Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Nieuw plan op zolder

Gestart door amest, 19 januari 2011, 17:57:34 PM

amest

Hallo,

Ik ben aan het denken om mijn huidige verwezenlijkingen te ontmantelen en terug opnieuw te beginnen.
Vroeger had ik mijn plan zo aangepast dat de spullen die op dat moment op zolder lagen er nog allemaal netjes konden blijven staan, onder de tafel.
Daardoor wilde ik geen schaduwstation eronder en dat beperkt toch wel een aantal mogelijkheden.

Daarom dacht ik nu : ik begin gewoon volledig opnieuw en hou met "niets" rekening. Uiteraard wel met de afmetingen en trapgat enzo.

Omdat ik nu toch al een tijdje bezig ben , weet ik ondertussen beter wat me zoal interesseert (denk ik toch^).
- Ik zou graag 3 niveaus hebben met een aantallen bruggen over water en over het spoor zelf.
- Vooral het rijden interesseert me.
- omdat ik niets van elektronica ken mag het niet te ingewikkeld, ik dacht zelf aan het middelste niveau, dubbelspoor met eigen schaduwstation zodat daar treinen kunnen blijven rijden zonder gevaar, terwijl op de andere niveaus kan gespeeld worden.
- klein eindstation, verder vooral landschap met water, kleine haven, landbouw, weg
- tijdperk I
- afmetingen zolder 550 op 320, trapgat in midden schouw aan de kant.
- digitaal, voorlopig roco multimaus.

Hieronder een eerste (allee zoveelste, maar eerste 'bruikbare'?)

eerst volledig plan met alle niveaus.
imghttp://users.telenet.be/kiekjes/PLAN/planAlles.jpg/img
ROOD = niveau0
PAARS = stijging naar volgend niveau (vermijden van spiraal
BLAUW = niveau 1, met in elke richting klein schaduwstation. Aan de rechterkant kan er indien nodig naar alle kanten gewisseld worden, ik veronderstel dat dit stukje met de wissels ook zal verborgen worden
GROEN = stijging naar niveau2 en niveau2 met eindstation


imghttp://users.telenet.be/kiekjes/PLAN/planNiv0.jpg/img
Onderste niveau : als je in de richting van de klok rijdt kan je via een keerlus .... eehm keren om zo ook naar een volgend niveau te kunnen
Haven is nog maar summier ifv sporen, kan misschien nog iets kleins bij.

imghttp://users.telenet.be/kiekjes/PLAN/planNiv1.jpg/img
via paars gedeelte kan je stijgen naar het volgend niveau, max 2%
Op het blauwe gedeelte kan in elke richting een trein rijden zonder gevaar te botsen (als de wissels rechtdoor blijven staan)
rechts kan je verder naar het volgende niveau

imghttp://users.telenet.be/kiekjes/PLAN/planNiv2.jpg/img
je stijgt vanaf rechts boven tot net voor de keerlus.
Daar is dan ook een klein stationnetje.

met de twee keerlussen kan je elke trein van eens van richting doen veranderen, je moet enkel wel naar een ander niveau om te keren.


Ik heb zitten proberen met keerlus(sen) en dergelijke maar dan kom ik er nooit goed uit.
Dit vind ik voorlopig goed, vooral omdat het niet te ingewikkeld is, er lange trajecten zijn en drie treinen tegelijk kunnen rijden.

Mettertijd zou ik eventueel op niveau1 de treinen automatisch willen laten afwisselen , dus trein 1 komt toe in schaduwstation, trein 2 vertrekt daarna ...

Denk je dat dit voor mijn voorwaarden een ok plan is?
Bedenkingen en idee?n zijn altijd welkom.

alvast bedankt
groeten,

Arvid

gjvdz

Lijkt mij een fantastisch plan.
Vertel eens wat meer over het land waarin je wil rijden, het soort sporen en het soort bebouwing[8D]
Mvg Giel-Jan

vanmiegroet

Dat gaat een mooie baan worden en wat is inderdaad je land naar keuze?
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Durango

Ik zou de wissel naar het haventje uit de tunnel halen. Verder bij het naar alle kanten wisselen aan de rechterkant, waarom daar geen station of zoiets zodat dat niet verborgen hoeft te worden. Verder wel een aardig plan met lengte.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

amest

Land van keuze is Beieren, de meeste van mijn locs zijn van de K.Bay.Sts.B.

Er zou een dorp/stadje komen op het hoogste niveau in de cirkel onderaan, waarschijnlijk er ook over zodat de achterste sporen niet zichtbaar zijn.

Verder aan de haven een paar kleine oude fabrieksgebouwen en op het land ergens een boerderijtje.

Ik hoop nog ergens een brug te kunnen inpassen met een tolhuis.

@Durango : - wissel naar haven uit de tunnel : Dan zou ik andere sporen die erboven lopen naar achter moeten brengen, ik zie het niet direct, maar ik ga vanavond eens proberen
- rechts aan de wissels een station maken : zal ik ook in gedachten houden. Dan zou ik dat "groene" station kunnen omvormen tot iets anders, een groeve of zo misschien. Moet ik ook nog eens over nadenken.

bedankt in ieder geval voor de reacties.
groeten,

Arvid

amest

Wat ik blijkbaar vergeten ben -> tussen de niveaus zit telkens ongeveer 20cm
groeten,

Arvid

Michiel

Hallo Arvid,

Dat is een mooi plan, met ruime bochten en veel ruimte voor landschap en scenery (die wobbels in het blauwe dubbelspoor zou ik toch wat beperken [;)]) en er is niets mis met paradebanen. In het tegendeel. Maar ik zou toch, al is het een halte, toevoegen in het hoofdspoor om wat variatie in het treinverkeer te hebben: stoptreinen t.o.v. doorgaand verkeer. Maar ik ben vooral benieuwd naar de verdere invulling van het baanplan, want dit lijkt iets erg moois te gaan worden.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

amest

ja die wobbels zijn niet zo goed gelukt[:I] dat moet inderdaad vloeiender.

Ik zou links boven een halte kunnen toevoegen voor de arbeiders van het haventje, met een kleine weg ernaartoe onder het spoor.

merci voor de tip
groeten,

Arvid

Durango

Arvid, Het blauwe en groene station liggen flink uit elkaar met de rijlengte ertussen. Alleen liggen ze optisch dicht bij elkaar. Dit kan heel goed als je de berg of misschien een bos als gezichts blokker er tussen zet. Maar een groeve of zo kan ook heel goed aan het groene spoor.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

amest

Ik heb mijn plan eindelijk wat hertekend gekregen.
Het zijn kleine verschillen.
- Het stijgen van niveau0 naar niveau1 (paarse spoor) is volledig verborgen.
- Er is links boven een kleine halteplaats gekomen, vandaar zal er een paadje/weggetje naar de haven gaan onder het dubbelspoor.
- rechts is er een klein stationnetje bijgekomen.
- haven en onderste niveau is wat gewijzigd
- de halte op het hoogste niveau onderaan (lichtgroen) is iets gewijzigd gebleven.
- rivier is wat van loop veranderd, met weg ernaast en nog een brug met molen die ik ergens gezien heb.
- onderaan links van het station zal er een kasteel/burcht/ru?ne komen (moet nog kiezen

groeten,

Arvid

vanmiegroet

Dat wordt een mooie beierse baan maar wat is je stijgingspercentage?
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

gjvdz

citaat:
Geplaatst door vanmiegroet

Dat wordt een mooie beierse baan maar wat is je stijgingspercentage?


Heeft hij reeds gezegd. Ik dacht ongeveer 2 procent?
Mvg Giel-Jan

vanmiegroet

citaat:
Geplaatst door gjvdz

citaat:
Geplaatst door vanmiegroet

Dat wordt een mooie beierse baan maar wat is je stijgingspercentage?


Heeft hij reeds gezegd. Ik dacht ongeveer 2 procent?


Toch denk ik dat hij op ee, gegeven moment een helling heeft van van 4-5%
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

amest

citaat:
Geplaatst door vanmiegroet

Dat wordt een mooie beierse baan maar wat is je stijgingspercentage?


normaal 2%

enkel het paarse spoor en het groene spoor tot net aan het station stijgen/dalen
Het rode vermoed ik dat op 70cm zal komen
het blauwe op 90cm
en het groene op het einde (dus de halte eigenlijk) op 110cm

Dat is een redelijk lage tafel en ik kan misschien nog iets hoger maar ik moet rekening houden met het schuine dak.

het lichtgele oppervlakte zal normaal (ongeveer) het zichtbare zijn.
Dus ik blijf langs de schuine zijden een 20cm van de kant (niet voor eventuele verborgen sporen).
Zo heb ik voldoende ruimte om een rechte achtergrond te plaatsen.

Nu heb ik dat geprobeerd op het schuine gedeelte maar om dat goed te doen is verschrikkelijk lastig. Ik heb nu dus bubbels en van die dingen, omdat de achtergrond eerst een stukje recht en dan op de schuine kant moest gekleefd worden.
groeten,

Arvid

ERVIN

Hier lopen straffe gasten rond , die kunnen op een plan zien hoeveel % een trein stijgt.[^]