Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Plasticard

Gestart door marimon, 17 september 2005, 11:24:29 AM

marimon

a)Evergreen spreekt van 'styrene'.
b)Bij Conrad spreekt men van 'polystyrol'.
Concreet: Wat is nu juist plasticard? A of B of zijn beide gelijk? Zijn er andere materialen die onder de noemer 'plasticard' kunnen geklasseerd worden? Welk materiaal heeft dan de voorkeur bij jullie?

Groeten,
Marc
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

jossebe2000

dag
beide zijn plasticart

Klaas Zondervan

Styrene is een Amerikaanse benaming die feitelijk onjuist is. Styreen is nl. een stroperige vloeistof die ook nog giftig schijnt te zijn. Daaruit wordt polystyreen gemaakt. Dat is het plastic dat o.a. Evergreen levert als modelbouwmateriaal en waarvan ook de meeste bouwpakketten van huisjes zijn gemaakt.
Polystyrol is een benaming die in Duitsland wordt gebruikt. Maar het gaat idd om hetzelfde materiaal.

janjozef

Als je kusttstof platen aankoopt moet je opletten dat ze te verlijmen zijn. er bestaan strips die eruit zien als de strips van evergreen en slaters maar helemaal niet te verlijmen zijn met normale modelbouwlijm. Hierbij staat normaal voor kibri lijm en consoorten. Nu deze strips verkoopt men in stukken van ongeveer een meter, daar moet je met oppassen. Er bestaat ook nog een merk (amerikaans in doorschijnende plastic zakjes half oranje gekleurt en de naamt schiet me niet te binnen) met intressante vormen. ook deze zijn niet met normale lijm te kleven. Ook in platen betstaan er kunststof soorten die tot helemaal niet te lijmen zijn. Een van de beste voorbeelden daarin is formica (meubelplaat). Ik gebruik dat als plaat voor op te lijmen. Dus een beetje uitkijken en vragen voor aankoop is niet slecht.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Klaas Zondervan

Sinds kort is er een lijmsoort op de markt voor moeilijk te lijmen kunststoffen, zoals polypropyleen en polyethyleen.
Zie:
http://www.pattex.nl/ned/plastics.php

eric

Pattex is niet alleen met deze lijm
Bison heeft dit al een paar jaar onder de naam Bison Bond en de bekende 7 producten onder de naam Super 7.

http://www.novatech.be/index.php?st=products&prodkey=super7plus&taal=nl

Klaas Zondervan

Eric,

Volgens mij is het niet helemaal hetzelfde. Bison Bond heb ik in de bouwmarkt wel eens in mijn handen gehad, en op de verpakking staat uitdrukkelijk dat het niet geschikt is voor polypropyleen, polyethyleen en nylon.
Dat Pattex spul is daar wel voor geschikt, volgens het opschrift, en ook volgens de praktijk, want dat heb ik met succes gebruikt voor een verbinding die ik op een andere manier absoluut niet vast kreeg.

De Super 7 ken ik niet, in Nederland nog nooit gezien.

Roderik

Velpon is eveneens zeer zachte lijm en is perfect geschikt om piepschuim en zachte plastiek op elkaar te lijmen. 't Is soms een beetje te lopend, maar is makkelijk weg te wassen.
Always be modelling!

Peter

Het merk in de oranje verpakkingen is Slaters.
Dit merk heeft ook een eigen (vloeibare) lijm om haar produkten te lijmen.
Slaters is vooral op de Amerikaanse en Britse markt te verkrijgen. In Engeland bv. bij Hannants (zeer gekend verzendhuis voor modelbouw)
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

janjozef

nee het merk dat ik bedoelde is niet slaters plastruct, slaters is zeer goed te lijmen lijm ik meestal met MEC

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Pietje Puk

Ik heb van die Faller polystyrol tunnelboog plaatjes liggen.
Dus ik zat te zoeken naar de juiste soort lijm.
Wat ik nog niet zag staan, wat volgens mij wel werkt (het weekend maar eens testen) is witte houtlijm.
Dit schijnt het polystyrol ook niet aan te vreten.
Iemand ervaringen?

Tom

Je kan denk ik wel de lijm van faller zelf gebruiken zoals de super expert.
Tom

Pietje Puk

Nou, ik kan melden dat witte houtlijm goed werkt, mijn ervaring is althans dat het 't materiaal niet "aanvreet".

bartie



De witte lijm die BUSH verkoopt is ook gewone houtlijm volgens mij.

Bart.

martintje

Die in de oranje zakjes, kan ook van plastruct zijn.
Stryreen is ook te lijmen met chloroform, werkt ook snel en goed.
Nee niet er aan snuiven, ik heb 1 keer de verleiding niet kunnen weerstaan en ging inderdaad bijna plat, met een koppijn las gevolg.
Maar iik pak ook wel eens een ander goedje, zolang er maar ergens ethyl op staat, gebruik ik het
Volgens mij heb ik het al een keer vermeld, maar voor grote palten styreen zou je eens contact op kunnen nemen met de plaatselijke reclame en sign maker, die hebben vaak platen styreen staan in diverse diktes, voor een hele andere prijs als evergreen vraagt voor die plaatjes.

Ps wat is er feitelijk mis aan de benaming van de amrikanen Klaas?. hun noemen het zo, al noemen ze het bananas. gazoline klopt dan ook niet omdat het niet van gas gemaakt is ?? zolang hun met styrene maar polystyreen bedoelen [:D]
Mvg Marty