Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Led verlichting

Gestart door Peter, 28 januari 2011, 11:48:28 AM

Peter

Ik zou in een gebouw 2 of 3 witte Led's als verlichting willen plaatsen.
Kan ik die allen parallel op dezelfde weerstand aansluiten, dus ik bedoel, alle drie de minpolen aan elkaar en alledrie de pluspolen ook aan elkaar?
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Als er voldoende spanning aanwezig is zou ik ze in serie zetten.
En als ze toch parallel moeten, dan ieder een eigen weerstand.

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Peter

Ik zou in een gebouw 2 of 3 witte Led's als verlichting willen plaatsen.
Kan ik die allen parallel op dezelfde weerstand aansluiten, dus ik bedoel, alle drie de minpolen aan elkaar en alledrie de pluspolen ook aan elkaar?



Ja dat gaat als u rekening houd met het vermogen dat de weesrtand max aankan.

Om het te berekenen hebben we meer info nodig.
Spanning, max vermogen leds, welk type weerstand u graag zou gebruiken.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Peter

Ha, heb er geen flauw benul van. Heb die Led's overgekocht van een MSM'er hier op het forum van de kanten van (ik dacht) Kortijk.
Het zijn witte Led's van 1 mm en 1,8 mm ?? en er zitten blauwe weerstanden bij met zwarte en bruine?? ringen en op een soort nog een fijn geel ringetje?

De spanning wordt geleverd door een Roco 16 V- 50 va transfo
Met vriendelijke groeten
Peter

Geert

Die ringen geven de weerstandswaarde aan. Omdat je het over zwarte en bruine ringen hebt, vermoed ik een weerstandswaarde van 1000 Ohm. Bij 16V kan dit wel eens kloppen. Die gele ring (of gouden) is de tolerantie op de weerstandswaarde. Best eens nameten met een Ohm-meter. Indien 1000 Ohm, dan best elke LED zijn eigen weerstand.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Geert

Voor alle zekerheid, het MINst lange pootje van een LED moet je aansluiten aan de MIN van de voeding...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

just4fun

Dat kan, mits de juiste weerstand, zoals reeds gezegd:
(voedingsspanning - spanning over LEDs) / (stroom door LED 1 + stroom door LED 2 +stroom door LED 3) = (waarde van de weerstand).
Maar elke LED zal niet op een gelijke lichtsterkte branden als je maar 1 voorschakelweerstand gebruikt.
Best is dus, zoals reeds gezegd, elke LED z'n eigen weerstand geven en elke weerstand op de lichtsterkte per LED afstemmen.
Paul

Klaas Zondervan

Nog maar een keer: leds liever niet direct parallel schakelen. Door kleine verschillen in de karakteristiek weet je nooit zeker hoe de stroom verdeeld wordt.

Peter

#8
De Led's en de weerstanden komen van Ruben13 (Ruben W.)

Zit die hier eigenlijk nog op het forum?
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Volgens de ledenlijst heeft ruben13 op 31 augustus 2010 voor het laatst een bericht geplaatst.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan
Volgens de ledenlijst heeft ruben13 op 31 augustus 2010 voor het laatst een bericht geplaatst.
... en gisteren het forum nog bezocht [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Geert

@Gerolf:  In plaats van ons bezoek op dit forum te controleren, zal je niet beter er voor zorgen dat je rollercoaster af geraakt [:D]
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Gerolf

[:D] [:D] ik ben bezig ... [:D] [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

Wat je wel hebt bij parallel met elke led een eigen weerstand is dat elke weerstand elektrische energie in nutteloze warmte omzet, terwijl dat bij ??n weerstand veel kleiner zal zijn, je hebt maar ??n maal een weerstand, en de spanningsval zal over die ?ne weerstand kleiner zijn.

Bij 3 weerstanden met elk hun eigen led, gerekend met de 1Kohm weerstanden, heb je, afgerond 0,18 Watt per weerstand, ofwel 0,55Watt energie die in nutteloze warmte wordt omgezet.

Bij ??n weerstand van Minimaal 680 ohm heb je maximaal 0,1 Watt.

Nog een vraagje: heeft Ruben je gewone diode's meegegeven (1N4001 bv), want ledjes houden niet zo van inverse spanning.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Geert

citaat:
Geplaatst door conducteur


Nog een vraagje: heeft Ruben je gewone diode's meegegeven (1N4001 bv), want ledjes houden niet zo van inverse spanning.



Dit is voor mij nieuw, wat bedoel je met 'niet houden van inverse spanning'?

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen