servo's

Gestart door gjvdz, 09 februari 2011, 20:48:58 PM

Geert

citaat:
Geplaatst door ToThePoint

@ Geert

Kan pic's programmeren.
Uitleg en schema klaar als een klontje.
Hartelijk dank daarvoor.
Ga voorlopig de 8 servo's aansturen met een 555. Al het niet al te best werkt misschien een 16f628. Kzal nog zien.

Een situatie waar je beter geen ic voet gebruikt. Als er HF bij komt kijken. Maar aangezien het hier modelspoor is weinig waarschijnlijk.
Alhoewel, misschien ooit in draadloze toepassingen.



Leuk om nog iemand tegen te komen in het modelspoorwereldje (dat ik pas ken) dat zich bezig houd met PIC microcontrolers.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Geert

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Nog iets dat ik ondervonden heb: De motor in de servo wil wel eens een sturing via de voeding storen. De voeding krijgt van mij een aparte 5 Volt, via een aparte spanningsrgelaar dus. De elektronica voor het stuursignaal wordt gevoed via een andere 5V-spanningsstabilisator.



Bij mijn eerste testen ooit met servoaansturing trilde de servo voordurend, ook bij constante pulsen. Bleek dat de 5V voeding te zwak was. Het apart voeden van de 5V aansluiting van de servo is geen overbodige luxe...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Klaas Zondervan

Dat jitteren van de servo kan je voorkomen door de stuurpuls uit te schakelen als de servo zijn eindstand heeft bereikt.

Geert

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Dat jitteren van de servo kan je voorkomen door de stuurpuls uit te schakelen als de servo zijn eindstand heeft bereikt.



Klopt dat je best de pulsen afzet, maar in mijn beschreven geval was het ten gevolge van een te zwakke voeding. Na een zwaardere voeding was het al veel beter.

Het woordje 'jitteren' kende ik niet, weer wat bijgeleerd...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Geert

citaat:
Geplaatst door ToThePoint

Zeer interessant gegeven Geert. Daar ga ik eens mee experimenteren.
Vraagske, wat is de bedoeling van de schakelaar en R 2k2 in serie met de elco van 2200?F ?



ondertussen de ppt pdf file wat meer uitleg bij geplaats. Het is nog maar een draft versie (en met mogelijk taalfouten.) Indien nog niet duidelijk laat maar weten.

http://users.telenet.be/RedDeBist/MBAAN/servoaansturingv2.pdf


Later maak ik er een webpagina van.

Geert



Het schema met de C op pin 5 is getest.
Ik heb de waarde van 2200yF verlaagt tot 450yF.
Er is wel een serieus probleem dat niet te onderschatten is.
Als men de schakeling met de 555 en de C op pin 5 opstart slaat de servo onmiddelijk voorbij positie 1, en wel zodanig dat net niet de tandwielen knarsen. Op termijn is dat dodelijk voor de servo.
Als men net zoals ik voor de poortsturing van de locloods geen maximale uitslag van de servo nodig heeft zal de servo het mechanisch gedeelte verwringen.
Als men de servosturing op pin 3 pas aanzet wanneer de schakeling enige tijd opstaat is dat probleem er niet meer.
Het is wel een super vonst om de servo op die manier te vertragen.
De gebruikte servo's hier doen over de 90? ongeveer 0.1 sec. Alleen een openwaaiende poort beweegt zo snel.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

citaat:
Geplaatst door ToThePoint
...Als men net zoals ik voor de poortsturing van de locloods geen maximale uitslag van de servo nodig heeft zal de servo het mechanisch gedeelte verwringen...

Ik denk dat je best ook een mechanische veiligheid voorziet opdat de servo de poort nooit kan verwringen. Als je dat niet doet, vrees ik, hoe goed je ook je elektronisch circuit ontwerpt, dat op een dag het toch eens zal gebeuren dat de servo doorschiet. Je kan maar beter op veilig spelen. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door gjvdz

Hoeveel servo's kan zo'n adaptertje trekken?



Heb eens getest en gemeten over een weerstand van 270 ohm in serie met de servostuurdraad.
Over die weerstand was een spanningsval van 80mV.
I=U/R ==> 0,8/270= 296 micro A.
Ik geloof dat die 555 200mA kan leveren.
200/0,000296 = 675675,675675 servos'.
De schakeling met de 555 kan dus 675675 servo's aan.
Zal wel genoeg zijn denk ik.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

Er loopt iets fout met de berekening, denk ik.

I = U/R : 0.08V / 270 Ohm = 0.296mA

Voor de 555: 200mA / 0.296mA = 676!

Het lijken met dus 676  servo's per 555 te zijn. In elk geval nog genoeg! [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

En dan loopt er nog iets fout, want je hebt enkel de stuurstroom gemeten [;)]
Wanneer de motor van de servo draait, loopt er ook voedings-stroom, en die ligt vele malen hoger!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ToThePoint

Wacht zene, euh ja soit moet op de osciloscoop kijken wat de spanning was per divisie.
Juist gekeken en is 20mV/DIV.
Tja ge kunt niet in alles goed zijn he.
Het is dus 675 servo's.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Gerolf

En dan loopt er nog iets fout, want je hebt enkel de stuurstroom gemeten [;)]
Wanneer de motor van de servo draait, loopt er ook voedings-stroom, en die ligt vele malen hoger!



Ook juist, maar de vraag was hoeveel zo's adapterje kan aansturen.
De 555 kan dus 675 servo's aan.
De servo's die ik heb verbruiken 100mA als ze bewegen.
675 x 0,1= 67,5A dat gaat een kostelijke grap worden me dunkt.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

citaat:
Geplaatst door gjvdz
Hoeveel servo's kan zo'n adaptertje trekken?
Mij lijkt het dat hij het over de totale stroom heeft, niet over "aansturen" [;)]
Het is natuurlijk niet zo dat alle servo's tegelijk hoeven te bewegen. Om met een adaptertje te werken, ga je er toch voor moeten zorgen dat ze ??n na ??n aangestuurd worden.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Geert

citaat:
Geplaatst door ToThePoint
[Er is wel een serieus probleem dat niet te onderschatten is.
Als men de schakeling met de 555 en de C op pin 5 opstart slaat de servo onmiddelijk voorbij positie 1, en wel zodanig dat net niet de tandwielen knarsen. Op termijn is dat dodelijk voor de servo.
Als men net zoals ik voor de poortsturing van de locloods geen maximale uitslag van de servo nodig heeft zal de servo het mechanisch gedeelte verwringen.
Als men de servosturing op pin 3 pas aanzet wanneer de schakeling enige tijd opstaat is dat probleem er niet meer.
Het is wel een super vonst om de servo op die manier te vertragen.
De gebruikte servo's hier doen over de 90? ongeveer 0.1 sec. Alleen een openwaaiende poort beweegt zo snel.



Dat wist ik, maar mijn verhhaal is nog niet af.

Daarvoor dient pin 4 van NE555 IC. Hiermee kan je de opstartproblemen onderdrukken. Gewoon over een 5 tal seconden aan de massa leggen. En dit doe je... met een andere NE555 ... ,deze wel in monostabiele functie. Je hoeft er zo maar ??n te hebben die al de overige NE555 aanstuurt.



Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Gerolf

citaat:
Geplaatst door gjvdz
Hoeveel servo's kan zo'n adaptertje trekken?
Mij lijkt het dat hij het over de totale stroom heeft, niet over "aansturen" [;)]
Het is natuurlijk niet zo dat alle servo's tegelijk hoeven te bewegen. Om met een adaptertje te werken, ga je er toch voor moeten zorgen dat ze ??n na ??n aangestuurd worden.



Heb dat geprobeert.
Heb een heel schone keuzeschakelaar.
Maar als men op de volgende stand zet moet de elco van 2200YF een stuk bijladen.
De interferentie tussen de kontactpunten in de keuzschakelaar gaat tot 3 positie's terug.
En hoe meer servo's men aansluit des te groter worden de problemen.
Om 1 servo aan te sturen die men een 15tal seconden later activeert via de stuurdraad is de schakeling met vertraging ok.
Maar om meerdere te sturen via een keuze schakelaar is iets waar ik gisteren een ganse dag aan bezig geweest ben en uiteindelijk aafgevoerd heb.
En om nu voor elke servo appart een schakeling te maken met toebehoren word het een kostelijke grap.
Jammer, maar helaas gooit de capaciteit tussen de kontacten in de keuzeschakelaar roet in het eten.
De servo's worden nu aangestuurt via loconet.
3 poorten werken al. Dadelijk de rest afwerken.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Geert

citaat:
Geplaatst door ToThePoint
[Er is wel een serieus probleem dat niet te onderschatten is.
Als men de schakeling met de 555 en de C op pin 5 opstart slaat de servo onmiddelijk voorbij positie 1, en wel zodanig dat net niet de tandwielen knarsen. Op termijn is dat dodelijk voor de servo.
Als men net zoals ik voor de poortsturing van de locloods geen maximale uitslag van de servo nodig heeft zal de servo het mechanisch gedeelte verwringen.
Als men de servosturing op pin 3 pas aanzet wanneer de schakeling enige tijd opstaat is dat probleem er niet meer.
Het is wel een super vonst om de servo op die manier te vertragen.
De gebruikte servo's hier doen over de 90? ongeveer 0.1 sec. Alleen een openwaaiende poort beweegt zo snel.



Dat wist ik, maar mijn verhhaal is nog niet af.

Daarvoor dient pin 4 van NE555 IC. Hiermee kan je de opstartproblemen onderdrukken. Gewoon over een 5 tal seconden aan de massa leggen. En dit doe je... met een andere NE555 ... ,deze wel in monostabiele functie. Je hoeft er zo maar ??n te hebben die al de overige NE555 aanstuurt.



Geert



Aha ok, was niet gemeld vrees ik.
Goed, maar dan blijft men onderdelen toevoegen die de kosten alleen maar opvoeren.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI