tramlok Brutus spoor 1 live steam

Gestart door eddy, 30 januari 2011, 20:22:45 PM

eddy

T'is er van gekomen,wel met de hulp van Dirk(Ardjoena).Ben begonnen met een tramlokje live steam ,schaal 1.En inderdaad het is verslavend,dit is een club project(KMYCA).Alle benodigde materialen worden geleverd,maar het is geen kant en klaar bouwproject,waar men alles naar tekening moet monteren.Er komt nog een heleboel draai en freeswerk bij kijken.
Wel alle onderdelen zijn mooi uitgetekend en genummerd.Ook als er problemen zijn kan men altijd terugvallen op de kennis van de andere clubleden.
Hierbij een foto van het chassis.
imghttp://i216.photobucket.com/albums/cc236/eddy2430/brutus001.jpg/img

groeten eddy

Gerolf

#1
Ook al ziet het er erg rudimentair uit, toch doet het me iets.
"Ooit" wil ik dat ook doen [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ardjoena

#2
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Ook al ziet het er erg rudimentair uit, toch doet het me iets.
"Ooit" wil ik dat ook doen [:p]


Waarom uitstellen?
Bezie het als een tussendoortje.[:D]
Dit moet het worden.
Dirk

 

eddy

#3
Weer wat verder,
Nu de tandwielkast gemaakt,de zuiger en cilinder moeten hierop ook nog komen,maar deze zijn nog onder constructie.


groeten eddy

just4fun

#4
Is dit eigenlijk een soort 'kit' die ge moet samenstellen?
Of wordt hier alles zelf gedraaid en gefreesd?

Zulke grote modelen vind ik in ieder geval erg kanp!

Paul

eddy

#5
@Paul,

De tandwielen worden zo gekocht,de rest is allemaal zelf draaien,frezen en vijlen.En niet te vergeten boren,dat lijkt simpel,maar dat is het niet.Kan er van meespreken.[:(!]
groeten eddy

conducteur

#6
mooi werk, en mooie ploftekening! (voor zover die laatste duidelijk zichtbaar is.)

Ik zou dat inderdaad ook eens willen doen,
CAD: geen probleem: ik kan er mee overweg/leer het op school
Draaien: basic bewerkingen geleerd op school ( op lengte draaien, op diameter, groefsteken,...)

Frezen: ook basic dingen geleerd

Maar het probleem is : een betaalbare freesmachine vinden, het proxxon machientje is voor mij veel te klein, een grotere machine wordt dan weer veel te groot en het prijskaartje rijkt dan ver boven mijn budget. Voor een draaibank heb ik nog niet rondgekeken wat die dingen kosten.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

eddy

#7
@conducteur,

een freesmachine is natuurlijk handiger,maar met wat hulpmiddeltjes is deze niet noodzakelijk.Ik heb zelf ook nog geen freesmachine.Kostprijs draaibank,daar kan je zo ver in gaan als je wil,ik heb een HBM bank 400mm tussen de punten en die kwam met wat gereedschap op een kleine 1000 euro.

groeten eddy

ardjoena

#8
Een occazie draaibank groot genoeg voor spoor 1 ,is op internet , en dan vooral in Nederland , te vinden voor ongeveer 500?
Frezen kan ook op zo een bank met behulp van een hoogte support of een frees achteraan de bank gemonteerd.
Met een stel vijlen kom je ook al ver , maar helaas dat wordt niet meer geleerd op school.
Dirk
 

conducteur

#9
Welke nauwkeurigheid haal je met vijlen? Dat werkt zo goed als onnauwkeurig.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Dirky

#10
Met vijlen kan je zeeeeer nauwkeurig werken. Maar zonder geduld lukt het niet![:)]

ardjoena

#11
Je moest eens weten hoe dikwijls ik de freesmachiene laat staan en een vijl neem. Dat gaat soms sneller . Tegen de tijd dat het stuk is ingespannen en uitgeklokt is het al gevijld.En met veel oefenen en de nodige blaren [:D] is nauwkeurig werken mogelijk.
Dirk
 

ToThePoint

#12
citaat:
Geplaatst door Dirky

Met vijlen kan je zeeeeer nauwkeurig werken. Maar zonder geduld lukt het niet![:)]



Volledig mee eens.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

eddy

#13
Weer wat verder,zuiger en cilinder en cilinderplaat geplaatst,ook de aansluitnippels gemaakt.En dan doet ie of doet ie niet.Aangesloten op perslucht en ja hij bolt.




groeten eddy

ToThePoint

#14
Knappe dingen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI