Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

servo's

Gestart door gjvdz, 09 februari 2011, 20:48:58 PM

gjvdz

Ik heb gezien dat velen onder ons servo's gebruiken om wissels om te leggen. Ik vraag me af welke servo's hiervoor geschikt zijn.
Kan iemand me helpen?
Mvg Giel-Jan

Gerolf

Dat hoeven in elk geval geen dure / krachtige te zijn. Er bestaan behoorlijk goedkope (miniatuur-)servo's.
Bij bvb conrad heb je er al een bruikbare voor 5 Euro.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Geert

Deze zijn echt goedkoop en werken goed voor het aansturen van wissels:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=662

De stuurelektronica kan je eenvoudig zelf maken.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Dirky

ik gebruik (zal gebruiken [:)]) deze van op ebay...

370479051361 invullen in de zoekmachine op ebay

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Dirky

ik gebruik (zal gebruiken [:)]) deze van op ebay...

370479051361 invullen in de zoekmachine op ebay



Ik gebruik net dezelfde.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

gjvdz

Bedankt voor de informatie.
Zou deze voldoen?
http://www.albatrosmodelbouw.be/product.php?id_product=1827
Hoe sluit je deze aan?
Kan dit zoals je een wisselmotor van Marklin aansluit?
Mvg Giel-Jan

Gerolf

Dat is geen klassieke servo, maar een digitale. Een klassieke is meer dan OK.
Hoe dan ook is de aansturing totaal anders dan bij een "wisselmotor" met magnetische spoelen: Ze hebben twee vaste stroomdraden (meestal rond de 5 ? 6 Volt DC) en ??n "soort-van-digitaal" stuursignaal
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Geert


Servo's worden aangestuurd met pulsen tussen 1ms en 2ms (1,5ms is ongeveer de middenstand. Deze pulsen herhalen zich elke 20ms (50Hz) (alhoewel deze frequentie niet zo korect hoeft te zijn.

Ik heb daar een zeer eenvoudig schakelingenske voor, je hoeft daar zelfs geen print voor te ontwikkelen)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

gjvdz

Kan deze digitale ook?
Ik kan aan deze namelijk veel makkelijker en sneller aan deze servo geraken.
@Geert:
Kan je me deze schakeling even verduidelijken?
Mvg Giel-Jan


gjvdz

@Dirky:
Ideetje over wat het kost?
Mvg Giel-Jan

Geert

Ik heb nog nooit met digitale servo's gewerkt. Volgens mij is enkel het interne van de servo digitaal. De aansturing is nog steeds via pulsen van 1 tot 2ms. Digitale servo's gebruiken minder stroom en zijn sneller en juister. Maar dit hoeft niet voor een wisseltongaandrijving.

Ik zal dat schakelingeske eerstdaags wel eens even uitleggen. Eerst wat schema's tekenen om de werking wat te verduidelijken.(<-- ik was al eerder van plan dit eens op het MSM forum te gooien...[;)])


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Dirky

tussen de 2 en de 3 euro, schat ik... die 555 kost in de UK 1,5euro voor 10 stuks. De potmeter lijkt me de duurste component maar die vindt je wel beneden 1 euro..

correctie: voor wissels heb je geen potmeter maar een schakelaar nodig... maar da's ook ongeveer eenzelfde euro [:)]




Geert

citaat:
Geplaatst door Dirky

http://www.sentex.net/~mec1995/circ/archive/servo4.htm

ik gebruik dit...



Wat ik gebruik, is deels gelijk aan deze schakeling (enkel de NE555). Echter de schakeling die ik gebruik voor wisseltongaandrijvingen kan je elke stand (rechtdoor of afslaan) 'juist' instellen via potmeters (<--instelbare weerstand). Via drukknoppen kan je dan de gewenste stand schakelen.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

gjvdz

Ik ga dit eens bekijken. Als iemand me kan zeggen of dit een geschikte servo is sta ik al een stap verder. Ik ga het op mijn gemak doen, eerst een test en dan eens 1tje proberen op een gemakkelijk berijkbare plaats op de baan.
Mvg Giel-Jan