Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Koppelen BMD16N-SD aan Intellibox Basic

Gestart door Arnold-Gino, 23 januari 2011, 12:34:00 PM

Arnold-Gino

Vrienden,
Heeft er iemand ervaring met het aansluiten van een Terugmelddecoder BMD16N-SD aan de Intellibox Basic van Uhlenbrock.
Voor de koppeling heeft de Intellibox een 6 polige aansluiting en de BMD heeft een 8 polige aansluiting. Weet iemand welke S88 kabel ik hiervoor moet gebruiken. Ik zie overal alleen kabels met 2 dezelfde connecters. Uhlennbrock heeft alleen 6 polige kabels.

Klaas Zondervan

Al eens naar de handleiding van de BMD16N-SD gekeken? Die heeft aansluitingen voor zowel de netwerkkabel als de originele 6-polige vlakke kabel.
De s88 verbinding bestaat uit 6 aders. De netwerkkabel heeft 8 aders, en daarvan worden er 2 niet gebruikt.
De maker levert ook overgangsconnectors tussen de netwerkkabel en de originele s88 kabel. Als je zo'n overgang er tussen zet is je probleem toch vanzelf over?

Arnold-Gino

Klaas,

Bedankt voor je reactie. Nu snap ik het verschil tussen de S88 en de S88-N. EN nu ik nog eens goed kijk (met bril op en vergrootglas [:D])naar de foto in de handleiding zie ik ook overgang van 6 pins naar 8 pins.  Ga snal adapter aanschaffen.

Klaas Zondervan

Als je die adapter hebt kun je gelijk eens kijken hoe het aangsloten zit. Het zo b.v. kunnen dat in de netwerkkabel de overgebleven aders ook aan GND zitten.

Arnold-Gino

Zodra ik adapter heb, zal ik de gegevens in dit bericht weergeven.

INFO

Klaas ik begrijp je opmerking niet helemaal over de overgebleven aansluitingen.

Maar zo zit het aangesloten volgens s88-n

http://www.opendcc.de/s88/s88_n/s88-n_e.html

@Arnold: De melder kun je overigens ook gewoon met een standaard zes polige kabel aansluiten en verloopjes zijn in ruime mate beschikbaar.

Zie www.conrad.be of kijk ook eens Hier ook voor de betere melders met stroomdetectie [;)]
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door INFO

Klaas ik begrijp je opmerking niet helemaal over de overgebleven aansluitingen.
Wim, het antwoord staat in de link die je zelf laat zien.
Daar staat dat aansluitingen 3 en 5 van de RJ45 allebei aan GND zitten.
Er is nog een derde aansluiting over, nummer 8, maar die gebruiken ze blijkbaar voor de raildata.

Nou dacht ik eigenlijk dat Huib Maaskant een afwijkende indeling van de netwerkkabel gebruikt, maar daar ben ik niet helemaal zeker van. Het is jammer dat hij in zijn handleiding niet laat zien hoe de kabel is ingedeeld.

INFO

Als het om de laatste versie gaat en er staat s88-n op de melder dan is het een s88-n

Is het een oudere versie dan is het zeker geen s88-n en die is hier ook niet compatibel mee.

Klaas, wat s88-n is weet ik echt wel, H. Maaskant wist niet hoe snel hij dat ook moest toepassen op zijn melder toen de s88SD16-n uitgebracht werd, inclusief de gelijkrichters en een dubbelzijdige print.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Arnold-Gino

Het is mij gelukt om de BMD16N-SD werkend te krijgen aan mijn IntelliBox Basic 65060.
De IntelliBox Basic heeft geen S88 aansluiting, maar alleen een aansluiting voor Loconet.
Na contact te hebben gehad met AnW Modeltreinen heb ik de UH63880 S88-Loconet-Adapter aangeschaft. (stond niet in de catalogus van Uhlenbrock) en de UH63880 geconfigureerd in mijn IntelliBox. De UH63880 heb ik via LDT aansluitkabel S88 (0,5m)gekoppeld aan de BMD16N-SD(art.nr. 248027 Conrad). Geheel werkt nu perfect. Via  computer programma iTrain zijn mijn treinen nu op de PC te volgen en wordt aangegeven in welk blok ze zich bevinden.
Hierna heb is de LDT kabel losgekoppeld en de UH63880 voorzien van S88-N-adapter S88-A-BL(bus) en deze via een CAT 5e kabel (RJ45)aangeschaft bij MediaMarkt (ik ben toch niet gek [:D])gekoppeld aa nde BMD16N-SD en ook dit werkt perfect.
Er zijn vast leden die een goedkopere oplossing weten, maar met deze oplossing ben ik zeer tevreden.
Ik hoop dat ik informatie heb kunnen verstrekken aan leden die ook met stroomdetectie op hun marklinbaan willen gaan werken.

INFO

Zekers Arnold, zal zeggen bezoek mijn homepage eens.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Arnold-Gino

....heb ik de UH63880 S88-Loconet-Adapter aangeschaft. (stond niet in de catalogus van Uhlenbrock)
Staat wel op de website van Uhlenbrock. Alleen de handleiding nog niet.