Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

servo's

Gestart door gjvdz, 09 februari 2011, 20:48:58 PM

PietB

Dat heeft onmiskenbaar met de kwaliteit van de servo te maken, Luc.
Bij het inschakelen heeft de electronica kennelijk een probleem om de balans tussen de terugmelding and de output arm en de input te vinden.
Ik ken het fenomeen van uit de RC-modelbouw, daar kwam het vooral voor (met kwaliteits servos van plm €30,00) als de voedings spanning te laag was.
Je kunt eens proberen deze licht te verhogen en vooral goed te stabiliseren.

grt Piet.

Huugooke

Komt dit fenomeen alleen bij jou materiaal voor, of ook bij andere merken? Had dit vroeger ook, na overschakeling op een ander merk geen last meer.

Steam.N

Ook hier een heel bekend fenomeen.
Spijtig genoeg nog altijd geen oplossing ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

doomslu

De gebruikte servo's zijn deze: http://www.rctimer.com/index.php?gOo=goods_details.dwt&goodsid=379

Ik zal dus op zoek gaan naar iets anders...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

PeterC

Ik heb dat fenomeen ook als de spanning en de puls van de servo gelijktijdig wordt ingeschakeld.  Als de spanning eerst wordt ingeschakeld blijft de servo staan in zijn laatste stand.  Vandaar dat ik nu mijn servo's aanstuur met een controller.

Eén van de technici op dit forum (of één in spé) moet dat fenomeen wel kunnen verklaren.

Volgens mijn bescheiden mening is het wanneer spanning en puls gelijktijdig worden ingeschakeld dat de servo nog niet klaar is en de pulslengte niet volledig juist wordt gemeten en daardoor verkeerd wordt geïnterpreteerd en bokkesprongen maakt.

Om te testen: 5V op de servo zonder puls en kijken wat hij doet.
Groetjes, Peter


Frank_N

#110
Citaat van: doomslu op 06 juli 2014, 12:02:31 PM
De gebruikte servo's zijn deze: http://www.rctimer.com/index.php?gOo=goods_details.dwt&goodsid=379

Ik zal dus op zoek gaan naar iets anders...

Toevallig ben ik daar juist mee aan het experimenteren, Luc. (Dezelfde servo)
Aangestuurd door een Arduino uno middels een potmeter, waarbij de uitslag van de servo beperkt word tussen (bijvoorbeeld) 30 graden en 120 graden.
Die verdraaing is eenvoudig (en nauwkeurig) in te stellen met de sketch.
Als je de spanning van de schakeling afhaalt gebeurd er niets, tijdens het inschakelen "zoekt" de servo eerst de middenpositie om vervolgens naar de laats gekozen positie te gaan.

Indien je de servo de maximale slag laat maken (180 graden dus) gaat hij SOMS ook wild heen een weer tijdens het inschakelen.
Ondertussen heb ik toch meerdere modelbanen gezien waarop die servo's met succes ingezet waren.
Ook heb ik iets gelezen dat men EERST de voeding aanzet, even daarna de sturing.
Mogelijk heb je iets aan deze info ;)

Edit hier een voorbeeld:
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1288&start=140
Halverwege de pagina.
Groet van Frank

Geert

Redenen waarom servo's bij opstart zo reageren zijn divers.

-Als je een 5Volt voeding voor de servo's inschakelt, dan zal deze niet direct 5Volt zijn. Deze moet zich eerst stabiliseren. De servo elektronica kan daar al hevig op reageren en de servo motor verkeerd aansturen. Ideaal is de 5Volt voeding  naar de servo pas later in te schakelen zodat de voedingspanning eerst gestabiliseerd is. Kan via een relais of vermogen transistor.

-Niet te onderschatten is dat de servomotor redelijk wat stroom trekt. Ik heb eens testen gedaan met van die blauwe servo's waarbij ik de stroom via een R van 1 Ohm kon volgen op een geheugenscoop. Soms ging de servo stroom boven de 800mA (onbelast!). Als je dan meerdere servo's gelijker tijd onder spanning brengt kan je de 5Volt voeding  weleens overbelasten met mogelijk rare inschakel fenomenen. 

-En vermits Luc zelf aangeeft dat hij een analoge servo sturing gebruikt dan zal de eerste referentiepuls die deze schakeling opwekt nooit gelijk zijn aan de laatste referentiepuls die de servo aangeboden heeft gekregen voor de spanning er af ging. De eerste puls zal zelfs veel langer zijn met hevige reactie als gevolg.  Dit kan je enkel digitaal oplossen, via µC technologie met geheugenfunctie.

(referentiepuls voor servo's zijn pulsen tussen  1ms 0° en 2ms 180° die elke 20ms herhaald worden. (eenvoudig voorgesteld))


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

doomslu

Dank je wel iedereen voor de interessante reacties.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Bolje

Luc,
Ik denk ook aan het feit als je inschakelt, de spanning nog niet hoog genoeg is en je daardoor dit verschijnsel krijgt.
Misschien even een spanningsmeter opzetten en inschakelen. Indien mogelijk ook eens kijken wat de stroom doet bij inschakelen.
Soms kan je hier veel van leren.
Vele groeten,
Ronald

Frank_N

Citaat van: doomslu op 06 juli 2014, 11:08:06 AM

Dit weekend heb ik wat zitten spelen met een servo.
Ik gebruik ervoor een analoog stuurprintje uit de handel.

Hoi Luc, Dat analoog stuurprintje, wil je ons verklappen welke dat is?
Misschien helpt het bij het vinden van een antwoord op je vraag, waar blijkbaar meer modelspoorders tegenaan zijn gelopen :)
Groet van Frank