Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

St-Michel La Roche minibaantje

Gestart door Michiel, 23 januari 2011, 15:16:28 PM

Pol

Is het zo in Japan ook niet begonnen? [}:)]
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

ToThePoint

Denk dat ik een glas te veel op heb.
Ik zie precies een monument in Piza ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Paulogic

Is dit dan de scheve pizza van Toren ????[:D][:D]

Zolang het trukje resultaat heeft is het een goed trukje, niet ?[^]
mvg,
Paul(ogic)

Michiel

Urbanie! Finalement! 'keb a staon rupe, edded ni guut?
njiet Germaine, daan djoeboks in't stammenei mokte neig viel laweit.


De scheve toren van Pizza is droog, en wat bijgehakt. Nu kan ik er een kleurtje aan geven...


Urbanie, eindelijk. Ik heb je staan roepen, had je het niet gehoord?
Nee Germaine, de jukebox in het cafe stond nogal luid.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Bon, Germaine, daan boek "bees-springe veu sjtoemerikke" zeit da me na moete springe.
Urbanie, en daan "bees" den? Wenneir krage we daan bees?


... en dan met een likje verf... (nog nat)


Nu, Germaine, het boek "kus-spingen (base-jumpen) voor beginners" zegt dat we nu moeten springen.
Urbanie, en die kus dan, Wanneer krijgen we die kus?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

En om mijn nieuwsgierigheid te sussen, heb ik een kartonnen bouwpakket gekocht van een imposant gebouw (kost maar 7 euro). Kan dit de vergelijking met de huidige kunststofhuisjes doorstaan? Is het beter? Of juist niet? Ik heb net het bouwpakket in de bus mogen vinden. En als ik de onderdelen zo bekijk, dan heb ik al een vermoeden...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

Michiel, dat ziet er mooi uit. Maar dan als kant-en-klaar bouwtekening om uit te vertrekken ? [;)]

Michiel

Marc, dat is een geweldig goed idee. Niet dat ik het nu ga toepassen, want ik wil het effect van zo'n kartonnen model op de modelbaan eens zien, maar jouw idee is geniaal. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

marc goovaerts

Tis nochtans simpel.
Kartonnen modelletjes geven een kartonnen, platte indruk op de modelbaan. Maar je kan ze ook anders bekijken. Als bouwtekeningen die voor jou al geabstraheerd (versimpeld) en op schaal gebracht zijn. Overbrengen op styreen, gips, ... etc. en je kan het dan als basis gebruiken voor een echt 3D-model. Heel wat meet-, reken- en tekenwerk uitgespaard ! Een beschilderingsschema krijg je er ook dadelijk bij.

Modellen die voor andere schalen bedoeld zijn breng je, wanneer je de PDF uitprint, via de print-dialoog netjes en gemakkelijk op de door jou gewenste schaal.

Je kan ook het kartonmodelletje zelf eens bouwen, al was het maar om te testen of het op je baan zal 'staan' of niet. Bij niet, gewoon niet verder werken. Weer tijd geld en moeite en teleurstellingen gespaard.

Het loont dan ook de moeite om bv. wat gratis kartonmodelletjes van het net te verzamelen. Om ze op die manier te gebruiken, zelfs maar gedeeltelijk.

willem stuurman

Goedenavond Michiel,

Hartelijk dank voor de vertalingen, deze maken uw bijdragen in mijn ogen nog beter.

Groeten, Willem

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door marc goovaerts

Tis nochtans simpel.
Kartonnen modelletjes geven een kartonnen, platte indruk op de modelbaan. Maar je kan ze ook anders bekijken. Als bouwtekeningen die voor jou al geabstraheerd (versimpeld) en op schaal gebracht zijn. Overbrengen op styreen, gips, ... etc. en je kan het dan als basis gebruiken voor een echt 3D-model. Heel wat meet-, reken- en tekenwerk uitgespaard ! Een beschilderingsschema krijg je er ook dadelijk bij.

Modellen die voor andere schalen bedoeld zijn breng je, wanneer je de PDF uitprint, via de print-dialoog netjes en gemakkelijk op de door jou gewenste schaal.

Je kan ook het kartonmodelletje zelf eens bouwen, al was het maar om te testen of het op je baan zal 'staan' of niet. Bij niet, gewoon niet verder werken. Weer tijd geld en moeite en teleurstellingen gespaard.

Het loont dan ook de moeite om bv. wat gratis kartonmodelletjes van het net te verzamelen. Om ze op die manier te gebruiken, zelfs maar gedeeltelijk.



Aha, das inderdaad interessant.
Merci voor de uitleg Marc.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

marc goovaerts


Michiel

Germaine, 'k paas ni da dons pastuur veneir komt.
Urbanie, ha gelaakt op nen Boeda, da wel, mo da moe te ni teige num zegge, slimmeke!


Het zal nog een paar dagen duren vooraleer het gebouw inzetbaar zal zijn. Het vraagt toch heel wat fijn snij- en plakwerk om het in elkaar te puzzelen. En het resultaat? Tja... een beetje wel en een beetje niet.

Germaine, ik denk niet dat ons pastoor terug komt.
Urbanie, hij lijkt op een Boedah, dat wel, maar dat moet je niet tegen hem zeggen, slimmerik.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Uiteindelijk heb ik besloten om dit papieren huis niet te gebruiken. Het steekt qua textuur te sterk af van de rest, en komt steriel en vlak over. Het wordt dus een plastieken huisje. Als iemand iets in een doos heeft liggen, iets tijdloos en Belgische zoals een klooster of boerderij in schaal N, dan ben is steeds kandidaat.

Ik heb tussendoor toch even tijd gevonden om een aanzet te geven aan de brug. Het moet nog verder uitgewerkt worden, maar de basisvorm staat. En onze twee kwetterwijven?...

Urbanie, 'k zen twie weiken no de plaag gewest me manen amoer.
Germaine, en wa zeit aven Alphons doevan?


Urbanie, ik ben 2 weken naar het strand geweest, met mijn geliefde.
Germaine, en wat zegt jouw Alphons daarvan?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)