Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Led verlichting

Gestart door Peter, 28 januari 2011, 11:48:28 AM

Frank_N

citaat:
Geplaatst door Huugooke

citaat:
Geplaatst door Frank_N


Al duurde het een dag of 3 voor je dat frankske zag vallen [:o)][:I][:D]


Nee echt Frank, ik heb je niet zien vallen! Toch geen pijn gedaan?[:o)]



Ge wit verrekte goed wadak bedoel [}:)]
Groet van Frank

Huugooke

Voor iemand die in Nederland woont spreek jij goed Antwerps! Respect!
Maar we dwalen hier wel af van LED's en zo!

Frank_N

citaat:
Geplaatst door Huugooke

Voor iemand die in Nederland woont spreek jij goed Antwerps! Respect!
Maar we dwalen hier wel af van LED's en zo!




Thnx, Huugoke,
Das toch Brabants... NL's  dus, een echte Antwerper(ster) versta ik echnie[:D]

Ok, Nu weer on-topic?
Groet van Frank

Huugooke

#48
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">citaat:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Geplaatst door Gerolf</i>

Wim, ik begrijp je reactie. [;)]
Geen idee waarom ruben13 zich aangesproken voelt, en terecht dat hij zich afvraagt of hij goed heeft geantwoord. Overbodig in elk geval [xx(]
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Misschien hierom:

<i>De Led's en de weerstanden komen van Ruben13

Zit die hier eigenlijk nog op het forum?</i>

Huugooke

Die LED's toch h?! Ze maken er al stadionverlichting mee. En hier in de buurt staan zo'n straatlantaarns met Superleds's: waaw!



Ziezo, we zitten weer on-topic Frank!

Je woont dus in Brabant: mooi stukje Nederland!

Frank_N

citaat:
Geplaatst door Huugooke

Die LED's toch h?! Ze maken er al stadionverlichting mee. En hier in de buurt staan zo'n straatlantaarns met Superleds's: waaw!



Ziezo, we zitten weer on-topic Frank!

Je woont dus in Brabant: mooi stukje Nederland!



"Offtopic mode maar weer eens aan (pfff):"
Als je de juiste plekjes weet wel he?
Waar ik woon is een treinen tunnel anex station ondergronds gemaakt, 4 sporen, ze (de intercitys) kachelen met 140 erdoorheen en je hoort ze bijna niet! Het is ook al een paar weken geleden dat de ICE in 2 richtingen voorbij kwam, dat ding is dus vrijwel stil!
Maar ook die mag hier slechts 140. De kilometerslange goederentreinen hoor je snachts soms wel (vooral als er meerdere loks voor staan)
, vanaf Kijfhoek (opstel complex Rotterdam haven) naar Venlo. of vv.
Die mogen voor zover ik weet max 80 km/u.
Ik heb wel eens bij een overweg te Oisterwijk (dat is hier 20 km fietsen vandaan in de bossen) staan spotten en daarbij treinen voorbij zien komen opweg naar Tsjechie, met een stuk of 4 enorme Voslo's ervoor. In de dienstregeling vind je dat dan weer na een gesprek met een mede spotter en wat opzoekwerk weer terug.
"Offtopicmode dan maar weer af."

Je wil niet weten weten wat die lichtshow jongens tegenwoordig allemaal met leds doen!
Groet van Frank

Peter

Als je wil weten wat je allemaal met Led's kan doen moet je eens een bezoek brengen aan Miniland in M?nchen[:D]
Zelfs imitatie van vuurwerk

http://www.miniland.de/

Ps: ik heb nog altijd geen antwoord gekregen op de vraag hoe ik weet waar de - en de + zitten op die Roco transfo
Met vriendelijke groeten
Peter

bellejt

multimeter ? Rood is plus als er geen - teken voor de waarde staat.

PeterC

citaat:
Geplaatst door Peter

...ik heb nog altijd geen antwoord gekregen op de vraag hoe ik weet waar de - en de + zitten op die Roco transfo



Peter, als het een ROCO 10725 transfo is, vermoed ik dat de min op de buitenkant van de stekker zit.  Maar zoals reeds gezegd testen met een multimeter (op gelijkspanning zetten) geeft uitsluitsel.
Als je nog ergens een led hebt (en je weet daar de polariteit van), kan je die via een voorschakelweerstand op de transfo aansluiten om de plus en min te identificeren.
Groetjes, Peter


bellejt

PS: bij ronde stekkers is de buitenzijde in Europa steeds - (min).Is wettelijk bepaald om veiligheidsredenen.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door bellejt

Is wettelijk bepaald om veiligheidsredenen.
Oja? Nog nooit van gehoord.
Weliswaar is het zo dat de buitenzijde vaak de min is, maar die wettelijke bepaling ken ik niet.

Ik kan die trafo 10718 niet terugvinden bij Roco. Maar komt daar geen wisselspanning uit?
En als er wel zo'n concentrische stekker aan zit, dan staat ergens op de behuizing hoe de plus en min zitten.

PeterC

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

...Ik kan die trafo 10718 niet terugvinden bij Roco. Maar komt daar geen wisselspanning uit?...



Ik had Peter's referentienummer niet zien staan maar 10718 is inderdaad een voeding met wisselspanning op de uitgang (15 V~).


Afbeelding van www.todocoleccion.net

Er moet dan eerst nog een gelijkrichter tussen of een diode in serie met iedere led.
Groetjes, Peter


Klaas Zondervan

Ik heb nog eens wat rondgezocht op het internet, maar het blijkt dat er van de 10718 twee uitvoeringen bestaan. De ene volgens de foto van PeterC, met rode klemmen, daar komt wisselspanning uit.
De andere met een snoer met concentrische stekker, maar ik kon op de foto's niet zien wat daar secundair uit komt.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Ik heb nog eens wat rondgezocht op het internet, maar het blijkt dat er van de 10718 twee uitvoeringen bestaan. De ene volgens de foto van PeterC, met rode klemmen, daar komt wisselspanning uit.
De andere met een snoer met concentrische stekker, maar ik kon op de foto's niet zien wat daar secundair uit komt.



Achter de 220 en de 15 volt staat een sinus (tje)
wim

Peter

Mijn transfo heeft geen twee rode klemmen, maar gewoon een draad met speciale stekker die in de Roco digitaal versterker ( 10761) past
Die heb ik er af gesneden want ik gebruik hem gewoon als wisselstroom transfo.
De stekker voor het stopkontakt (220/240V) is een gewone platte stekker zonder aarding.
Ik zou zo'n transfo (want ik heb er een paar van) willen gebruiken vooreen  (gelijk)stroomkring voor mijn LED's
Welke gelijkrichter moet ik dan kopen?
Met vriendelijke groeten
Peter