Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

BR 95 ex pr. T 20

Gestart door jacques timmermans, 09 februari 2011, 12:00:19 PM

jacques timmermans

IMGhttp://i510.photobucket.com/albums/s343/1955jacq/LiliputBR9553.jpg/IMG

IMGhttp://i510.photobucket.com/albums/s343/1955jacq/LiliputBR9552.jpg/IMG

Twee oude Liliput locs met Weinert onderdelen gerenoveerd zodat het uitzicht en de technische specificaties - Faulhaber resp. Maschima motor door een Lenz mini Gold decoder gestuurd - weer aan de huidige standaard voldoet.

Jacques Timmermans

Dirky

Ziet er nie slecht uit Jacques... (kan je de foto's wat verkleinen aub zodat ze op een normaal scherm geraken aub?)

Wat mij interesseert Jacques, en ook anderen veronderstel ik, is wat zo'n ombouw kost aan onderdelen. Moet niet tot op de centiem juist zijn maar een goede raming...

alvast bedankt,

Gerolf

Het ziet er inderdaad erg mooi uit, Jacques, maar toch twee vragen:
- kan je de foto's wat verkleinen? 800 pix breed is voor ons forum en mensen met oudere beeldschermen veel interessanter
- wat is de "denkpiste" ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

prachtig werk dar zeker,
De prijs, voor al deze onderdelen kun je bijna een nieuwe kopen vrees ik

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Paulogic

ScHiTtErEnD.

Maar ik zou ze al niet meer durven vastnemen... gegarandeerd
brokken. En het zou zonde zijn. Zo'n mooie machines. Recht
om in het museum plaatsen ![:p]
mvg,
Paul(ogic)

jacques timmermans

Dirk,

dit is nu juist wat ik altijd probeer te vermijden: het opsommen van de kosten. Niet dat dit een geheim is, maar persoonlijk vind ik dat dit van ondergeschikt belang is. Van de andere kant heb ik het al meegemaakt dat zich hierdoor sommige modelbouwers van gelijkaardige projecten omwille van de kosten afzien, terwijl het zeer goed mogelijk is om zo een project financieel over een grotere tijd te rekken. Trouwens als je naar de site van de Duitse firma Weinert surft, kun je de prijzen van hun onderdelen downloaden.

Globaal genomen, kan je er vanuit gaan, dat er volgende kosten ontstaan:

Model van de basisloc (eBay) 80 tot 100 Euro.
Faulhaber motor 1624 40 tot 60 Euro.
Maschima motor ca. 40 Euro.
Lenz Gold mini decoder ca. 40 Euro.
Weinert onderdelen, dit hangt af hoever dat je met de ombouw wilt gaan, maar je moet toch minimaal op een 200 Euro tellen.
Nieuwzilver ge?tste beschrifting ca. 20 Euro.
Opschriften voor de waterkast achter het machinistenhuis ca. 15 Euro.

Tel je dit samen, dan kost de goedkoopste versie van deze locomotieven (zonder voorverwarmer boven de rookkamer) ca. 475 Euro, terwijl de andere versie zeker een 150 tal Euro duurder is, waarbij de verbeteringen aan het onderstel nog niet mee gerekend zijn. Hiervoor kun je ook nog eens een 100 tot 150 Euro gereed houden.

Hiertoe nog een opmerking van mij: laat jullie door dit aanzienlijke bedrag niet van de wijs brengen, ook Rome en Parijs zijn niet op een dag gebouwd!

Jacques Timmermans



jacques timmermans

Dit wilde ik jullie niet onthouden, de foto?s van de kant-en-klare modellen. Bij de eerste reeks foto?s heb ik de kleurtemperatuur van het licht onveranderd gelaten. De kleurtemperatuur van het licht van de studioflitsen waarmee de opnames gemaakt zijn komt met het daglicht overeen. De opnames zijn van huis uit nogal koel en zakelijk.








Door nu in een fotobewerking programma wat met de instelling van de kleurtemperatuur te spelen krijg je een heel ander artistiek effect. De foto?s worden warmen en geven de indruk weer, dat ze bij zonsondergang gemaakt zijn. Door het uitermate zachte licht van de studioflitsen is er praktisch geen slagschaduw aanwezig. Het gebruik van reflectoren (meer harder licht) zou de slagschaduw versterken.







Jacques Timmermans

Dirky

Jacques,
Wat me direct (nu pas - bij de eerste foto's over het hoofd gezien omdat ze te groot zijn!)  ZEER STOREND opvalt zijn de vijzen met sleuven voor een platte schroevendraaier... dat kan op zulk niveau toch niet!
en vanzelfsprekend ook de maagdelijke properheid [:)] maar da's een ander verhaal...

jacques timmermans

Dirk,

daar heb je inderdaad gelijk in, maar je moet wel bedenken, dat beide locs meer dan 20 jaar geleden ontworpen werden. Toen waren zulke schroefjes, de normaalste zaak; eigenlijk mag je zelfs stellen dat ze voor die tijd zelfs fijn waren. Vergelijk ze maar eens met de M?rklin "bouten" die M?rklin toen en soms nu nog gebruikt om de koppelstangen van zijn stoomlocs te bevestigen.  

Nieuw "schoeisel" voor beide locs is bij Fleischmann besteld. Dan gaan de wielen naar naar een werkplaats waar er nieuwe 2,2 mm brede nieuwzilver wielbanden op gemonteerd worden. Of ik dan nog de originele Fleischmann pennetjes, waarmee de Fleischmann sturing, waarmee de Liliput locs voorzien worden, nog ga veranderen en of vervangen valt te bezien.

Jacques Timmermans

Michiel

Ik ben toch wel onder de indruk van je strakke spuitwerk. Ook de toegevoegde kitonderdelen zijn werkelijk heel mooi en naadloos aangebracht. Mij persoonlijk een beetje stoort de overgebleven bobbel voorop de rookkastdeur waar je de derde lantaarn hebt weggehaald. (ik weet het, een macrobeeld is genadeloos, vertel me daar niets over! [;)]) Misschien dat dat nog wat kan bijgeschuurd worden? Voor de rest  wel een heel mooie resultaat. Nu nog weatheren! [}:)][;)] (gezien je stijl, ik heb de indruk dat je dat liever niet doet [:D])
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)