Led verlichting

Gestart door Peter, 28 januari 2011, 11:48:28 AM

Peter

Omdat elektonica niet bepaald mijn sterkste kant is (eigenlijk de zwakste[:D]) nog een paar vraagjes:

Ik heb SMD Led's gekocht een hele tijd geleden type 0603 Warm/wit
Volgende tekst staat ook nog op het zakje:
300mcd  3.500?K 3,5V 25mA 120?.
Wat betekend dit eigenlijk allemaal.

Hoe weet ik wat de - of de + kant is? En hoe weet ik wat de - en de + uitganf is van mijn transformator. (Roco 10718)

Mag ik die met wisselstroom aansturen of moet dat gelijkstroom zijn, en is dan 1 diode 1N4007  1A/1000V voldoende voor een stuk of 5 van die SMD's

Laatste vraag: elk zijn eigen weerstand of  1 gezamelijke (in serie of parallel en wat is het verschil tussen die twee?
Met vriendelijke groeten
Peter

Binco

Wel ik ben ook niet zo'n krak in elektronica maar op 2 vragen kan ik wel een antwoord geven [:D]

SERIE
PARALLEL

Als er 1 ledje kapot is in serie zullen de andere ook niet meer branden, bij parallel wel.

Wat de + en de - kant is,
Meestal staat er op de achterzijde een soort 'T', die T geeft de polariteit aan.
VOORBEELD


[:)][;)]

Havoc

citaat:
Volgende tekst staat ook nog op het zakje:
300mcd 3.500?K 3,5V 25mA 120?.
Wat betekend dit eigenlijk allemaal.


- 300 mcd: 300 millicandela, dat is de lichtopbrengst bij de nominale electrische stroom
- 3500 K: kleurtemperatuur van het licht in 3500 Kkelvin (en geen graad Kelvin: zie http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=iso+use+of+units&source=web&cd=8&ved=0CGoQFjAH&url=http%3A%2F%2Fwww.bipm.org%2Futils%2Fcommon%2Fpdf%2Fsi_brochure_8_en.pdf&ei=n122T4KfKcGAOuC8rJgK&usg=AFQjCNHs-IRuKEbSc9n9eP8OoSAp7B8V1Q)
- 3.5 V: forward voltage van de led, die is de spanning die over de led staat tijdens werken en dus de spanning die je moet gebruiken om de voorschakelweerstand te berekenen
- 25 mA: nominale stroom door de led, de nominale DC stroom waarbij de led bij continu branden niet stuk gaat en de voorgenoemde 300 mcd licht geeft
- 120?: uitstralingshoek, die 3D hoek waarbinnen het meeste van het licht valt dat de led uitstraalt. Dus als je een lijn inbeeld loodrecht op het venstertje, dan gaat het meeste licht in een kegel liggen met een tophoek van 120? (60? langs elke kant van die lijn).

citaat:
Hoe weet ik wat de - of de + kant is? En hoe weet ik wat de - en de + uitganf is van mijn transformator. (Roco 10718)


Handigste is een simpele voltmeter of de datasheets lezen.

citaat:
Mag ik die met wisselstroom aansturen of moet dat gelijkstroom zijn, en is dan 1 diode 1N4007 1A/1000V voldoende voor een stuk of 5 van die SMD's


Hangt er van af. Een led mag maximaal 5 V in de verkeerde richting hebben. Dus als je met minder dan 5 V wisselspanning werkt is het ok. anders moet je gelijkrichten. Een 1N4007 is geschikt voor 1 Amp?re dus die kan zeker 5 leds aan (5x 25 mA = 125 mA).

citaat:
Laatste vraag: elk zijn eigen weerstand of 1 gezamelijke (in serie of parallel en wat is het verschil tussen die twee?


Wat het beste is hangt af van welke spanning je ter beschikking hebt.

- leds in parallel moet je telkens een eigen weerstand geven. Anders is de stroom door de leds niet gecontroleerd. Als er 1 led wat minder spanning nodig heeft, gaat die alle stroom trachten door te laten. De andere leds gaan dan minder goed branden en als de weerstand te klein is dan gaat uiteindelijk die ene led stuk. Dan neemt er een andere over en zo gaan ze in kettingreactie stuk.

- leds in serie krijgen steeds dezelfde stroom want er is maar 1 stroomkring. Maar je moet wel genoeg spanning hebben. In jouw geval moet je 3.5 V per led rekenen. Dus als je 2 leds in serie zet geeft dat 7 V. Dus als je 5 V spanning hebt kan je maar 1 led gebruiken. Met 10 V kan je 2 leds gebruiken, met 12 V kan je al 3 leds in serie zetten.

Voordeel van leds in serie te zetten is dat voor hetzelfde stroomverbruik je minder vermogen moet verstoken in de weerstand.

Dus indien mogelijk:
- steeds zoveel leds in serie zetten als je spanning toelaat
- elke tak leds steeds een eigen weerstand geven.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

Goede en duidelijke uitleg, Johan
Dit zijn zaken waar we allemaal wat aan hebben!
Groet van Frank

Huugooke

Als je nog zo'n ouwerwetse multimeter kan vinden; zo ??n met een wijzernaald; daar jan je de LED's mee laten oplichten. Als je dan nog weet wat de plus en min van die meetsnoeren is dan ben je vertrokken!

Die Kelvin h?: raren tist was dat! Stelde vast dat de laagste temperatuur die je kan bereiken zo'n -273 graden is. Onze nul graden is dus 273 graden Kelvin. Vandaag was het hier 290 ?Kelvin.

Dan is die begonnen met een zwarte bol (niet zomaar zwart, nee echt diep zwart!); een zwarte bol dus, warm te stoken.
Nu begint zo'n bol dan te gloeien, want die is heel warmtebestendig (veronderstellen we toch) en als iets gloeit dan is dat eerst wat rood, dan geel en op de duur wit. Nu heeft die brave mens een kleur toegekend aan een bepaalde temperatuur (of omgekeerd).
Nu weten we dus dat 3500K de kleur van gloeilampenlicht is.

Naar het schijnt gaat het zondag 295 graden worden!
We zullen wat ijs kunnen gebruiken![8D]


Huugooke

citaat:
Geplaatst door Frank_N

At Hugo:
Zo  schijnt ook de aarde al tijden niet om de zon te draaien...
http://www.google.nl/#hl=nl&sclient=psy-ab&q=aarde+draait+niet+om+de+zon&oq=aarde+draait+&aq=1&aqi=g4&aql=&gs_l=hp.1.1.0l4.0.0.1.2703.0.0.0.0.0.0.0.0..0.0...0.0.mCGhER4uQ-Q&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=69dc23f38dc0032e&biw=1280&bih=671

En deze: http://www.grenswetenschap.nl/nieuws.asp?i=10334

Oeps..........., verkeerde forum[:o)]Sorry.



Wat dat er mee te maken heeft snap ik ook niet, maar kom.
Hierboven stelt iemand een vraag over wat die 3500 wil zeggen, ik heb het even uitgelegd. Nu weet die vraagsteller dat hij warmwitte LED's heeft.
Wat is daar verkeerd aan?

Frank_N

Ik kan dat verborgen antwoord uit je reactie niet destileren, verder niks [:I]
Groet van Frank

Huugooke

misschien had ik dit er moeten bij zetten:

Ik heb SMD Led's gekocht een hele tijd geleden type 0603 Warm/wit
Volgende tekst staat ook nog op het zakje:
300mcd 3.500?K 3,5V 25mA 120?.
Wat betekend dit eigenlijk allemaal.


Die draadjes springen soms van de spreekwoordelijke os op de idem ezel, en ik lees ook niet altijd tot "boven".[:)]

Maar ge moet nen ouwe mens nu ook niet uitlachen h?![;)]

Frank_N

Volgens mij zijn we van ongeveer dezelfde leeftijd.
Ik zal (en kan) U daarom zeker niet uitlachen, Hugo!
Ook ik lees niet altijd alles goed door alvorens een reactie te plaatsen.
Je reacties zijn vaak voorzien (verborgen) van een soort comische noot.......
Niet iedereen wil of kan dat begrijpen, volgens mij.
Maar toch: Sportief!
Groet van Frank

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Huugooke

Onze nul graden is dus 273 graden Kelvin. Vandaag was het hier 290 ?Kelvin.
Bij de kelvin hebben de wetenschappers afgesproken dat we de graden weglaten.
Dus 0 graden celsius is 273 kelvin.

Havoc

citaat:
Bij de kelvin hebben de wetenschappers afgesproken dat we de graden weglaten.


ISO 80000 is de definitieve referentie voor deze zaken. En inderdaad zonder hoofdletter, daar was ik even mis.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

citaat:
Geplaatst door Frank_N


Je reacties zijn vaak voorzien (verborgen) van een soort comische noot.......
Niet iedereen wil of kan dat begrijpen, volgens mij.
Maar toch: Sportief!


Eindelijk iemand die me door heeft![:D]

Frank_N

citaat:
Geplaatst door Huugooke

citaat:
Geplaatst door Frank_N


Je reacties zijn vaak voorzien (verborgen) van een soort comische noot.......
Niet iedereen wil of kan dat begrijpen, volgens mij.
Maar toch: Sportief!


Eindelijk iemand die me door heeft![:D]



Al duurde het een dag of 3 voor je dat frankske zag vallen [:o)][:I][:D]
Groet van Frank

Huugooke

citaat:
Geplaatst door Frank_N


Al duurde het een dag of 3 voor je dat frankske zag vallen [:o)][:I][:D]


Nee echt Frank, ik heb je niet zien vallen! Toch geen pijn gedaan?[:o)]