Trimaxion-park, Shinsa en Bay City

Gestart door ToThePoint, 27 januari 2011, 00:21:21 AM

ToThePoint

#15
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Wat een station [:0] Hoeveel meter opstelspoor heb je zo ?
Zijn die balken op je voorbeeld ook geschilderd? Jammer, ik zou ze chemisch geweatherd hebben.
Voor je metalen traanplaat: een kunststofprofieltje naast je rails om voor isolatie te zorgen?



Euh op niveau -1 zal dat 200m zijn op zen minst.

Chemisch ? Met eik dient men uit te kijken, dat bevat looizuur of zoiets. Aangezien het massief hout is blijf ik zo ver mogenlijk met water ervan weg.
De verf is op oliebasis.

Is het overwegen waard om er een kunststof profiel nast te zetten.
Dat ga ik experimenteren.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

#16
citaat:
Geplaatst door Dirky

Houtnerven:
Er zijn waarschijnlijk geen houtsoorten die fijn genoeg zijn om op schaal H0 ?juist? te zijn. Beetje bijwerken met grof schuurpapier help wel.

Traanplaat:
Een waardig alternatief kan je maken door metaal filtergaas van vloeistoffilters in zelfklevende alufolie van 50micron  te drukken. Zie mijn draadje, de vloer van de stoomkraan...

Transport:
Zijn je Messerschmitts wel op de juiste schaal? [:)][:)][:)] Let op! Die K?s vlogen pas vanaf 1944?[;)]




Het is opgeschuurt met korrel 80 dus dat zal het dan wel zijn.

Aha dat ga ik eens onderzoeken. Wist ik niet. Nochtans uw draadje gevolgt (niet gezien dus).
Wil dat toch wel lukken dat dergelijke gaas in de filter zit voor de regenput. Die is zo fijnmazig dat zonder noemenswaardig vuil hij al na enkele weken geen water doorliet.
We hebben die terug verwijderd. Ik moet wel eerst aan de grote chef permissie vragen om het gaas uit de filter te verwijderen.

Het zijn de sets van Marklin nr45097 . De ME109 geloof ik (ben het weeral kwijt).
Na wat opzoeking werden die geproduceert vanaf 1939 en niet 1930 zoals marklin beweert.
Of ze op schaal zijn heb ik geen idee van.
Vond het leuke sets en beleefde veel plezier aan het in elkaar steken van wat in het brein ontsproeten was.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Dirky

#17


Sorry, die foto staat dus niet in mijn draadje. Maar hier zie je de bodemplaat wel goed op!

ToThePoint

#18
@ Dirky

Hartelijk dank voor de picture. Het hielp mij goed op weg.

Ik heb dus geexperimenteert met de tip van Dirky om instant traanplaat te maken. En instant bedoel ik instant want na de bewerkingen die hooguit enkele minuten duurt kleeft de alufolie nog extreem goed op de uiteindelijke drager.

Ere wie ere toekomt, gelukt dankzij Dirky.


Wat ik ervan terechtbracht.




Vandaag aan de keet begonnen.

Het skelet van de keet nog ongepoetst.




En de tips van Dirky worden hier alom gebruikt.

Een poging om een eerste bouwsel te creeren.


Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

#19
Zo na 3 dagen van bricoleren is het allereerste zelf gebouwde item in HO klaar.
Eens af moet het allemaal nog verweert worden. Indien ik de nodige info ergens kan vinden komt er ook interieur in, maar die info ontbreekt.

Ik ben tevreden, alhoewel het niet 100% is.
Toch een goede leerschool en ben nu klaar om aan de locloods te beginnen.













Oude en nieuwe cabanne. Foto wazig, maar kan niets zien als ik die neem.



Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

#20
Mooie "cabine" [8D] maar ik vind het wel jammer dat je ruiten zo weinig doorzichtig zijn ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Thommy

#21
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Mooie "cabine" [8D] maar ik vind het wel jammer dat je ruiten zo weinig doorzichtig zijn ...



de kuisploeg is nog niet geweest [:D]
voor een 1e zelfbouw vind ik dit zeker niet slecht.
Greetz

Thommy

ToThePoint

#22
De ramen zijn gemaakt uit een oude championnen doos. Die is van doorzichtig PS.
Ik kan me voorstellen dat de kuisploeg daar niet elke week passeerde in den tijd.
En met het stoomtijdperk in gedachte zullen de ramen er niet al te veel kraakproper bij geweest zijn.
De wazige schijn is dus perfect, zeker als het op schaal moet zijn.
Die ramen moet ik dus al niet verweren.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

#23
Zo, tijdens de afwezigheid van het forum men idee uitgevoerd om een ringloods te maken.
De bouwstijl is diegene die gebruikt werd om het meerendeel van de locloodsen in belgie te maken.
Of het nu een ring loods (Florennes & Mariembourg) is of een rechthoekige. De bouwstijl is nagenoeg identiek.
Nader onderzoek leerde me dat het vermoedelijk om de " art deco " bouwstijl gaat.
Plans heb ik niet van de loodsen, wel foto's.
Ik heb dus bakstenen geteld en dit is het resultaat.

De moedermodellen zijn in geschuimd PVC gemaakt zoals Dirky dat doet.
Prachtig spul om mee te werken. Voortaan gooi ik plasticard (PS) oftewel polystyreen aan de kant en werk alleen daar nog mee. Het is niet alleen 6 keer goedkoper, er dingen mee maken en bewerken is kinderspel.
Het snijd als boter en het is mss iets minder stevig, maar het is werkelijk dag en nacht verschil met PS.

Een overzicht van de puzzelonderdelen.
Alle onderdelen zijn in de mal gekleurt.
De bakstenen onderdelen hebben 2 tonen pigment.
Een dun laagje aan de buitenkant en de PU giethars was donderder gekleurt.
Ik ben er nog niet uit hoe en wat het effect gaat zijn, maar de bedoeling is als ik wat ga wegschuren er al 2 tonen waarneembaar zal zijn.
Het idee is er, de techniek behoeft nog fijnafstelling.





De andere kant van de puzzelstukken.

Bemerk links de reeds in de massa van roet voorziene poortingangen.
Zwart aan de mal en minder in de gietmassa zodat men grijs bekomt.
De poorten in de vorige foto (rechts onder op foto 1 ) Zijn eveneens in de massa gekleurt. Bemerk de verschillende grijswaarden.
De poorten kwamen niet 100 vlak uit de mal, spijtig zou u zeggen, totdat ik het lumineus idee ha om ze even te verwarmen met de verfschroeier (op een afstand natuurlijk he).
De PU gietmassa word warm en ja hoor de poorten werden zo wak als een stuk kauwgom dat net uit de verpakking komt.
Na verwarmen op een vlak oppervlak gelegt dat niet mee verwarmd werd omdat de poort dan toch minimaal krom trekt doordat de buitenkant sneller afkoelt dan wat op het warm oppervlak ligt en daardoor minder snel afkoelt.
Verwarmen en op een andere plaats leggen maakt dat ze nu perfect vlak zijn. Ook na uitharding is deze truc te gebruiken !

Bemerk in het midden onderaan de eerst poging om de PU te kleuren.
Het is zo goed dat het net een stuk pure chocolade is.
Het idee om de mal in te poederen kwam 2 of 3 gietingen later.
Dus die muur zal een likje verf krijgen om te worden zoals de andere.



Duidelijk te zien de 2 tonen van kleur.
Nogmaal hier is geen spat verf mee gemoeit.

Ook de contouren van de locloods waarop ik me bazeer.


Detail en het spelen en zoek naar een kombinatie van pigment dat me aanstaat of waarvan ik vermoed dat het wat kan worden. Ik merkte te laat dat er schuurstof op de platen ligt, tja noboddy's perfect he.
O ja de bakstenen zijn konform de schaalverhouding. Daardoor klopt het aantal rijen baksteen met de werkelijkheid.



Nogmaals een detail met de 2 tonen experiment.
De bovenste kleuring van de gietmassa was duidelijk te weinig.
Geen erg het blijft experimeneteren he.
Wat u ziet in de voegen is geen verf, maar hetzelfde schuurstof. Dat gaat nog verwijderd worden, maar het geeft ook een beter zicht op de bakstenen.




Detail van de poortingangen.
Wederom GEEN verf aan gebruikt, dit is in de massa verwerkt.





Detail poorten, planken zijn 1mm breed.



Een detail om 2 totaal verschillende kleuren te gebruiken.
Het bovenste vlakke deel is beton, ik zou er wel in kunnen slagen om alles in de gieting te doen zodat men achteraf geen berg werk heeft om alles de juiste kleur te geven.

Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

jacques timmermans

#24
To ThePoint,

dit is modelbouw van de bovenste plank! Ik ben heel erg benieuwd naar het uiteindelijke resultaat. Naar ik kan zien, heb je de onderdelen van de locloods op de houten grondplaat uitgespreid. Wat me daar aan opvalt, is dat je (nog) geen openingen hebt voorzien of aangetekend voor de onderhoudsputten, welke toch niet achterwege gelaten mogen worden.

Jacques Timmermans

ToThePoint

#25
citaat:
Geplaatst door jacques timmermans

To ThePoint,

dit is modelbouw van de bovenste plank! Ik ben heel erg benieuwd naar het uiteindelijke resultaat. Naar ik kan zien, heb je de onderdelen van de locloods op de houten grondplaat uitgespreid. Wat me daar aan opvalt, is dat je (nog) geen openingen hebt voorzien of aangetekend voor de onderhoudsputten, welke toch niet achterwege gelaten mogen worden.

Jacques Timmermans



Inderdaad Jacques. Zo ver ben ik nog niet.
Het is wel degenlijk de bedoeling dat er onderhoudsputten komen.
Het betonnen type en 2 verschillende soorten.
Betonnen type omdat het makkelijker te maken is en men ook beton gebruikt heeft in de muren en het ganse gebinte is ook van gewapend beton.
Maandag start ik ermee. Err dat klaar is zal de PU giemassa ook wel uitgehard zijn.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

#26
Zo vandaag de zijwanden van de ringloods in elkaar geprutst.
Er zijn op de baksteendelen 2 lagen van verschillende kleur gezet.
Dat geeft met de gekleurde massa en pigment 4 verschillende tinten.
Als alles uitgehard is kan ik experimenteren met schuurpapier en met een mes om deeltjes weg te krabben.
Ben eens curieus.
Als alles klaar is nog matte vernis erover, heb nog geen blinkende baksteen op een locloods gezien.

De blauwe deur is licht verweert. De loods mag al wat afgezien hebben, maar een bouwvallig iets moet het nu ook niet worden.
Aangezien ik de deur schilder en voor het droog is verweer kan het zijn dat de kleur nog wel wat gaat veranderen wanneer het droog is.
Een echte surprice dus.

Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

#27
Erg mooie constructie, JP. Ik ben benieuwd naar de uiteindelijke kleuren [;)] [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ToThePoint

#28
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Erg mooie constructie, JP. Ik ben benieuwd naar de uiteindelijke kleuren [;)] [8D]



Een tussenstand in de experimenten.

Een baksteen is vanbinnen donker van kleur.
Bijna niet zwart. Enkel de buitenste paar milimeter heeft een rood uiterlijk.
Ik heb de muurdelen in de massa dus te goed gekleurt om enige vrom van betekenis te hebben.
Het enige wat kan dienen om een muur op leeftijd te maken is de gietmassa donker te maken.
Gelukkig had ik die pure chocoladekleur muurdeel en daar is het resultaat heel bevredigend.
Ik heb met schuurpapier geprobeert en dat was nogal snel verzadigt.
Dan heb ik met een hobbymes steen per steen de verf weggeprutst.
Dat is wel een werkje dat niet vooruit gaat.
Het beste en snelste resultaat heb ik bereikt door met het hobbumes over de bakstenen te schrapen.
Dat gaat zeer goed en het zorgt ook voor willekeur.

Enkele resultaten van de voorkant.
Vergelijk de poortdelen met de foto van toen ze pas uit de mal kwamen.
Ook hier heb ik met de platte scherpe kant van een hobbymes het te veel aan zwart in de gietmassa weggeschraapt.
Nu je dit weet kan je duidelijk sommige fouten zien.

De voorkant.



Het muurdeel met poortje is gemaakt van geschuimt PVC.



Wat ik bedoelde met "dat de gietmassa donket moet zijn.
Indien dit zo had geweest had de mu grijze kleur in de bakstenen donkerder geweest.



Nog een voorbeeld



En deze heeft een donkerder massa.



Dit onderdeel van de ringloods is nog niet klaar.
NA het definitief in elkaar zetten moet ik nog retoucheren en dan nog verweren.





Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

evan

#29
Boeiend project.

Ik vind je eerste foto best indrukwekkend!

Succes met je vervolg[;)]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.