Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Led verlichting

Gestart door Peter, 28 januari 2011, 11:48:28 AM

argilla

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Mooi dat het is opgelost. Maar ik heb toch wat moeite met de manier waarop.
Je stelt wel vragen, waar we dan zo goed mogelijk op proberen te antwoorden, maar je laat eigenlijk niks zien van wat je aan het doen bent. Want hoe krijg je die gloeilampjes nou ineens wel gedimd naar 1,8V? doe je dat met die fameuze 1000 ohm 15watt potmeter?



inderdaad en het lukt heel goed.Het is gewoon een voeding met een kit vansmart voor te stabiliseren en dan de pot.Opgelost is de zaak.[;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Klaas Zondervan

[?][?]
Nou weet ik nog niks.
Maar ik laat het maar zo.

argilla

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

[?][?]
Nou weet ik nog niks.
Maar ik laat het maar zo.




voila voor Klaas.

[/img]
[/img]
[/img]

geduld is een schone zaak [;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Klaas Zondervan

Kijk, zo wordt het ineens een pak duidelijker!
Maar ik zie nergens een stabilisator.

Ik zie op de ene transfo wel 230V aansluitingen open en bloot. Daar zet je toch zeker wel een kap overheen?

argilla

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Kijk, zo wordt het ineens een pak duidelijker!
Maar ik zie nergens een stabilisator.

Ik zie op de ene transfo wel 230V aansluitingen open en bloot. Daar zet je toch zeker wel een kap overheen?



smart kit is de stabilisatie alsook de kleine transfo is ook gestabiliseerd. Goed kijken
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Klaas Zondervan

Ze zijn afgevlakt, maar dat is niet hetzelfde als gestabiliseerd.

Havoc

Of plakt er onderaan ergens een SMD regelaar tegen?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ysbeer

Is dat alles voor led verlichting [?][?][?][?][?]

Ik gebruik een 8volt trafo (wisselspaning dus) elke led een diode (4 cent)en een weerstand (3 cent) en door die weerstand regel ik de lichtsterkte.
Voor een normaal dorpje zijn 4 of 5 weerstand waarde prima.

Als je de helft van de diode anders omzet dan kun je ook nog de dubbele hoeveelheid leds laten branden.
wim

Ik schrijf het zelf maar even.
Met een diode gaat het ook.

wim

argilla

citaat:
Geplaatst door Havoc

Of plakt er onderaan ergens een SMD regelaar tegen?



yep, staat aan het begin van de ringleiding op een koelvin.Voor de grootte transfo wel te verstaan ( schema gevonden in een oude conrad catoloog en is ook regelbaar).De kleine heeft er geen maar is ook maar bedoeld voor de cementfabriek. De leds voor de huisjes en andere ( straatverlichting)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Klaas Zondervan

Arguilla, je bent onnavolgbaar.
Eerst zeg je dat ik goed moet kijken, en nu blijkt die stabilisator helemaal niet op de foto te staan.

bellejt

wat een pracht van een naoorlogse schakeling.Ik gebruik voor de verlichting ook gewoon een ringleiding 15 volt met daarbij een weerstand en diode per ledstring.Dit heeft als voordeel dat ik 1 grote voeding heb met verschillende stroomkringen afgezekerd met 3 of 5 ampere.De voeding is wel 350 VA.Is die voeding volgens schema van Huub Maaskant.Voor de speciale dingen zet ik dan gewoon een stabilisator schakelingetje op de ringleiding waar ik de uitgangsspanning kan regelen tussen 1,5 volt en 27 volt  1,5 A.Die dingetjes kosten amper 8 euro op de bekende verkoopsite en komen rechtsreeks uit Hong Kong.Je kan ze er zelf niet voor bouwen.

http://www.benl.ebay.be/itm/Voltage-Regulator-Kit-AC-DC-in-DC-out-Based-on-LM317-/260479385900?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3ca5c8012c

Klaas Zondervan

@argilla,
ik ben nog eens op zoek gegaan naar die Smart kit 1063 en ik snap nu waar het misverstand vandaan komt. De leverancier noemt het een Stabilised Power Supply, en ze zijn ook nog zo vriendelijk om het schema te laten zien. Wel, uit dat schema blijkt dat het helemaal niet stabilised is. Het is een bruggelijkrichter met een afvlakelco. Meer niet. Precies wat op de foto ook is te zien.
Mooi staaltje van misleiding van de onwetende.

Peter

Hallo,

ik kom nog een keer terug op dit draadje, want ik heb nog niets gedaan met Led's ondertussen.
Heb vanmorgen mijn bestelling met "koedwitte LED SMD 0603 Vlakke" ontvangen met aangesolderdeerde Cu draden van die LEDBARON. Aangeduide spanning is 3.1-3.2V Op de label staat ook aangegeven welke de anode en de cathode is.
Voorts heb ik zelf nog diodes 1N4007, weerstanden van 560 ohm, en die weerstanden zoals vroeger al eens vermeld (blauw van kleur met achtereenvolgens een bruine, een brons/goudachtig, twee zwarte en weer een donkerbruine ring.

mijn vraagje:
aan welke draad moet de diode en met de zilveren kant richting led of niet.
welke weerstand en is het eender hoe die aan een draad gesoldeerd wordt (twee ringen zwart richting led of niet of is die van 560 ohm voldoende en hoe moet die aan de draad (groene ring richting Led of niet)

Stroombron is zoals reed gezegd die Roco 16 volt wisselstroom transfo.

PS: bij de gekochte kant en klare led lantaarns van Buschn Brawa, Viessmann enz. maakt het blijkbaar niet uit welke draad aan de min of de plus komt.
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

#118
Gebruik die 560 Ohm's maar, Peter.
De andere (je noemt de volgorde van de ringen andersom) zijn volgens mij 10 Ohm (bruin-zwart-zwart-goud)
De diode zet je in dezelfde stroomrichting als de led, dus anode aan kathode (anode kathode  :-[ is de kant van de ring op je 1N4007)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Citaat van: Peter op 06 september 2012, 14:25:45 PM
aan welke draad moet de diode en met de zilveren kant richting led of niet.
De kant met de zilveren ring is de kathode van de diode. Door een diode en door een led (is ook een diode) loopt de stroom van anode naar kathode. Dus beide in dezelfde richting monteren.
Bij een weerstand maakt de richting niks uit.
Ook de volgorde van de onderdelen maakt niet uit. Het meest gebruikelijk is diode-weerstand-led, maar elke andere volgorde werkt ook.
Dus b.v. led-diode-weerstand, of led-weerstand-diode