Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Led verlichting

Gestart door Peter, 28 januari 2011, 11:48:28 AM

Havoc

LEDs hebben een kleine maximale inverse spanning waar ze maar tegen kunnen. Veel kleiner dan bvb een 1N4007. Als je een led aansluit op een wisselspanning, dan is dat geen probleem als ze geleiden. Op dat moment beperkt de serieweerstand de stroom door de led tot een aanvaardbare waarde. Als de spanning omdraait en de led in sper staat, dan komt de totale spanning over de led. Die slaat door omdat die spanning groter is dan wat ze kan verdragen (typisch enkele volt). En de weerstand is op dat moment te klein om de stroom te beperken tot de maximale inverse stroom die veel kleiner is dan wat er in de normale richting door mag (forward current). Als je een 1N4001 is serie zet zal die nooit doorslaan want die kan zeker 100V aan en dus zal de stroom in de omgekeerde richting nooit boven het maximum van de diode komen.

Dus als je leds op wisselspanning aansluit steeds een serie diode zoals een 1N4001 (of 4002,4003,...,4007).
Met vakantie voor onbepaalde duur.

argilla

ik heb een gelijkaardig probleem

de transfo is een ( regelbaar) van o naar 6 en verder naar 12v (middenstand is 6V) uiterst rechts 12 V 20 VA AC ,
Nu de omzetting naar = is geen probleem, Maar hoeveel witte leds van 3V kan ik hier op aansluiten ?
Wie kan meer uitleg geven aub ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

citaat:
Geplaatst door argilla
...hoeveel witte leds van 3V kan ik hier op aansluiten ?
Hangt er van af hoe fel ze moeten/mogen branden.
Je kan met de 12v AC (na dubbelzijdige gelijkrichting ongeveer 16v DC) in elk geval verschillende kringen van maximaal 4 leds in serie maken.
Als je ze wil regelen "tot 0" heb je echter geen regelbare spannings-, maar een regelbare stroombron nodig.

Hoeveel in totaal? 20VA bij 12v is ongeveer 1600mA
Als we uitgaan van maximaal licht, 20 mA per kring, zijn dat 80 kringen, dus 320 leds
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

citaat:
Geplaatst door Gerolf

citaat:
Geplaatst door argilla
...hoeveel witte leds van 3V kan ik hier op aansluiten ?
Hangt er van af hoe fel ze moeten/mogen branden.
Je kan met de 12v AC (na dubbelzijdige gelijkrichting ongeveer 16v DC) in elk geval verschillende kringen van maximaal 4 leds in serie maken.
Als je ze wil regelen "tot 0" heb je echter geen regelbare spannings-, maar een regelbare stroombron nodig.

Hoeveel in totaal? 20VA bij 12v is ongeveer 1600mA
Als we uitgaan van maximaal licht, 20 mA per kring, zijn dat 80
kringen, dus 320 leds





Bedankt Gerolf! dat is wat ik wilde weten
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

ruben13

ik hoorde mijn naam,
ik heb gekeken in mijn kast en volgens mij zijn dit weerstanden van 475 ohm(gemeten met ohm-meter).
De eigenschappen van de led : 3v en 10mA (of 0.01 A)
als de voeding 16 V is dan moet R = 650 ohm (best meer )
volgens mij zet je best gewoon 2 leds in serie met ??n weerstand.
Ja voeding is wisselspanning dan plaatst u beter in het begin een gelijkrichter dan moet je geen diodes over de led zetten.
klopt het wat ik zeg ?



ysbeer

citaat:
Geplaatst door ruben13

ik hoorde mijn naam,zo zo
3v en 10mA (of 0.02 A)[?][?][?][?]Leg uit
als de voeding 16 V is dan moet R = 650 ohm (best meer )680 dus
volgens mij zet je best gewoon 2 leds in serie met ??n weerstand.Ja
Ja voeding is wisselspanning dan plaatst u beter in het begin een gelijkrichter dan moet je geen diodes over de led zetten.een diode in serie met de weerstanden en de leds is prima
klopt het wat ik zeg ? Bijna wel





Gerolf

Wim, ik begrijp je reactie. [;)]
Geen idee waarom ruben13 zich aangesproken voelt, en terecht dat hij zich afvraagt of hij goed heeft geantwoord. Overbodig in elk geval [xx(]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

mnieuwlaet

Hallo ik ben bezig mijn typ 23 (LIMA) aan het upgraden zoals we het zo mooi zeggen! Dwz er zit al een andere motor in met een tamsdecoder en dat machien doet het goed. Nu wil ik er graag goeie verlichting in, ik heb hier smd leds liggen besteld op conrad ( refnr 156614 - 89
) ook de rode heb ik. Nu weet ik niet goed wat ik tussen de decoder en de leds moet plaatsen waarschijnlijk moeten er daar weerstanden ofzo tussen? ik heb al een printje gesneden zodat de leds perfect voor de gaten van de kast zitten maar nu... kan mij iemande verderhelpen want zulke minielectonica is niet echt mijn parate kennis, mr dat komt noch wel

eve



Uploaded with ImageShack.us

R voor witte LED's : 1 k
R voor rode LED's : 3,3 k
Diodes : 1N4003 ed.

Zorg voor een verbinding tussen pin 7 en pin 4 (soms pin 8)...

Erik

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door eve

Zorg voor een verbinding tussen pin 7 en pin 4 (soms pin 8)...

Als de decoder zelf de plus levert uit de blauwe draad, dan moet je dat dus beslist niet doen.

Wat is trouwens het doel van die twee diodes?

eve

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Wat is trouwens het doel van die twee diodes?



Dan werkt de schakeling ook met een dummy-stekker ingeplugd voor analoog rijden...

Erik


Klaas Zondervan

Oja, handig.
Maar die verbinding 7-4 of 7-8 zou ik toch maar niet doen.

eve

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Oja, handig.



Maar je zag het niet, wel ?

Als je telkens een combinatie LED+voorschakelweerstand vervangt door een gloeilampje, werkt de schakeling ook.
Dus een oudere lok met gloeilampen kan ook volgens het getoond schema.

Erik

eve

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Maar die verbinding 7-4 of 7-8 zou ik toch maar niet doen.



Ik zal me verduidelijken.

Realiseer de schakeling volgens het schema : er staat GEEN verbinding getekend tussen 4-7 of 7-8! Plug uw decoder in : als alles werkt dan heeft de decoder een interne verbinding met VS+ en 7.

Als je geen licht hebt (oudere decoders (zoals ik, deels van 1986), waar men zelf een NEM652-stekker aangesloten heeft), en alle andere instellingen zijn correct, dan moet je pin 7 aan VS+ extern aansluiten. VS+ is soms als 9de aansluiting voorzien op bepaalde decoders...
Is die VS+ er niet : dan moet je pin 7 aansluiten op pin 4. Sommige loks geven dan een kortsluiting : dan is pin 8 de goede.

Je hebt dan geZORGd voor een verbinding met pin 7.

Ik heb zowat 100, voornamelijk oudere loks, voorzien van een NEM652, en het waren gewoonlijk de probleemgevallen die men mij bracht.
Ik weet waarover het gaat.

Moderne loks + moderne decoders = (99%) geen probleem.

Erik

Frank_N

Groet van Frank