Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Trimaxion-park, Shinsa en Bay City

Gestart door ToThePoint, 27 januari 2011, 00:21:21 AM

ToThePoint

#30
Eindelijk zijn de poorten klaar en zijn reeds gemonteert.
Was wel een heel prutswerk dat veel tijd heeft gevraagt.

Poortjes open



Poortjes dicht

Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

bollen neus

#31
Dit gaat zeker in orde komen, prachtig project.[:)]

Gerolf

#32
Goe bezig, JP [8D] Hoe laat je de deuren scharnieren?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#33
Dat vroeg ik me net ook af. [;)] En de ruimte onder de deuren voor de sporen, hoe ga je die nog aanbrengen? Hoedanook volg ik je werkzaamheden met veeeeel interesse! Knap werk.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

#34
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Goe bezig, JP [8D] Hoe laat je de deuren scharnieren?



Heb boven en onderaan een bus van 1mm welke een binnendiameter heeft van 0.5mm. Daar zit een veerstaaldraad door van 0.5mm.
De draad is verlemen in de PU poort met secondenlijm.
Aangezien er niet of te verwaarlozen mechanische krachten bij komen kijken kan deze situatie.
Het mechanische is reeds allemaal in orde.
De poorten sluiten en openen zoals gedroomt.
De schanierpunten zijn zoals het grote voorbeeld. Aan de boven en onderzijde en niet aan de zijkant.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

#35
citaat:
Geplaatst door Michiel

Dat vroeg ik me net ook af. [;)] En de ruimte onder de deuren voor de sporen, hoe ga je die nog aanbrengen? Hoedanook volg ik je werkzaamheden met veeeeel interesse! Knap werk.



Dat is reeds aangebracht Michiel.
Kijk eens goed naar de foto als de deuren openstaan.
Je ziet tussen de gaten voor de inspectieputten en de poorten een sleuf onder de poorten doorlopen. daar tegen de zijkanten komt de rail.
De grondplaat zijn 2 platen geschuimt PVC van 2mm op elkaar gelemen.
Daardoor kon ik dat reeds voorzien.
De opening tussen de sporen zal ook opgevuld worden net zoals op de draaibrug. En dan is het spoor slechts 0,1mm hoger dan de grondplaat.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

#36
Gisteren ganse dag bezig geweest om een schakeling te bouwen voor de bediening van de servo's.
Ooit  (20 jaar geleden ) vond ik bij de oud ijzerhandelaar iets wat ik kocht voor 20Bfr.
Ik wist dat ik dat wel eens kon gebruiken.
Onderdelen genoeg voor het servogedoe.






Helaas pindakaas heeft het niet mogen zijn.
Het hele systeem met keuzeschakelaar is onbetrouwbaar.

Dan maar aansturen via loconet.

Het mechanische gedeelte is reeds 100% in orde.
Ook voorzien van mechanische veiligheid omdat de servo's wel eens durven bewegen als me ze aanzet. Dit gebeurt dan ongecontroleert wat beschadiging tot gevolg heeft.

Het mechanische gedeelte.





Nu alles in orde is is het tijd om de boel te verzinken in de bodemplaat.

Ik haal de bovenfrees boven water.
De te frezen uitsparingen zijn reeds afgetekend.



Een 15tal minuten later.



En met de wipzaag de uitsparing voor het mechanische gedeelte.



Het handeltje op zen plaats passen.





En voor wie de deuren wil zien bewegen is er een filmke.
Ik weet niet of het werkt. Ik zal morgen een kijken om het via een andere weg te doen indien het niet werkt. Moet nu weg, pintje pakken met de madam.
http://www.all-that-is.eu/tsb/poorten5.AVI
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Dirky

#37
ziet er beestig goed uit!

Michiel

#38
Jean-Paul,

indrukwekkend! Het ziet er goed uit, en het blijkt heel netje te werken. Knap. Een vraagje: hoe stuur je met 1 555 de verschillende servo's individueel?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

#39
citaat:
Geplaatst door Dirky

ziet er beestig goed uit!



Merci Dirk.
Het allerbelangrijkste moet nog komen.
De muren tip-top op elkaar verlijmen.
Aangezien het allemaal handwerk is is het steeds een kindersurprise.
Maar het moeilijkste is achter de rug.
De poorten deftig open en toe laten gaan was een serieuze hersenkraker.
Aangezien er op de rechtse poort een deklplank staat die de midden naad tussen de 2 poorten bedekt dient de rechter deur eerst te openen en laatst te sluiten.
Wat foefelen met de bedieningsarmen onderaan de poorten en het wonder geschiede.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

#40
citaat:
Geplaatst door Michiel

Jean-Paul,

indrukwekkend! Het ziet er goed uit, en het blijkt heel netje te werken. Knap. Een vraagje: hoe stuur je met 1 555 de verschillende servo's individueel?



In een ander draadje (servo's) staat ook een beetje uitleg.
Het idee en concept met de 555 en keuze schakelaar gerecupereert uit de electronica dat ik ooit vond bij het oud ijzer was op zich ok.
Echter wegens de capaciteire eigenschap van de keuzeschakelaar ivm de nabijheid van de kontacten inwendig was er interferentie tot 3 standen.
De keuzeschakelaar is 3 polig. Dus ook de + voedingsdraad van de servo meede geschakelt.
Daarna werd de ganse opzet zodanig onbetrouwbaar dat het meer niet werkte dan wel.
De ganse opzet met de 555 is dus afgevoert.
Het schema op zich werkt wel, maar men moet het kontinu in bedrijf hebben en voor elke aan te sturen servo een 555.
Dat is een beetje van het goede te veel en daarom stuur ik ze nu aan via loco net en een adapter die rechtstreeks de servo's bedient.
De print is trouwens te zien op de foto waar ook de mechanische beveiliging op de servo's gekleeft is.
Dat is polystyreen van 2mm. Sterk genoeg vermoed ik.

Deze bedoel ik.


Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

jacques timmermans

#41
To ThePoint,

een lust voor het oog!
Maar zou het niet beter zijn om de deuren zowel aan de onderkant en ook aan de bovenkant te van scharnierpunten te voorzien? Op die manier blijft de deur altijd mooi recht staan en zijn goed sluitende deuren vanzelfsprekend en daarbij wordt het het mechanisch gedeelte aanzienlijk versterkt.
Al zijn deze servo?s zeer klein, ze bezitten toch een aanzienlijk draaimoment en dat met een enkele lagering in de grondplaat is misschien later om problemen vragen.

Jacques Timmermans

conducteur

#42
Wat is die ruis in het geluid van het filmpje? Het geluid van servo motor?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ToThePoint

#43
citaat:
Geplaatst door jacques timmermans

To ThePoint,

een lust voor het oog!
Maar zou het niet beter zijn om de deuren zowel aan de onderkant en ook aan de bovenkant te van scharnierpunten te voorzien? Op die manier blijft de deur altijd mooi recht staan en zijn goed sluitende deuren vanzelfsprekend en daarbij wordt het het mechanisch gedeelte aanzienlijk versterkt.
Al zijn deze servo?s zeer klein, ze bezitten toch een aanzienlijk draaimoment en dat met een enkele lagering in de grondplaat is misschien later om problemen vragen.

Jacques Timmermans



Jacques ik ben het volmondig met u eens.
De gebruikte draad voor de schanieren is 0,5mm dik. Dat is zowiezo te weinig om enkel onderaan de constructie te laten scharnieren. Temeer omdat het verenstaal draad is. Plaats uitfrezen om ook bussen bovenaan te maken was het eerste werkje aan de poorten nadat deze uit de mal kwamen.
Ik had daarvan nog geen foto gepost. Ook al omdat ik daar wat geprutst had.
Tis te zeggen, ik had de uitsparing reeds gefreest waar ik vermoede dat het nodig was. Bleek dat na het presenteren van een poort met draad aan de bovenkant de uitsparing 1mm te dicht tegen de zijkant stond. Tja en dan heb ik moeten bijfrezen om het zaakje te laten passen.
Nu is dat echter geen probleem omdat het onder het dak komt en de bussen 4 mm lang zijn, maar toch.

Bij deze een picture in close up van de bovenste achterkant van de poorten.
De rode pijl wijst naar de eerste frezing, de blauwe naar de verbetering omdat de poort met bus in de poortopening zou kunnen functioneren.


Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

#44
citaat:
Geplaatst door conducteur

Wat is die ruis in het geluid van het filmpje? Het geluid van servo motor?



De ruis op de achtergrond is de gaswandketel (levert alle warmwater, ook de CV en vloerverwarming) die staat te draaien op een meter afstand vanwaar het filmke gemaakt is.
Moesten het de servo's zijn dan zou het geluid van tonaliteit veranderen, omdat er 8 servo's een na een geactiveert worden.
Soms kan je een servo door de ruis horen.
De servo's maken op zich niet al te veel lawaai omdat ze heel traag bewegen.
Op volle snelheid geven ze een heel pak meer decibels.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI