Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Led verlichting

Gestart door Peter, 28 januari 2011, 11:48:28 AM

Frank_N

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Meester Hugo sprak.
Makkers staakt u wild geraas.

Ik voed mij verlichting met een stekkervoeding,zo een ding kost 12 euro.
Er komt een stabiele 12 volt voeding uit (gelijkspanning)bij 1 Amp
geen huisvlijt meer nodig ,electrisch volkomen veilig,kortsluitvast
en niet duur.
Nu a.u.b reageren met ik vind dit goed of juist niet of ik vind het te duur,of weet ik veel wat.
Maar niet met kijk eens bij petje puk die heeft grote trafos.
Anders krijg ik en vele andere het idee dat je kunt schrijven wat je wil maar dat toch niemand het leest.
wim




Wimmeke, Peter wil gewoon graag zijn Roco trafo gebruiken voor led verlichting. Want: zoeen ding heeft ie.
Daar is toch helegaar niks mis mee? Hij geeft aan van den elektriek geen verstand te hebben, dus ik vind zijn reactie helegaar niet vreemd, Toch? Dit draadje verzand in zijn optiek/beleving  in allerlei onbegrijpelijke kul.
Punt is: Hoe leggen we Peter uit wat hij kan/moet doen om zijn ledjes aan te sturen [?]

Edit: Johan en Gerolf geeft mi. goede informatie.
Groet van Frank

Gerolf

Peter had nog 1 openstaande vraag: hoe hij kan zien wat de + en de - is aan zijn smd's:



De kathode (negatief) komt overeen met het streepje op je 1N4007. Alle onderdelen in dezelfde richting plaatsen om de stroom door te laten.
Enkel voor je weerstand mag je de richting kiezen [;)].
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Frank_N

Wimmeke, Peter wil gewoon graag zijn Roco trafo gebruiken voor led verlichting. Want: zoeen ding heeft ie.




Ja je zal wel gelijk hebben,maar met 5 bladzijde net goede of minder goede raad komt hij ook niet verder.
Een of 2 reacties waren voldoende geweest,nu is het een rommeltje geworden waar absoluut geen lijn inzit.
Dat is wat mij soms stoort.
We vullen elkaar niet aan we schrijven elk ons idee en wat ander zeggen zal ons worst zijn.

En oke, ik zelf ben niet beter want ik sla ook weer een zijpad in
De uitleg en oplossing van gerolf is perfect met dan alleen was hij geholpen geweest


Van gerolf
Peter, je kan ook gelijkrichten met de 1N4007 die je noemt, en een condensator hoeft niet.
Ik vermoed dat je dergelijke kleine SMD's wil gebruiken voor binnenverlichting in gebouwen. Dan zou het wel eens kunnen dat ze met die 25mA teveel licht geven.
5 smd's in serie met een weerstand van 470 Ohm en een (gemeenschappelijke) 1N4007 op jouw Roco-transfo geeft je iets minder dan 10mA, en waarschijnlijk nog meer dan genoeg licht.
Met ??n 1N4007 kan je honderd van die serieschakelingen aansturen.
Op die transfo kan je dat 6 keer doen: 3 keer in elke spanningsrichting - dat zijn 600 smd's. Ik vermoed dat je er minder hebt


wim

Huugooke

Edit: Johan en Gerolf geeft mi. goede informatie.

En mijn uitleg trok op niks of wat?
Ik begreep hem nochtans helemaal

Huugooke

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Meester Hugo sprak.
Makkers staakt u wild geraas




Ha! Ge weet het!


just4fun

Peter,
buiten dingen tekenen kan ik ook wel een voeding bouwen, geen probleem.
Als je dat wil, mag je me een mailtje sturen.
Paul

Huugooke

bij Conrad heb ik een "ensemble" gezien voor 2,99 met twee LED's en alle elektronica om direct op 16 volt gelijk of WISSELSTROOM aan te sluiten!
Bij 10 stuks zakt de prijs zelfs tot 2,5.
Volgens mij kan je het niet zelf ma(l)ken voor die prijs!

Bestnr.: 497896 - 89

Frank_N

Wederom oftopic, maar toch:
Als je daar de review leest, (en uit eigen ervaring) zal je opmerken dat het licht te wit is, dwz er zit iets blauw in.
Voor een fabrieksgebouw, met gesimuleerde TL verlichting lijkt me dat prima. Duur is het zeker niet, bruikbaar is een andere kwestie, Hugo.
Geef mij voor woningen (en liefst voor oudere rijtuigen) maar gele leds, of gloeilampjes. Een en ander natuurlijk afhankelijk van de tijdspanne waarin (en vooral de locatie) je modelbaan gesitueert is. Zo,n beetje tussen epoche 2 en 3 werden er nog vaak gaslantaarns gebruikt.

Als je meerdere 24 V telefoonlampjes parallel schakeld (op 12 V wisselspanning) en vervolgens een beetje verdeelt in het gebouw geeft dat mi. een goed effect. Stuk gaan zal dan ook niet zo snel gebeuren.
Maar dat is maar mijn idee, he?

Verantwoording voor deze post:
Leds geven licht van slechts 1 frequentie, terwijl gloeilampjes meer "breedbandig" zijn.

Wat ik nog niet heb uitgeprobeerd is een mix van leds te maken om het juiste resultaat te bekomen. Maar zoiets  kan wel in tegenwoordige lichtshow wereldje. Er worden in spots dan RGB (meerdere) leds via een besturing gemixt tot de gewenste kleur samenstelling. De vraag die dan weer opborreld is: Hoever wil je gaan hiermee?
Komen er nog single-leds met instelbare kleur schakeringen??

Samenvattend: Ik vermoed dat het niet zozeer om de prijs gaat, maar om de beschikbare mogelijkheden.

Edit1) Lijkt me eigenlijk meer iets voor Gerolf, dit verhaal.
Kom er maar in Gerolf!
Groet van Frank

Havoc

citaat:
Komen er nog single-leds met instelbare kleur schakeringen??


Die bestaan, je moet jze enkel gebruiken [}:)]

http://parts.digikey.com/1/parts/1333763-led-high-bright-tricolor-6plcc-sml032rgb1t1.html
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

Havoc: ik heb er aan kunnen weerstaan om grapjes te maken over je enkel. Je hebt tenslotte ook niet met mijn gemalen Leds gelachen.

Frank: ik heb zo'n flesje gele verf gekocht om de LED's wat te verzachten.
Je pleidooi voor gloeilampjes onderschrijf ik volledig. Ze "onder" hun spanning laten branden verhoogt de levensduur enorm.
En die veelkleurenleds: heb je daar in de geburen niet zo'n Zweedse meubelreus?

Havoc

citaat:
Havoc: ik heb er aan kunnen weerstaan om grapjes te maken over je enkel. Je hebt tenslotte ook niet met mijn gemalen Leds gelachen.


Proficiat. Ik heb echt moeten zoeken waar het over ging.

Gemalen leds kan je steeds gebruiken in een light sausje.[B)]
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

Ja, Hugo die zit hier half uurtje vandaan, Kom er vrijwel nooit.
Ik moest wel laggen om je gemalen led's....
Groet van Frank

Gerolf

Ik gebruik voor binnenverlichting liever leds dan gloeilampjes, om twee redenen: levensduur en warmteontwikkeling. Stroomverbruik is een bijkomend voordeel, en nuttig voor bvb een gestabiliseerde verlichting in rijtuigen.
Wat de kleuren betreft:
RGB bestaat uiteraard al single-chip, zowel in smd als "high-power" als met complete sets met aansturing. Ik vind het persoonlijk wat zonde van die dingen om die "vast" op een bepaalde kleur in te stellen.
Warmwitte leds benaderen naar mijn mening goed een gloeilamp-kleur.
Zo'n koudwitte leds (al eens per ongeluk gekocht) kan je zelf kleuren: oranje verf er op "washen" tot de gewenste tint. Je verliest dan wel intensiteit, maar meestal is dat geen probleem.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Koudwitte led's kan je eenvoudigweg aanpassen door er een laagje bakpapier over te leggen. Dit verzacht de kleur en breekt ook de soms "te" scherpe schaduwen.
Ik heb dit gezien bij een kennis die per ongeluk strips met koudwitte led's had gekocht voor de binnenverlichting van zijn tijdperk III rijtuigen.

Ps: kan je ook gebruiken om tussen die koudwitte led's en de lampglaasjes van een lok te schuiven.
Met vriendelijke groeten
Peter

railman56

Ps: kan je ook gebruiken om tussen die koudwitte led's en de lampglaasjes van een lok te schuiven

dat is een tip om te onthouden.[;)]
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn