Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Ertswagons VTG,CAIB

Gestart door Metpetergaathetbeter, 23 januari 2011, 11:07:55 AM

mark7758

Even corrigeren.
19,920 ton. Eigen gewicht van de wagon.
In het vakje van de gewichten zien je dat de wagon max. 60ton beladen mag worden. Dus 60+19,920 ton = 80 ton. Dus 1 loc mag 11,nog wat wagens trekken.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Metpetergaathetbeter

m.a.w lijkt een trein van 20 tot 24,...(met 2 te kunnen)te kunnen afhankelijk van het soortelijke gewicht van het ijzererts

wanneer je zoeken gaat naar ertstreinen gewoon 1 of 2  55, CFL 18 gebruiken; daar vind je meer foto/filmmateriaal over

ceuleer

Ah, ok, ik begin het te begrijpen.
Dus als je van Trois-Ponts naar Kinkempois rijdt, mag je 1900 ton trekken, dus dat is eigenlijk 23 geladen wagons.
Mogen er dan in principe 46 wagons achter een dubbeltractie, of is daar ook weer een beperking op.
We spreken toch allebei over 2 locomotieven van de reeks 51 hé, want hoeveel vermogen heb je nodig om die sleep te trekken.
Want bv. een loc van de 77 reeks heeft volgens de technische fiche een normaal vermogen van 1170kW, en een nominaal vermogen van 1150 kW.
Dus dit wijkt wel een beetje af van de reeks 51. Geregeld zag ik de 77 in tripeltractie in Begijnendijk passeren met Xpedys/B-Cargo kolenwagons, tussen Antwerpen en het Ruhrgebied denk ik, met een 20 tal wagons. Ik kan er naast zitten, het is al even geleden dat ze die dienst reden.

Maar een sleep van tussen de 30 en 40 geladen ertswagons op een vlak traject met twee 51ers zou dus kunnen....


Metpetergaathetbeter

51's en 59's(bijna altijd,daarvoor ook al eens 60's) reden naar Ruien met 22 wagons kolenwagons langs mijn vroegere achterdeur ;)

ems

Citaat van: ceuleer op 13 december 2017, 20:05:05 PM
Ik heb hier een foto van een B-Models wagon, klop het dat de wagon 27 ton weegt geladen, en dat er dus 19920 kg lading in mag
Een ledige wagen weegt in dit geval 19,92 ton.
Afhankelijk van de te berijden baanvakken mag de wagon maximaal beladen worden met de in het raster aangegeven tonnage:
In deze wagen variërend van 33 (A) tot 60 (C4) ton.
A,B en C staan voor maximale aslast; de getallen voor het toegestane maximale ton/metergewicht.

Een beladen wagen welke dus over een C4-baanvak vervoerd gaat worden kan max 79,92 ton wegen! (Wat niet geheel toevallig overeenkomt met 20-ton aslast voor een C-baanvak).

Groeten,
Edwin
Groet, Edwin

D_Loc

Op lijn 42 was het maximaal 22 beladen ertswagens voor 2x 55/CFL 1800.
Ze reden dan zo snel tussen Vielsalm en Gouvy:
https://youtu.be/QHY2dp5Ae4c

Volgens mij dus nog geen 25km/u...
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

mark7758

Dirk, ik heb er diverse gereden en echt boven de 25 km/h uitkomen was zeldzaam. :)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Brossel

Citaat van: ceuleer op 13 december 2017, 17:11:40 PM
Ik heb een vraagje over de ertswagons van B-Models.
Blijkbaar hebben de verschillende modellen van VTG, CAIB, Xpedys door mekaar gereden.
De reeks 51 heeft deze wagons ook gesleept,

Hoi,

Houdt er wel rekening mee dat ertswagons met een Xpedys logo NIET samen gereden hebben met de reeks 51.
De reeks 51 was al buiten dienst gesteld toen Xpedys ergens 2005 (?) werd opgericht.

De verhuurfirma CAIB had wel al langere tijd ertswagons rondrijden, welke mogelijk getrokken zijn door de reeks 51.
Die kunnen sowieso dus goed in model samen rijden.

Van de verhuurfirma VTG durf ik niet te zeggen, vanaf wanneer zij ertswagons van VTG logo's voorzien hebben.
Ik kan me niet herinneren ze überhaupt ooit in normale ertsdiensten gezien te hebben.
Eerder als schutwagen / remwagen voor speciale transporten... Iemand wellicht foto's?

Leuk trouwens dat je mijn foto van de 5110+5102 vond!

Groetjes Davy
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

ceuleer

Citaat van: Brossel op 14 december 2017, 09:18:57 AM

Leuk trouwens dat je mijn foto van de 5110+5102 vond!

Groetjes Davy

Machtige foto davy.
Ik wist niet dat Brossel dezelfde Davy was.  ;)

Dvroonen

Hallo
Toen ik vroeger nog met goederentreinen reed waren de ertswagen altijd 20 stuks en de kolenwagens 22 stuks
 

Snobby Crash

En hoe waren de kolenwagens dan opgesteld tussen de ertswages? Ik zie op je filmpje soms 4 ertswagens dan een kolenwagen, dan bvb 5 ertswagens, 2 kolenwagens... enz geen structuur...

Metpetergaathetbeter

die wagons werden door elkaar gebruikt !

Sicco

Citaat van: Snobby Crash op 22 september 2021, 21:42:50 PM
En hoe waren de kolenwagens dan opgesteld tussen de ertswages? Ik zie op je filmpje soms 4 ertswagens dan een kolenwagen, dan bvb 5 ertswagens, 2 kolenwagens... enz geen structuur...
Huh!? Nee dat zijn allemaal ertswagens in dit geval. Het feit dat niet alle wagens hetzelfde zijn wil helemaal niet zeggen dat er ineens wat anders in zit.... zou ook nogal onlogisch en onpraktisch zijn

Metpetergaathetbeter

#28
in Luxemb.combinaties durfde al eens een Fal tss te hangen of verwar je met cokestreinen?