Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Led verlichting

Gestart door Peter, 28 januari 2011, 11:48:28 AM

Frank_N

citaat:
Geplaatst door Peter

Koudwitte led's kan je eenvoudigweg aanpassen door er een laagje bakpapier over te leggen. Dit verzacht de kleur en breekt ook de soms "te" scherpe schaduwen.
Ik heb dit gezien bij een kennis die per ongeluk strips met koudwitte led's had gekocht voor de binnenverlichting van zijn tijdperk III rijtuigen.

Ps: kan je ook gebruiken om tussen die koudwitte led's en de lampglaasjes van een lok te schuiven.



Das enen hele goeie tip, Peter!!
Groet van Frank

just4fun

citaat:
Geplaatst door just4fun

Peter,
buiten dingen tekenen kan ik ook wel een voeding bouwen, geen probleem.
Als je dat wil, mag je me een mailtje sturen.
Paul



Peter,
heb je m'n mail ontvangen?
Blijkbaar is er iets mis met het mailgedrag op m'n thuis-PC, vandaar m'n vraag.
Paul

Peter

Hallo Paul,

Heb je net een PM gestuurd.
Met vriendelijke groeten
Peter

mnieuwlaet

ik heb smd leds die ik zou willen plaatsen in loc met TAMSdecoder!
welke stroom komt uit die decoder als ik een 16 voltroco transfo heb (met multimuisje eh ;-)) is dat volle sterkte of zoals de functieuitgangen beperkt tot 300mA? en hoe zet ik dat om in VOLT!
mijn smdleds zijn 2V en 20mA
Ik ken wel de berekeningsformule mr geraak er ven niet uit! Dit is ook niet echt mijn terrein.

Klaas Zondervan

Uit een functieuitgang van een decoder komt een spanning van ongeveer 20V. Hang je dar een led aan die 20mA mag hebben, dan moet er een weerstand van ongeveer 1k voor.
De uitgang levert dan 20mA (iets minder, vanwege de spanningsval over de led).
De uitgang kan dat makkelijk leveren.

Waarschijnlijk zal blijken dat de led te veel licht geeft bij die stroom, dan kan je de weerstand vergroten.

argilla

een led dimmen van 3V ( clear white)gaat dus blijkbaar niet met een draadgewonden potmeter van 15w en 1000 ohm. De intensiteit is voor modelhuisjes nogal heel fel en onnatuurlijk alsof je in je salon de terreinverlichting van den Anderl.... hebt.Blijkbaar heb je dit nodig
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling.html

kan het eenvoudiger misschien ??
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door argilla

kan het eenvoudiger misschien ??
Ja, gewoon een grotere weerstandswaarde er voor.

argilla

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door argilla

kan het eenvoudiger misschien ??
Ja, gewoon een grotere weerstandswaarde er voor.



Dat wist ik al wel hoor.[^]
Het gaat hier over dimmen vari?ren maw .Het hele circuit kunnen dimmen.Niet iedere led afzonderlijk ! en dat doe je niet met een hogere voorweerstand.
Mijn gedacht is of was ( maar kan me vergissen) ofwel de transfo dimmen met een dimmer uit de handel voor de transfo zetten ofwel na de transfo uitgang 13v en voor de gelijkrichting te dimmen, maar of dat een goed idee is ..... maar of dat lukt [?][?]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door argilla

.....Het hele circuit kunnen dimmen.Niet iedere led afzonderlijk !
Aha, op die manier. Maar je had het over een led, niet over een hele straat met huisjes.

Het simpelst lijkt me dan om een gewone treintransfo te nemen. Met de regelknop stel je de spanning in.

conducteur

Je kunt toch een weerstand in serie met een potmeter zetten? Dan hoeft die al geen 15 W zijn?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

argilla

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door argilla

.....Het hele circuit kunnen dimmen.Niet iedere led afzonderlijk !
Aha, op die manier. Maar je had het over een led, niet over een hele straat met huisjes.

Het simpelst lijkt me dan om een gewone treintransfo te nemen. Met de regelknop stel je de spanning in.



die gebruik ik al maar de start voltage is 4.5 volt ( oude fleishmann)van 1964 ( begin van mijn treintjes ).Niet echt wat de led kunnen verdragen.
De potmeter dimt wel een beetje maar niet echt (4.5 naar 3.7) . De bedoeling is van 1.8 te halen zodat je een meer realistische verlichting krijgt snap je. Is bij LED niet de ohmse last die je moet dimmen >?? Enfin zoveel ken ik er ook niet van.Misschien onhaalbaar en toch maar de oude getrouwe lampjes uit een kerst  slinger gebruiken ??? [:(]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Klaas Zondervan

Je maakt de klassieke beginnersfout. Je probeert de spanning op de leds te regelen, maar je moet de stroom regelen.
Ook als je op een of andere manier wilt dimmen, moet er toch in serie met elke led een weerstand staan. En over dat totaal van led plus weerstand ga je dan de spanning regelen.

Als je die 3V leds terug regelt naar 1,8V, dan zullen ze niks meer doen. Leds gedragen zich heel anders dan gloeilampjes.

Laat eens zien hoe je de zaak nu geschakeld hebt.

Havoc

citaat:
een led dimmen van 3V ( clear white)gaat dus blijkbaar niet met een draadgewonden potmeter van 15w en 1000 ohm. De intensiteit is voor modelhuisjes nogal heel fel en onnatuurlijk alsof je in je salon de terreinverlichting van den Anderl.... hebt.Blijkbaar heb je dit nodig
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling.html

kan het eenvoudiger misschien ??


Zoals Klaas zegt, je moet de stroom regelen. Als je 12V spanning ter beschikking hebt en de led heeft 3.7V nodig, dan moet je een weerstand van (12 - 3.7)/ (gewenste stroom in Amp?re) gebruiken.

Met die 1000 Ohm potmeter is de minimale stroom dan 8mA. Voor high efficiency leds is dat inderdaad al behoorlijk. Je kan de stroom gerust tot 2mA laten zakken met een 3900 Ohm weerstand. Maar dan kan het licht van de led beginnen tegenvallen ("straalt" niet echt meer). Geen probleem voor een controle lampje maar misschien voor jou wel.

Als je dan toch nog minder licht wil, dan moet je pwm gaan dimmen. Daarvoor dien die schakeling in de link die je geeft. Vervang de motor door de led en zijn weerstand (berekend voor bvb 5-10mA). De schakeling gaat de led dan heel snel aan- en uitschakelen. De verhouding tussen hoelang ze aan en uit is gaat de helderheid bepalen. De relatie is echter niet lineair. Je kan ook een fet nemen die wat kleiner is, 10A is aan de ruime kant voor een led. D3 kan je latyen vallen als er enkel een led als belasting is.

Dat pwm dimmen gaat ook uitstekend met gewone gloeilampjes.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

argilla

Ja opgelost Klaas en Havoc. Jullie info is zeer nuttig en leerrijk geloof me. Maar.....het is boven mijn petje gegaan.
Ik gebruik nu kleine gloeilampjes uit een kerst slinger die ik eenvoudig kan dimmen tot 1.8V. Simpel .
Ik wens jullie toch te bedanken voor de info.[;)]Waardevol !
Conclusie; bezin voor je begint [xx(] en vooral vraag eerst raad aan diegene die het kennen en weten
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Klaas Zondervan

Mooi dat het is opgelost. Maar ik heb toch wat moeite met de manier waarop.
Je stelt wel vragen, waar we dan zo goed mogelijk op proberen te antwoorden, maar je laat eigenlijk niks zien van wat je aan het doen bent. Want hoe krijg je die gloeilampjes nou ineens wel gedimd naar 1,8V? doe je dat met die fameuze 1000 ohm 15watt potmeter?