Trimaxion-park, Shinsa en Bay City

Gestart door ToThePoint, 27 januari 2011, 00:21:21 AM

ToThePoint

Zo na meer dan een jaar een digitale testbaan, op de nieuwe lokatie een schaduwstation met afmetingen 6.5x3m waarop 80x 2m5 opstelblokken, 44 wissels bedient door servo's en aangestuurt via loconet. Word het tijd dat het schaduwstation uitvoerig getest word zodat die 100% bedrijfszeker wordt.
Boven het schaduwstation komt immers Trimaxion-park en Shinsa te liggen.
Alles digitaal bestuurt met koploper.

Trimaxion-park is een naar Bokrijk geinspireert thema park. Met als thema "spoorgeschiedenis".
Het gaat vooral een belgisch georienteert park worden, maar een gebouw dat mooi oogt en past in de setting kan naar filosofie van Bokrijk ook ergens zijn afgebroken en wederopgebouwd zijn in het park.
Ik ga proberen de spoorgeschiedenis in al zijn facetten weer te geven. Dwz dat o.a. de verschillende systemen van signalisatie langsheen het spoor zeker aan bod komen. Net als de verschillende types locomotieven. En dat vanaf het ontstaan van de ijzeren weg.
Het museum maken dat er nog steeds niet is in schaal 1/1 en er door het wanbeheer nooit meer kan komen.

Ik ben ruim 2 of is het nu 3 jaar allerlei info aan het verzamelen ivm de rijke geschiedenis van het belgische spoor.
Veel zal van mijn interpretatie van de info afhangen hoe een en ander eruit zal zien. Dat impliceert dat er veel zelf gebouwd dient te worden want een wisselstandsein van omstreeks 1850 heb ik nog niet gezien in kit. Laat staan dat ik meer info erover heb dan enkel een schets.

Ooit vroeg ik info op aan de nmbs archiefdienst ivm met plannen van een type 53. Men had er 10 en vroegen 350 euro voor copie's.
Heb dan maar een afgewerkt exemplaar van jocodis aangeschaft.
Ik bedoel maar dat de info er mss is, maar ga niet al een idioot te werk gaan.

Foto's van het schaduwstation zullen verschijnen als het goedgekeurt word voor de dienst.

In afwachting van dat die goedkeuring er komt ben ik alvast begonnen met het plannen van Bay City.

Origineel had ik daar een container gedoe geplant. Er ging een heuse functionele containerkraan komen, met waterkant en schip. Met heuse bedoel ik wel degenlijk de grotere versie die de zeeschepen laad en lost.
De oppervlakte ter beschikking is 1.2x3m. Maar ondertussen is dat idee afgevoert en gaat daar een tijdperk I rangeer en werkplaats komen. Ook enkele opstelsporen.
Voor deze plannen kocht ik vorige week een draaischijf van Heljan.
Vind de draaischijf heel goed geslaagt, maar men kan niet ontkennen dat het weer plastiekerig aantoont ondanks dat ze verweert is.
Nu ja verweert, men heeft enkel in de kuip wat vuil aangebracht, maar de kuip op zich is kompleet in de verkeerde kleur.
Als dat beton dient te zijn heb ik nog geen amberkleurig beton gezien en zeker niet in de periode dat die bouwt zou zijn. Dus dat ga ik later wel veranderen.
De draaibrug zelf kan ook beter. Vooral het dek ervan. De imitatie planken liggen gewoon tegen elkaar aan. Als men dat met echt hout doet en komt vocht bij kijken dan weet ik al wel wat er gebeurt.
Op het net vind men foto's van de draaischijf te Montzen. (ga de link niet plaatsen, noch de foto om ...... te vermijden)
Dat is het uitgangspunt en de opdracht die ik mezelf aangemeten heb.
Bedenk wel dat dit men eerste stappen zijn op dit gebied en alles kan uiteraard beter.

In eerste instantie wou ik de brug zo laten zoals gelevert. Enkel wat verweren en klaar. Het spoor werd reeds voorzien van een roest imitatie. Maar naar mate ik meer begon na te denken en te kijken des te sterker de kriebels kwamen om het een en ander recht te zetten ivm het dek.

Ik verwijderde het dek van de draaibrug, en freesde met de dremel de plastieken houtimitatie weg. Ik liet wel de dwarsbalken.





Beide kanten weggefreest en aangezien de planken langs lagen en de planken op de draaibrug van Montzen dwars dien de ik langsliggende stroken te voorzien waarop de dwarsliggende plaken komen.
Eveneens is het bedieningshuisje van Montzen eens zo groot dan wat er op het geleverde exemplaar stond.



Het nieuwe dek is aangebracht.
Er zijn planken die redelijk nieuw en recht ogen en andere wat schever, Dit deed ik om het effect van oudere planken later extra in de verf te zetten. Ben eens benieuwd wanneer ze verwert zijn of dat idd zo gaat zijn.










Indien u vind dat het hout net echt lijkt ?
Het is echte eik van 0.8 a 1mm dikte.
De spatie tussen de planken is 0.3mm wat overeenkomt met 2,6cm in 1/1. wat me aannemelijk lijkt.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

railman56

#1
dat ziet er een heel mooi begin uit [8D]
ik ben zeer benieuwd naar het vervolg
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Dirky

#2
modelbouw met een ziel... daar hou ik van![;)]

vanmiegroet

#3
Zeer mooigedaan.
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Gerolf

#4
Knap, JP [8D]
Die planken in het midden, komt daar ook nog een laag hout overheen of blijven die zo?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

evan

#5
Goed op weg.

Ik vermoed dat je het hout ook nog gaat bijkleuren, maar mooi detailwerk.

Succes met het verolg he
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

ToThePoint

#6
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Knap, JP [8D]
Die planken in het midden, komt daar ook nog een laag hout overheen of blijven die zo?



Zoals de draaibrug te Montzen.
Daar in Montzen zit traanplaat over het middel.
De ganse brug daar is zo gemaakt dat men bijna geen niveauverschil heeft tussen spoor en grond (vloer)
De rails zijn ingewerkt als het ware.

Spijtig vind men geen afdoende op schaal HO traanplaat.
Dat is al eerder op het forum aan bod geweest. 'k Geloof in de topic over het station van Boom en meer bepaald de sierdeksels.
Om die traanplaat te maken kan ik makkelijk etsen.
Maar wat ik niet wil is dat er messing tussen de wielflenzen ligt, dat gaat vroeg of laat kortsluiting geven en met deze week ontplofte booster in het achterhoofd ga ik het niet zoeken.

Ik heb zo van die verpakkingsband met kleine ribbeltjes.
Die zijn 100% te groot van vorm, maar het past net tussen de rails en geleid niet.
Ik weet het dus eigenlijk niet en het is nog steeds een dillemma.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

#7
citaat:
Geplaatst door Dirky

modelbouw met een ziel... daar hou ik van![;)]



Ik ook Dirk.
Ik las een artikel in msm over hout.
Dat de nerven van echt hout te groot waren voor HO.
Met eik heb ik niet de indruk dat de nerven te groot zijn.
Eik heeft een korte vezel, misschien daardoor.
Heb de bevestigingsgaten waar de cabane komt doorgetrokken.
Was eerst van plan er een vloer in te leggen, maar na het bestuderen van het grote voorbeeld zag ik dat daar geen vloer inligt.













Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

#8
Aangezien ik het grote voorbeeld bestudeer en dan de benodigde kleuren zelf meng kan ik enkel zeggen dat ik als basis volledig 25% grijswaarde heb genomen.
Daarover vlekken van 50% grijs met de airbrush.
Dan met een droog gedepte borstel.
Ik vind dat verweert hout iets van ee zilverachtige schijn heeft.
Daarom ook met een drooggedepte borstel met zilververf nabehandelt.
Daarom dat er een verschillend effect is als men het van een ander ooghoek bekijkt.


Een blik op het schaduwstation ?



Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

doomslu

#9
Gigantisch! [:p]

Nu nog leren fotograferen. [:D]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

evan

#10
Amai groot!

PS heb je voor die 2e foto een 3D bril nodig[:D]

Wat je planken betreft is de kleur wel goed gevonden, maar ik denk dat een wash van zwart of donkergrijs niet zou misstaan.  Waarschijnlijk ben je dat nog van plan,maar het is een gedacht dat bij me te binnen schoot...[;)]

Grts
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Alain

#11
JP dat is geen bouwsel naar Bokrijk toe.

Dat is Gare de Nord in Parijs dat hij aan het nabouwen is.[:D][:D]

Gerolf

#12
Wat een station [:0] Hoeveel meter opstelspoor heb je zo ?
Zijn die balken op je voorbeeld ook geschilderd? Jammer, ik zou ze chemisch geweatherd hebben.
Voor je metalen traanplaat: een kunststofprofieltje naast je rails om voor isolatie te zorgen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

#13
Houtnerven:
Er zijn waarschijnlijk geen houtsoorten die fijn genoeg zijn om op schaal H0 ?juist? te zijn. Beetje bijwerken met grof schuurpapier help wel.

Traanplaat:
Een waardig alternatief kan je maken door metaal filtergaas van vloeistoffilters in zelfklevende alufolie van 50micron  te drukken. Zie mijn draadje, de vloer van de stoomkraan...

Transport:
Zijn je Messerschmitts wel op de juiste schaal? [:)][:)][:)] Let op! Die K?s vlogen pas vanaf 1944?[;)]

ToThePoint

#14
citaat:
Geplaatst door evan

Amai groot!

PS heb je voor die 2e foto een 3D bril nodig[:D]

Wat je planken betreft is de kleur wel goed gevonden, maar ik denk dat een wash van zwart of donkergrijs niet zou misstaan.  Waarschijnlijk ben je dat nog van plan,maar het is een gedacht dat bij me te binnen schoot...[;)]

Grts



Ja de 3d bril is wel een goeie. [:D]
Had de bibber op dat ogenblik zekers ?

Zwart komt nog aan bod. Eerst kijken hoe de loc's zich erop presenteren. Dat hoort nog bij het vervuilen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI