St-Michel La Roche minibaantje

Gestart door Michiel, 23 januari 2011, 15:16:28 PM

Dirky

Als ik er van uitga dat je bvb 1N4001 gebruikt zie ik het nut van de 1/4W weerstand niet echt in. Een weerstand parallel op diodes wordt in bepaalde synthesizer filters gebruikt om een deel van de stroom door de diodes (meestal 1N4148 signaaldiodes) voor rekening te nemen. In dit voorbeeld staat over de weerstand 1,4V dus loopt er een stroom I = 1,4V/R door die weerstand. Dit kan in geval van signaaldiodes de diode beschermen...
Bij 1N4001 en groter zou de weerstand vermoedelijk wel een groter vermogen moeten hebben (geen 1/4W maar eerder groter...)

'k Heb geen ervaring met treintjes-electronica en dus geen idee welke stromen er hier aan bod komen... en 'k weet dus ook niet of ik juist zit? [;)]

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Michiel

Hoi Rian,

Betreffende die diodebrug: die wordt gebruikt om de bezetmelders betrouwbaar te laten werken, ook als een locomotief maar met een paar wielen in de bezetmeldsectie staat.

Die weerstand is een groot mysterie. Ik heb de vraag al aan verchillende kenners gesteld, maar niemand weet het fijne ervan. Nochtans zie je die weerstand regelmatig opduiken. Zonder weerstand werkt de schakeling even goed. Maar een weerstand kost amper een centiem, en kwaad kan het evenmin. En ik blijf de weerstand gebruiken (en op foto zetten) in de hoop dat ooit iemand het mysterie ontrafelt. [:D] Dus, Rian, bedankt voor je terechte vraag. [;)]



En dan zeg ik "er ontbreekt nog een keramische condensator in de diodebrug van de detectie.
Uit ervaring weet ik dat storingspulsen geen kans krijgen.
Ik heb draden die van de sectie's komen van 8m. Zonder hebben vertoont de detectie een onvoorspelbaar gedrag. Aanraken met 1 vinger van het geisoleerd stuk spoor is dan genoeg om te detecteren.
Kijk op de site van Hans de loof voor meer info.

De diodebrug in serie met de ongedetecteerde sectie's is er omdat op de printplaat de detectie gebeurt met een gelijkaardige brug.
De 1.5v spanningsval erover word gebruikt om de led van de optocoupler te sturen.
Als u in de gedecteerde sectie's 1.5v spanningsval hebt is het aan te raden om dat ook in de niet gedetecteerde te doen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

Dirk en Jean-Paul, bedankt voor jullie suggesties, maar ik vrees dat geen van beide's verklaring juist is. Als beveiliging heb je een kleinere weerstand nodig met meer disipatievermogen. Met een weerstand van 4k7 (Dirk, ik weet het, je kon de weerstandswaarde niet weten [;)] ) werk dat niet. Als filter ontbreekt er een capaciteit, dus dat is het ook niet. Maar toch bedankt voor de creatieve bijdrage.

Ik heb wat liggen rond zoeken, en heb de verklaring gevonden voor de mysterieuze weerstand in de diodeschakeling. De verklaring is hier te lezen. [;)] Ik denk dat ik de weerstand maar laat zitten.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

evan

Hah interessant want ik had geregeld last van "spook" bezetmeldingen,  misschien is dit euvel opgelost door deze kleine schakeling.

Eens testen.

Thx Michiel
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door evan

Hah interessant want ik had geregeld last van "spook" bezetmeldingen,  misschien is dit euvel opgelost door deze kleine schakeling.

Eens testen.

Thx Michiel



Heb dat ook als de draad aan de detectierail lang is. Dan pikt ie onderweg storingen op.
Had eerst alle draden mooi gegroepeert en bij elkaar gehouden.
Dat was tegen men ...... .
Heb alles uit elkaar kunnen trekken (flatcable) Met als gevolg dat er onder de baan een groot pak spaghetti hangt (heb al 2km ervan gebruikt) en heb dat probleem nu niet meer.
De condensator zit wel net als de weerstand op elke diode schakeling aan de detectieingang. Nogmaals zie de site van Hans De Loof.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

Deze avond heb ik kabels liggen trekken. Alle secties werden elektrisch verbonden. Ik moet nog eerst eens alles nameten om kemels te voorkomen. Dan gaat er de stroom op! [:D] (hierbij volgt dan een vrij onbeduidend plaatje als illustratie)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Al mijn segmenten worden uitgerust met een eenduidig aangesloten subD connector. Zo kan ik gemakkelijk mijn centrale van op het een naar het ander segment aansluiten. Alle nodige aansluitingen zijn voorzien: de digitale JK, RS-feedback, 14-16V~ en programmeerspoor (nog niet voorzien op dit baantje).
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Alles blijkt goed aangesloten. Dus dan maar Koploper opgestart en het baantje er ingevoerd. Het baanplan tekenen, de bezetmelders definieren en koppelen aan blokken, ... Kortom, ook in Koploper verloopt alles als gemeerd. Het treintje wordt nu automatisch gestuurd, en stopt vanzelf aan de toekomtige halte...

De bestelde Engelse seinen en servo's zijn nog niet toegekomen. Ik zal me dus met wat anders moeten gaan bezig houden. Maar wat???
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

Ge kunt hier wat mee komen bricoleren als ge u verveelt !
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

Hoi Jean-Paul, een verleidelijk voorstel! [;)] Maar vervelen doe ik me nog niet. De treinen rijden hun rondjes, en alles verloopt prima. Ondertussen leg ik in hout de ruwe vorm van het plateau vast. Ik twijfel nog of ik de moeite ga doen om de berg afneembaar te maken of niet. Het zou handig zijn bij ontsporing en reinigen van de sporen, maar het maakt de bouw wel een stuk lastiger.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

En dan zijn er steeds weer van die momenten dat schaal-N me met mijn neus op de feiten duwt. Ik heb net het Engelse armsein mogen ontvangen: een plastieken kit van een statisch model van de LMS. De bedoeling is natuurlijk om het te voorzien van LED, gekleurde lenzen en een mechanische aandrijving. Maar nu ik zie hoe dun en mizerig die paal is... [xx(][B)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Michiel
...een plastieken kit van een statisch model(...)De bedoeling is natuurlijk om het te voorzien van(...)een mechanische aandrijving.
Aaaaje. Dit hadden we kunnen voorspellen [:I]
Helaas, man: zelfbouw of het blijft statisch [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

alles kan als de wil er is... en bij Michiel is de wil er, nietwaar?

ToThePoint

Gelukkig heb je een loepe gekocht. Die gaat zeker handig zijn.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

Ik broed op 2 scenario's om het probleem van de LED op te lossen: 2 banen weerstandslak langs de paal, of klassieker, lakdraad van 100 micron. Die lakdraad heb ik net besteld, een test met weerstandslak zal binnenkort gebeuren. Ik zie vooral het probleem met de verbinding tussen weerstandslak en enerzijds LED-contacten en anderzijds de voedingsdraden.

Voor het mechanische deel, het bewegen van de seinarm, heb ik nog niet nader onderzocht. De veerstaaldraad van 0.5mm dat ik hier heb liggen lijkt als een dikke, lompe buis tov de dunne paal (0.9mm diameter aan de top). Ik zoek nog naar dunnere veerstaaldraad, maar die heb ik nog niet gevonden.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)