Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

servo's

Gestart door gjvdz, 09 februari 2011, 20:48:58 PM

Dirky

@ Geert,
omdat trimpots de zaak duurder maken zet ik op de servo-arm een veer waardoor de servo gerust in beide richtingen te ver mag uitslaan...

@ Giel-Jan,
die servo's die Geert toont of die van de link op eBay (enkel het merk is verschillend maar het type is identiek) zijn OK... alles wat duurder is, is overkill. Als je voor de schakeling een paar componenten nodig hebt en er niet meteen grote aantallen wilt kopen, geef me een seintje. Ik stuur je wel wat op...

Geert

citaat:
Geplaatst door Dirky

@ Geert,
omdat trimpots de zaak duurder maken zet ik op de servo-arm een veer waardoor de servo gerust in beide richtingen te ver mag uitslaan...



0,30 Euro valt best mee voor een trimpot...

Mogelijk zijn ze nog goedkoper te verkrijgen, maar deze elektro winkel ligt in mijn buurt:

http://www.geronika.be/web/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=12610&Itemid=61

Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Dirky

inderdaad goedkoop... maar dan ben je wel bijna genoodzaakt een printje te gebruiken. Bij mij hangt alles te bengelen aan de schakelaar. [:)]

(winkel in Westmalle?... dat roept herinneringen op! In 1974 zweefpiloot geworden bij de luchtkadetten op 't vliegveld van Zoersel en we ontsnapten veel naar Westmalle...[:)])

Geert

citaat:
Geplaatst door Dirky


(winkel in Westmalle?... dat roept herinneringen op! In 1974 zweefpiloot geworden bij de luchtkadetten op 't vliegveld van Zoersel en we ontsnapten veel naar Westmalle...[:)])



Na enkele Westmalles dacht ik ook dat ik kon zweven[:o)]

Je moet wel de 'lichte' versie drinken dat helpt[;)]

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

gjvdz

Ik heb er net twee gekocht.
Heeft iemand een schematje om hem aan te sluiten.
Ik wil de wissel graag doormiddel van een schakelaartje omleggen.
(zelf dus)
Later ga ik ze misschien met de pc sturen maar dat is zeker niet voor nu.
Mvg Giel-Jan

Geert

Deze link help je mogelijk verder,

ik hoop dat je een ppt pdf file kunt openen.

http://users.telenet.be/RedDeBist/MBAAN/Servo_aansturen_analoog.htm

Update: omgezet naar pdf file

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

gjvdz

Kan ik hem ook aansluiten zonder een printplaat ertussen?
Mvg Giel-Jan

Klaas Zondervan

Vertel eens wat je precies wil.
Je kan een servo niet rechtstreeks met een schakelaar aansturen. Er moet altijd iets tussen wat de stuurpuls maakt.

gjvdz

Dat moest ik dus weten.
Kan ik deze componenten gewoon bij een enlektronicahandel kopen?
Mvg Giel-Jan

Klaas Zondervan

Ja, het zijn allemaal standaard componenten die elke elektronicawinkel in voorraad zou moeten hebben.

Geert

Een vraagje, heb je nu digitale of analoge servo's gekocht?

De onderdelen zijn gewoon te verkrijgen in elke elektronicazaak. Voor de diode maakt het zelfs niet uit. Ik gebruik gewoon wat ik heb liggen.

Je kan ook twee keer de basisschakeling maken met NE555 IC's. Eentje genereerd continue 1ms pulsen, de andere 2ms pulsen.
Nu kan je met drukknopen een servo even verbinden met de 1ms puls of de 2ms puls. Niet tegerlijkertijd daar kunnen de uitgang van de IC's niet tegen.
Op deze pulsen kun je nu oneindig veel servo's via drukknoppen aansluiten. Zolang je ze maar ??n voor ??n bediend.
Het probleem is hierbij wel dat je de servo's per wissel niet kunt afstellen.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

gjvdz

Het zijn twee digitale geworden.
Ik ga eens uitdokteren of ik aan de elektronische componenten geraak bij de elektronicahandelaar in Mechelen. En dan testen maar[:D]
Mvg Giel-Jan

gjvdz

Ik ga toch voor Dirky zijn oplossing, deze is gewoon veel goedkoper.
Mvg Giel-Jan

Geert

citaat:
Geplaatst door gjvdz

Ik ga toch voor Dirky zijn oplossing, deze is gewoon veel goedkoper.



Ik ken Dirky zij oplossing wel niet. Ik ben daar ook in geintereseerd. Laat eens weten hoe hij servo's kan aansturen...

Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

gjvdz



Ik ken Dirky zij oplossing wel niet. Ik ben daar ook in geintereseerd. Laat eens weten hoe hij servo's kan aansturen...

Geert


[/quote]
Dit is ze.
http://www.sentex.net/~mec1995/circ/archive/servo4.htm
(Stond op de vorige pagina)
Ik heb het eens opgezocht op conrad en inderdaad het kost niet veel.
Ik ga straks misschien mijn componenten halen.
Mvg Giel-Jan