Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

servo's

Gestart door gjvdz, 09 februari 2011, 20:48:58 PM

Geert

Je kan de overgangstijd tussen 1ms --> 2ms pulsen geleidelijk laten gebeuren door op pin 5 van de timer IC langzaam een andere spanning aan te leggen. Deze spanning is bv afkomstig van de oplaadcurve van een zware elco 2200?F die je via een R 2,2k en een schakelaar aan de + oplaad.

ideaal voor slagbomen of poorten langzaam te openen.

werkt wel enkel met de basisschakeling zoals ik die voorgesteld heb in dit draadje.



Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Geert

Schema van servoaansturing met vertraging bij op de link geplaatst in dit draadje (laatste ppt pagina). Nog wel geen uitleg bijgeplaatst...

Daarnet uitgeprobeerd en hij doet het perfect. Bij het sluiten van de schakelaar gaat de pulstijd van 1ms naar 2ms. De frequentie blijft dezelfde, open je de schakelaar dan gaat hij terrug naar 1ms. De tijd die de servo erover doet is telkens ongeveer 5 seconden.

Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Dirky

Iemand waarvan ik de gedachten kon lezen? [;)]
in alle geval is die manier de manier waarop ik mijn servo arm de wissel laat bedienen. Door de veerkracht van de staaldraad kan het geen kwaad dat de servo te ver uitslaat...

http://www.tw-music.de/modellwelt/ES05/index.htm

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Geert

Schema van servoaansturing met vertraging bij op de link geplaatst in dit draadje (laatste ppt pagina). Nog wel geen uitleg bijgeplaatst...

Daarnet uitgeprobeerd en hij doet het perfect. Bij het sluiten van de schakelaar gaat de pulstijd van 1ms naar 2ms. De frequentie blijft dezelfde, open je de schakelaar dan gaat hij terrug naar 1ms. De tijd die de servo erover doet is telkens ongeveer 5 seconden.

Geert





Zeer interessant gegeven Geert. Daar ga ik eens mee experimenteren.
Vraagske, wat is de bedoeling van de schakelaar en R 2k2 in serie met de elco van 2200?F ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Geert

Volledige uitleg volgt later, Een deel wordt al verklaard door de wijze waarop pin 5 intern is gekoppeld in het IC.Hiermee kan je het schakelniveau 2/3Vcc verhogen/verlagen.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

gjvdz

De eerste decoder is gesoldeerd, nu moet ik enkel nog mijn aansluiting op mijn trafo maken.
Weet iemand welke weerstand ik moet aan mijn diodenbrug solderen om het juiste voltage te bekomen?
Mvg Giel-Jan

Geert

citaat:
Geplaatst door gjvdz

De eerste decoder is gesoldeerd, nu moet ik enkel nog mijn aansluiting op mijn trafo maken.
Weet iemand welke weerstand ik moet aan mijn diodenbrug solderen om het juiste voltage te bekomen?



Vraagje gaat het hier nog steeds over servo's en hoe aan te sturen?

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

gjvdz

Ja, ik moet van 16V AC naar 4.8V DC
Mvg Giel-Jan

Gerolf

Niet met een weerstand, maar met een spanningsregelaar van 16 naar 4.8V gaan, een 7805 bijvoorbeeld.
Waarschijnlijk is 5V ook goed (servo's werken typisch op 4.8 ? 6 volt - 4 of 5 oplaadbare batterijen [;)])

Nog iets dat ik ondervonden heb: De motor in de servo wil wel eens een sturing via de voeding storen. De voeding krijgt van mij een aparte 5 Volt, via een aparte spanningsrgelaar dus. De elektronica voor het stuursignaal wordt gevoed via een andere 5V-spanningsstabilisator.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

gjvdz

Kan ik dit met een potmeter?
Ik heb er zo twee gekocht voor ik wist dat ik wisselschakelaars nodig had.
Mvg Giel-Jan

Gerolf

Een potmeter geeft geen stabiele uitgangsspanning. Onder invloed van de motorstroom van je servo gaat die schommelen, en waarschijnlijk zal je potmeter doorbranden omdat er teveel stroom gevergd wordt.
Van 16vAC naar 5DC moet je trouwens eerst gelijkrichten.
Maar misschien is er wel een snellere/goedkope oplossing - kijk eens of je nergens een afgedankt adaptertje hebt liggen: veel kans dat die je de nodige 5VDC kan leveren.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

gjvdz

Dat ik daar niet zelf opgekomen ben [:D]
Ik heb er hier zo'n dozijn liggen dus ik weet wat me te doen staat [:D]
Mvg Giel-Jan

gjvdz

Hoeveel servo's kan zo'n adaptertje trekken?
Mvg Giel-Jan

Gerolf

Hangt af van de servo, en van het adaptertje. VA kan je aflezen aan de adapter, de rest is "meten is weten" [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Geert

Heel veel servo's als je ze niet allemaal tergelijkertijd aanstuurt.

De servo's in modelbouwontvanger voor bijvoorbeeld een vliegtuig worden ??n voor ??n aangestuurd. Waar ik eigenlijk mee wil bedoelen, eerst krijgt servo 1 een puls van 1-2ms, iets later servo 2 enz... Na 20ms herhaald dit zich. Maar ja dit is niet zo eenvoudig uit te voeren met een NE555 IC.

Mijn volgend project stuurt servo's aan met een microcontroller. Meer daar over later.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen