Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Led verlichting

Gestart door Peter, 28 januari 2011, 11:48:28 AM

Gerolf

Hangt van je amp?res af. Op de foto meen ik 2.67A te lezen, dus een B40C3000 moet volstaan.
B40 gaat over de maximale spanning (in Volt)
C3000 gaat over de maximale stroom (in Milli-Ampere)
Je hebt ook typeaanduidingen zoals B40C2000/3000 - het getal na de "/" gaat dan over de maximale stroom mits het gebruik van een koelvin.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Hangt van je amp?res af. Op de foto meen ik 2.67A te lezen, dus een B40C3000 moet volstaan.
B40 gaat over de maximale spanning (in Volt)
C3000 gaat over de maximale stroom (in Milli-Ampere)
Je hebt ook typeaanduidingen zoals B40C2000/3000 - het getal na de "/" gaat dan over de maximale stroom mits het gebruik van een koelvin.




Hou er aub. dan met de keuze van voorschakelweerstanden wel rekening mee dat de effectieve spanning na gelijkrichting van 15V wisselspanning 15 x de wortel uit 2 word,ongeveer 21V= [;)]
Groet van Frank

bellejt

voor de voorschakelweerstanden speelt dit enkel rol voor hun vermogen (wattage).Veel belangrijker is de spanningswaarde van je condensatoren die dienen voor de afvlakking.Neem daar voor alle zekerheid 35 volt types voor.Heb je wat marge bij spanningsschommelingen.

Peter

Ai, ai, ai,
Het wordt ingewikkeld. Ik snap er de b.. van.
Kan iemand in dit  mensentaal vertalen aub, die een niet leek verstaat.
Met vriendelijke groeten
Peter

bellejt

voor leds heb je gelijkspanning nodig.Die bekom je door gelijkrichting van de uitgang van je wisselspanningstrafo gelijk te richten.Dit gebeurd met de diodebrug B40C3000 en daarna om een mooie gelijkspanning te hebben de condensator(en).Dit is dan om het flikkeren tegen te gaan.Daarna moet je dan weer de spanning verlagen om je leds aan te sturen.Dat gebeurd dan met de voorschakelweerstand.Vermits je spanning verlaagt ga je ook verlies hebben genaamd vermogen wat dan in warmte wordt omgezet.Je componenten moeten hierop dus berekend zijn.Vermogen is de overstaande spanning vermenigvuldigd met de lopende stroom.Bv: een ledje gebruikt 20 mA en heeft een spanning van 3 volt.Je moet bij een voeding van 15 volt dus 12 volt verzwakken.De weerstand die je moet gebruiken wordt dus die 12 volt gedeeld door de 20 mA = 600 ohm.Het vermogen wordt dan 20 mA X 1200 ohm = 0,24 W.

Frank_N

Dat "flikkeren" van de leds heb je zelfs zonder afvlakking geen last van. Zels niet met enkelzijdige gelijkrichting, 1 diode in serie met de transfo. Oude films werkten met 25 beeltjes per seconde, terwijl dubbelzijdig gelijkrichte spanning u 100 Hz opleverd [;)]
Gerolf gaf een zeer juist antwoord, mi.[8)]
Dus voor ledjes heb je die condensator niet echt nodig (tenzij je het in rijtuigen wil toepassen, maar dat was niet de vraag van Peter!
Op een transfo (zoals de Roco van Peter) die bijna 3 Amp kan leveren kan je makkelijk honderden leds aansluiten [^]

At Peter: als voorschakelweerstand bij de voorgestelde voeding (15V wisselspanning is dus ong. 21 Volt= na dubbelzijdige gelijkrichting zou ik eens beginnen met proberen met 1500 tot 2200 Ohm serieweerstand (PER LED). Maar dat is maar een voorstel, en een beetje op gevoel. Meer leds (verdeeld over het te verlichten item) op lagere intensiteit geven beter licht dan 1 led op maximaal vermogen, ofzoiets.
Groet van Frank

bellejt

eigenlijk hoeft hij helemaal niets te doen.Gewoon minstens 6 leds in serie zetten en hij kan verder.Of het lang zal meegaan is de vraag.Vermits hij kringen zal hebben met max 20 mA zal hij dus 2,67 / 0.020 = 133.5 kringen van 6 leds kunnen aansluiten.
Om op de eigenlijke vraag te antwoorden :
Peter je kan die 3 leds best in serie zetten op een spanning van 2 ? 3 Volt per led gerekend.Of het lang zal werken is maar de vraag. Best is dus de min van de ene aan de + van de andere. Vermogen speelt ook een rol of je moet alles graag verwarmen via de voorschakelweerstanden.Als je verder nog info nodig heb google dan mss eens naar een andere site waar in een wiki de volledige uitleg staat waarom we doen zoals ik had uitgelegd.
Als je graag de weerstand bereken kan je naar :
http://ledz.com/?p=zz.led.resistor.calculator


Havoc

citaat:
eigenlijk hoeft hij helemaal niets te doen.Gewoon minstens 6 leds in serie zetten en hij kan verder.Of het lang zal meegaan is de vraag.Vermits hij kringen zal hebben met max 20 mA zal hij dus 2,67 / 0.020 = 133.5 kringen van 6 leds kunnen aansluiten.
Om op de eigenlijke vraag te antwoorden :
Peter je kan die 3 leds best in serie zetten op een spanning van 2 ? 3 Volt per led gerekend.Of het lang zal werken is maar de vraag. Best is dus de min van de ene aan de + van de andere. Vermogen speelt ook een rol of je moet alles graag verwarmen via de voorschakelweerstanden.Als je verder nog info nodig heb google dan mss eens naar een andere site waar in een wiki de volledige uitleg staat waarom we doen zoals ik had uitgelegd.


Euh? Als je hoger gelezen had, dan zou je weten dat de leds waarover sprake 3.5V nodig hebben. Er is helemaal geen reden om iets anders aan te nemen.

Gewoon 6 leds in serie zetten op gelijkgerichte 15 Vac is niet echt een goede oplossing. Zonder een weerstand (of stroombegrenzer) gaan de leds niet lang meegaan. Die voorschakelweerstand is er niet "om warm te stoken" maar om de stroom door de leds te regelen zodat ze niet stuk gaan. Zonder die weerstand zal er 1 tak gewoon de maximale stroom van de transfo slikken en doorbranden waarna de volgende hetzelfde gaat doen. Nu zijn leds wel goedkoop maar dat kan de bedoeling toch niet zijn.

Reken dat je uit zo'n transfo niet meer dan 2 A wil halen en dat je 20 mA door je leds wil:

- 3 leds in serie --> spanning nodig over de leds = 3.5 x 3 = 10.5 V
  dus weerstand van (21 - 10.5)/0.02 = 525 Ohm --> afgerond 560 Ohm
  vermogen in de weerstand = (21 - 10.5) * 0.02 = 0.21 W --> best een 0.5 W

- 4 leds in serie --> 3.5 x 4 = 14 V
 weerstand --> (20.5-14)/0.02 = 325 Ohm --> 330 Ohm
 vermogen --> (20.5-14)*0.02 = 0.13 W --> 0.25 W is genoeg

5 leds zou ook nog gaan.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

Yep, Johan! Goed verhaal[8D]
Groet van Frank

bellejt

wil nou niet gek doen maar Ruben13 zegt op pagina 2 : 3 V en 10 mA.Verder bekijken jullie het maar en discuteer maar verder onder elkaar.Daar is Peter echter niets mee geholpen.Ik heb wel wat beters te doen dan persoonlijk aangevallen te worden op een onbeleefde manier en arrogante manier.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Led

Huugooke

Niet echt simpele antwoorden h? Peter?
Een LED is geen lampje, laat ons daarmee beginnen.
Een LED is een elektronisch onderdeel en daarom aan regels onderworpen.
Door een doorsnee LED mag maar een stroom van 0,02 Amp?re lopen anders gaat hij stuk.
Hij gaat pas licht geven als je er 3,5 volt op zet.
Je zet er desnoods 20 volt op, als je maar zorgt dat die stroom tot 0,02 beperkt blijft.
Dat doe je met een weerstand die je in serie met de LED zet.
De waarde moet je berekenen met de wet van OHM
weerstand is spanning gedeeld door stroom. Voor twintig volt is dat dan 20 gedeeld door 0,02 is 1000 ohm.
Je transfo geeft 16 volt wisselstroom, die moet je inderdaad gelijkrichten. Maar dan stijgt de waarde van die uitgangsspanning naar zo'n 20 volt, vandaar.
En je mag die weerstand een stukje hoger nemen hoor, veel lichtverlies geeft dat niet en de LED leeft langer.

ysbeer

Meester Hugo sprak.
Makkers staakt u wild geraas.

Ik voed mij verlichting met een stekkervoeding,zo een ding kost 12 euro.
Er komt een stabiele 12 volt voeding uit (gelijkspanning)bij 1 Amp
geen huisvlijt meer nodig ,electrisch volkomen veilig,kortsluitvast
en niet duur.
Nu a.u.b reageren met ik vind dit goed of juist niet of ik vind het te duur,of weet ik veel wat.
Maar niet met kijk eens bij petje puk die heeft grote trafos.
Anders krijg ik en vele andere het idee dat je kunt schrijven wat je wil maar dat toch niemand het leest.
wim


Havoc

citaat:
wil nou niet gek doen maar Ruben13 zegt op pagina 2 : 3 V en 10 mA.


Dat is misschien voor Ruben13 zijn leds, maar Peter heeft enkele pagina's geleden de gegevens van zijn leds gepost. Vermits hij nu verder vraagt reken ik met de led waar hij over beschikt.

citaat:
Geplaatst door Peter

Omdat elektonica niet bepaald mijn sterkste kant is (eigenlijk de zwakste[:D]) nog een paar vraagjes:

Ik heb SMD Led's gekocht een hele tijd geleden type 0603 Warm/wit
Volgende tekst staat ook nog op het zakje:
300mcd  3.500?K 3,5V 25mA 120?.
Wat betekend dit eigenlijk allemaal.

Hoe weet ik wat de - of de + kant is? En hoe weet ik wat de - en de + uitganf is van mijn transformator. (Roco 10718)

Mag ik die met wisselstroom aansturen of moet dat gelijkstroom zijn, en is dan 1 diode 1N4007  1A/1000V voldoende voor een stuk of 5 van die SMD's

Laatste vraag: elk zijn eigen weerstand of  1 gezamelijke (in serie of parallel en wat is het verschil tussen die twee?

Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Peter, je kan ook gelijkrichten met de 1N4007 die je noemt, en een condensator hoeft niet.
Ik vermoed dat je dergelijke kleine SMD's wil gebruiken voor binnenverlichting in gebouwen. Dan zou het wel eens kunnen dat ze met die 25mA teveel licht geven.
5 smd's in serie met een weerstand van 470 Ohm en een (gemeenschappelijke) 1N4007 op jouw Roco-transfo geeft je iets minder dan 10mA, en waarschijnlijk nog meer dan genoeg licht.
Met ??n 1N4007 kan je honderd van die serieschakelingen aansturen.
Op die transfo kan je dat 6 keer doen: 3 keer in elke spanningsrichting - dat zijn 600 smd's. Ik vermoed dat je er minder hebt [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw