en perron van ongeveer 1m30, wat net genoeg is voor 4 rijtuigen in H0.
Als je veel reizigerstrein hebt, is dit redelijk kort, indien je echter weinig reizigerstreinen hebt (en mee met industrie doet) , dan steekt het niet zo nauw natuurlijk.


Ook vraag ik me af of je wel genoeg plaats hebt voorzien om locs te laten 'wachten' op je rangeerterrein. Als je natuurlijk de locs elders zet en laat toekomen als er een trein is samengesteld, of je hebt weinig locs, dan is er geen probleem. Maar misschien moet je eens zien voor een plekje om locs die niet worden gebruikt, te laten rusten (alsof het rangeercentrum het depot is).

Voor de rest denk ik dta je een prachtige baan gaat hebben met sowieso veel rangeer- en rijmogelijkheden.

M@rco

#9
citaat:
Geplaatst door TreinTeLaat



Wel heb ik een vraag met de afmetingen van de baan? Is elk vakje een meter op een meter of is het een halve meter op een halve meter?

indien dat laatste het geval is, heb je en perron van ongeveer 1m30, wat net genoeg is voor 4 rijtuigen in H0.

Ook vraag ik me af of je wel genoeg plaats hebt voorzien om locs te laten 'wachten' op je rangeerterrein. Als je natuurlijk de locs elders zet en laat toekomen als er een trein is samengesteld, of je hebt weinig locs, dan is er geen probleem. Maar misschien moet je eens zien voor een plekje om locs die niet worden gebruikt, te laten rusten (alsof het rangeercentrum het depot is).




Hallo Tim,

Elk vakje op mijn baanplan is 50x50 cm.

Het perron wordt 135 cm lang wat net lang genoeg is om een 1800 serie als tractieloc met 4 ICR rijtuigen op te stellen.
Ik zoek een oplossing om het wisselspoor naar de wisselstraat van het rangeerterrein te verleggen om zo meer lengte te creeren voor het perron, heb je een oplossing?

Wat betreft wat meer opstelsporen te creeren voor tractie- en rangeerlocs heb je gelijk in, wordt aan gewerkt.

M@rco.

Gerolf

#10
citaat:
Geplaatst door M@rco
Ik zoek een oplossing om het wisselspoor naar de wisselstraat van het rangeerterrein te verleggen om zo meer lengte te creeren voor het perron, heb je een oplossing?
Plaats je meegebogen wissels andersom (Engels wissel in het verlengde), en draai je onderste (rangeer-)stuk wat mee met de klok [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

M@rco

#11
citaat:
Geplaatst door Gerolf

citaat:
Geplaatst door M@rco
Ik zoek een oplossing om het wisselspoor naar de wisselstraat van het rangeerterrein te verleggen om zo meer lengte te creeren voor het perron, heb je een oplossing?
Plaats je meegebogen wissels andersom (Engels wissel in het verlengde), en draai je onderste (rangeer-)stuk wat mee met de klok [;)]



Gerolf,

Bedankt voor het meedenken maar snap niet helemaal wat je bedoelt [:I].

M@rco.

Aart

#12
citaat:
Geplaatst door M@rco
Ik zoek een oplossing om het wisselspoor naar de wisselstraat van het rangeerterrein te verleggen om zo meer lengte te creeren voor het perron, heb je een oplossing?

M@rco.



Ideetje:
- De meegebogen wissels in de bochten wijzigen in gewone wissels en dan iets naar boven verplaatsen (dus voor de bocht).
- Je perronsporen uitvoeren in flex en in een grote flauwe boog leggen. Iets gebogen perrons zijn visueel mooier dan kaarsrechte perrons.
- De aansluiting naar je rangeerterrein met een (meegebogen) wissel in de bocht.
Hieronder in een snel schetsje met paint wat ik bedoel.

Om de aansluiting met je rangeerterrein te maken, kun je het (zoals Gerolf al opmerkte) iets draaien.


Durango

#13
De wissels rechtsboven nou nog spiegelen en je kunt van beide sporen het rangeerterrein op rijden.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Kautenbach

#14
leuke/goede opzet met veel rangeeermogelijkheden idd, goede aanvullingen, ik zou proberen ook een 3e inhaalspoor aan te leggen en die als ontvangs/vertrekspoor gebruikt, dan kun je van beide zijden treinen in je opstelstation laten rijden, en de gehele wisselstraat met het uithaalspoor zo ver mgelijk opschuiven naar rechts zodat je veel meer spoorlengte krijgt in het station, als je een complete stam rijtuigen, die langs het perron past met 1 rangeerbeweging op 1 opstelspoor kunt plaatsen is dat natuurlijk wel prettig.

Verder goed nadenken over de aankleding, zeker bij een Nederlandse baan, je moet een goede "reden" hebben waarom de sporen zo afbuigen, misschien een waterloop waar de baan langsgaat lopen of zo, hier zou ik dan qua ruimte al rekening mee houden.

Ik ben niet handig met computers dus mijn idee uitschetsen gaat wat moeilijk..

Wim