St-Michel La Roche minibaantje

Gestart door Michiel, 23 januari 2011, 15:16:28 PM

Dirky

voorstel - (zo bediende ik vroeger mijn seinarmen):
De seinarm maak "verend" zodat die steeds in 1 positie terugkomt. De bediening kan dan met een simpel nylon draadje (bvb aan de minst zichtbare kant van de paal).
Het verend effect kan je ook laten overnemen door zwaartekracht als je de arm juist opbouwt...

Michiel

Aan zwaartekracht als tegengewicht heb ik ook al gedacht, maar bij dergelijk kleine schalen is het gewicht van de trekdraad, plus wrijvingsweerstand, groter dan het gewicht van de arm. Vooral op de stand 45 graden omhoog, is de zwaartekrachtwerking weer bijna gehalveerd.

Een extra veer aanbrengen lijkt me niet evident, maar ook niet ondoenbaar. In elk geval bedankt voor de tips! Het is interessante materie tot nadenken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

als trekdraad zoek je best naar nylon naaigaren. Da's zeer dun en daardoor ook bijna onzichtbaar. Lagering van de arm op punten... ik zoek of er nog een foto terug te vinden is van hoe ik het toen gemaakt heb...

Michiel

Ik heb hier nog nylon visgaren liggen van 30 micron, en anders inderdaad naaigaren. Dat lijkt me alvast wel bruikbaar. Voor het scharnierpunt moet ik de onderdelen eens van naderbij bekijken, en zien wat mogelijk is.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

VISSERS! [xx(] Steeds overdrijven die gasten. Die visdraad van 30 micrometer (staat op de doos) blijkt nu nagemeten 300 micrometer te zijn!!! Steeds hetzelfde met die mannen. [:(]

Ik heb een dan maar die "onzichtbare" naaigaren gekocht, de dunste dat ik vond is 100 micrometer. Deze draad is toch wel erg dun [^], en zeker bruikbaar voor de aandrijving van het sein. Nu nog de "tegenkracht" zien te vinden... [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Ik heb gegokt, en deze keer liep het perfect af! [^] Ik heb een gaatje geboord in het nokje dat dient als draaipunt voor de seinarm. Het nokje is 1mm diameter, het gaatje 0,5mm. Zelf met leesbril en vergrootglas was het een beetje op goed geluk. Perfect, maar dit doe ik geen tweede keer! [:I]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

als je het naaigaren kan camoufleren kan je een tweede draad als trekdraad gebruiken met een gewichtje onder je tafel.

Michiel

De trekdraden aan een vrijstaande seinpaal zijn moeilijk te camoufleren, vrees ik. Ik speel met de idee om met 0.1mm verenstaaldraad een klein veertje te plaatsen rond de seinarm. Ik ben nog wel op zoek naar zo dun verenstaaldraad.

Ondertussen heb ik nog een succestje gehad. (Sorry dat ik jullie daar allemaal mee lastig val, maar hier thuis laat het iedereen helemaal koud. [:o)]). Ik heb net 0.1mm koperdraad aan een 603 LED gesoldeerd. En het is nog gelukt ook! [:p][:p][:p] Een mens wordt er haast scheel van. [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

We kennen het gevoel, Michiel. [;)]

Bravo! [:D]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ERVIN

Goh , ik blijf hier met verbazing naar kijken , man man , dit is micro-chirurgie.[:0]

ToThePoint

Ja Michiel, oefening baart kunst he.
Ziet er goed uit, en euh ik vermoed eerder dat het vakmanschap is en geen geluk.
Doe zo verder, ik volg alvast met interesse uw vorderingen.

Michiel, zeer belangrijk, een draad van 0.1mm kan max iets van een 10 a 12 mA verwerken. Ik neem max 10mA en de draden niet langer dan strikt noodzakelijk.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

Hoi Jean-Paul,

ik was niet bewust van die zeer beperkte stroom, maar gelukkig stel ik de stroom in op ongeveer 2mA, want met meer brand de LED onnatuurlijk fel (naar mijn idee waren dat toen nog lantaarns op lijnolie of zo). Ik heb dus nog marge. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Michiel

Hoi Jean-Paul,

ik was niet bewust van die zeer beperkte stroom, maar gelukkig stel ik de stroom in op ongeveer 2mA, want met meer brand de LED onnatuurlijk fel (naar mijn idee waren dat toen nog lantaarns op lijnolie of zo). Ik heb dus nog marge. [;)]



Inderdaad Michiel dat heeft u goed opgemerkt dat leds op 10mA wel heel veel licht geven.

Men staat er soms niet bij stil, maar had ook in een helder moment eens opgezocht.
Eerst de draadsectie berekend en dan gezocht op het net.
Of was het nu via Reichelt in hun cataloog.
Wacht zal em is pakken.
Gevonden: kupferlackdraht 0.1?, I(max A)= 0.03
30mA max.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

Ik heb het ook gevonden. Een koperdraad van 0.1mm diameter heeft een doorsnede van 0.0078mm? (PI * R?). Volgens wikipedia mag er dan maximaal 24mA door stromen. Bedankt om het toch even te checken! Je weeet maar nooit... met een gesmolten seinpaaltje als gevolg. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Michiel

Ik heb het ook gevonden. Een koperdraad van 0.1mm diameter heeft een doorsnede van 0.0078mm? (PI * R?). Volgens wikipedia mag er dan maximaal 24mA door stromen. Bedankt om het toch even te checken! Je weeet maar nooit... met een gesmolten seinpaaltje als gevolg. [;)]



Das nog nieks, maar de draad die extra licht geeft staat niet zo goed he. [:o)]
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI