Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Betonen wachthuisjes, waar ?

Gestart door marc goovaerts, 02 februari 2011, 13:04:50 PM

marc goovaerts

Vermits het draadje 'MSM-creaties' anders dreigt te ontsporen, dit even over de wissel afleiden naar een meer geschikte afdeling.

We zijn al minstens met drie op zoek naar de maten van de oude betonnen wachthuisjes voor de perrons. Weet iemand er nog in iets of wat complete toestand staan in de buurt van Antwerpen of Hasselt ?
Dan ga ik ze zelf eens opmeten.

janjozef

Ik dacht in Mortsel Deurnesteenweg

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Michiel

Een beetje uit de richting, maar op het perron van de halte "De Hoek" op lijn 124 (Brussel-Charleroi) staan er nog een paar.[;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

Danke Michiel,

Maar da's inderdaad een beetje uit de richting. Liefst eentje dat in de buurt staat (om niet te lang met het openbaar vervoer onderweg te zijn).

janjozef

En waar mag "de buurt" wezen als ge in Antwerpen woont, en hoever in het rond, als Mortsel Deurnesteenweg uit de buurt is.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

marc goovaerts

Jan,

Mortsel is zeker niet uit de buurt. Het bovenstaande was enkel een reactie op de tip van Michiel (lijn Brussel-Charleroi).

Maar eerlijk, ik ben nog niet in Mortsel gaan kijken. Je voorzichtige 'ik dacht' deed me eerst nieuwsgierig het internet afspeuren. En bij Wikipedia staat er een mooie foto (http://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Mortsel-Deurnesteenweg) van de perrons.
Echter, er zijn enkel de in MSM besproken, moderne, wachthuisjes op te vinden.

Toch bedankt voor de tip !

Het kleine aantal reacties op deze vraag doen me vrezen dat de meeste betonnen exemplaren ondertussen verdwenen zijn.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door marc goovaerts
Het kleine aantal reacties op deze vraag doen me vrezen dat de meeste betonnen exemplaren ondertussen verdwenen zijn.
Ik vrees er ook voor. Op lijn 12, waar ik zowat dagelijks gebruik van maak, staan er denk ik ook geen meer. Men is daar al een tijdje bezig met de renovatie van perrons.
In Mortsel, station Liersesteenweg (minder gebruikte halte) hebben er nog lang gestaan. Misschien nog steeds ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Ook even gegoogled, en dit tegengekomen:

http://www.flickr.com/photos/erfgoed/3403858821/

Misschien woont er een forumlid in de buurt van Bissegem (W-VL) en kan die het beschermde monument gaan opmeten?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

marc goovaerts

Bedankt Gerolf,

Er zal er dan toch tenminste ??ntje over blijven. De foto is alvast gedownload. Het ziet er zelfs nog bijzonder goed uit.

Want, in dit landje is 'beschermd' een vreemd begrip. Dat het geen synoniem met 'te onderhouden' of 'te restaureren' is, weet iedereen die bv de prachtcollectie in Neerpelt bekeken heeft [V]

marc goovaerts

Wat is het internet toch een handig instrument...

Ook op Mortsel Liersesteenweg staan schijnbaar al de moderne 'champignons'...


janjozef

Als je wilt mag je deze van mij van jocadis in HO nameten,

Jan

Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Ik heb even wat "gespeeld" met de foto van dat "monument":



Het gebouwtje staat tussen dals (die 30cm meten) [8D]
Een recent artikel in MSM indachtig, en uit de foto afleidend dat de afstand tussen twee palen waarschijnlijk 155cm is ... [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

chef garde

citaat:
Geplaatst door conducteur

Staan er geen langs lijn 50A?



Maria-Aalter en Oostkamp hebben er nog (eventjes) staan.  Maar in de vraag staat regio Antwerpen/Hasselt.

conducteur

Ik dacht aan het station van Bellem, en Hansbeke, maar dat zijn geen betonnen exemplaren.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum