Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Verhang in de rails

Gestart door Teun.V, 15 januari 2011, 20:31:58 PM

Kautenbach

hoi Teun,

als je in de gelegenheid bent, 1 of meer foto's en/of een situatie schets zouden je misschien kunnen helpen, zodat je de situatie goed aan kunt duiden. Er zijn een hoop mede hobbiestgen die al eens tegen jouw uitdaging zijn aangelopen, en je graag van tips willen voorzien.

hou er rekening mee dat als je gaat voor een tandradbaan, je tandrad locs moet hebben en een echte bergbaan als thema hebt. Tandrad locs, en dito rails zijn voor zover ik weet niet heel gemakkelijk te krijgen. Als ik jouw, en je vader, was zou ik toch eens onderzoeken of het mogelijk is om het stijgingspercentage te verlagen, maximaal 5 centimeter stijgen per strekkende meter, maar dat betekent dus dat als je 20 centimeter omhoog wilt je 4 meter lengte nodig hebt, zoals al door meerden aangegeven... ik weet niet of een extra lus of een railspiraal zou kunnen helpen?


nou, succes met je overdenkingen.


groet, wim

Teun.V

Onze rangeer-loc is volgens mij al voorzien van tandwieltjes aan de onderkant, dus wat dat betreft zou alleen de rails vervangen moeten worden. Best jammer dat het stuk dat omhoog moet uit rails van nog geen maand oud bestaat :P!

Teun.V



Dit moet ie omhoog, ongeveer 20 centimeter met een stuk van 180 centimeter, en ik heb geen plaats voor een extra lus!

Dat zal dus wel een tandwielbaantje worden...



En dat is de onderkant van de rangeerloc :P!

Kautenbach

hoi Teun,

Hmm, het slechte nieuws is dat je loc wel is voorzien van tandwielen, maar die dienen enkel voor de overbrenging van de moter naar de assen, het zijn geen tandwielen die geschikt zijn voor een tandradbaan, helaas...

Zou je niet een lus vanaf je brug onder de pas getimmerde bak kunnen maken, dus als het ware een ronje/ stijglus, waarmee je hoogte wint? ik weet niet wat onder die kap/berg consructie zit, het lijkt erop dat dat zou moeten kunnen, of je zou de brug hoger kunnen plaatsen? ik weet niet of dat kan?

valt nog niet mee he?

succes, wim

ysbeer

De enige die volgens mij ooit een tandrad lok heeft(of heeft gehad)is/was fleischmann
Maar als marklin aanhanger heb je daar niets aan.
Marklin zelf zal nooit met een tandrad lok komen,vanwege de middenrail.
Bemo heeft ook tandrad,maar allen in HOM n HOE.

Waarom zo een enorme helling,er is toch veel meer moois te maken dan SORRY(deze onrealistische onzin)
Beetje grof gezegd maar eerlijk en goed bedoeld,wordt modelbouwer,wij helpen met veel plezier.
wim


Aart

Hoi Teun,

Kijk eens op http://www.spoorgroepzwitserland.nl/. Deze vereniging richt zich volledig op modelspoorbanen naar Zwitsers voorbeeld. Veel bergen dus.

Een trein rijdt nooit naar of over de top van een berg. De dorpen liggen namelijk altijd in de "vruchtbare" dalen en waar water beschikbaar is voor drinkwater. Als je dus een beetje geloofwaardige baan wilt maken, rijdt je modeltrein dus nooit tegen de berg op. Hooguit langs de flank van de berg naar een dorp in een hogergelegen dal. In de bergen komen ook veelvuldig tunnels voor. Dit gegeven biedt je de mogelijkheid om de trein te laten 'verdwijnen' in de berg en ergens anders (lager) weer tevoorschijn te laten komen. Het hoogteverschil kun je overbruggen door een klimspiraal in de berg te "verstoppen".


Teun.V

Ja, het is de bedoeling dat op de plek waar de foto van de loc is genomen een dorpje komt en dat daarna nog een klein stuk berg komt! En de brug staat nog niet helemaal op de goede plaats. Deze stond los :P. Het is inderdaad mogelijk om onder de berg een lus te maken en daar ook een tunnel in te gebruiken, maar mijn vader is niet erg handig en mijn moeder wil niet dat ik al het gereedschap zomaar gebruik (ook al doe ik het op school ook!). Dit is tevens ook de reden waarom de berg zo hoog is. We hadden niets anders, en mijn vader kan er (met ons gereedschap) geen stuk afhalen. Bedankt voor de link, ik zal er zeker eens gaan kijken!

Het grote probleem van bergen is alleen wel dat je geen volledige controle hebt over de trein als deze onder de berg rijdt. Je kan hem niet zien, en onze (relatief) oude wagons ontsporen op ??n of andere manier nog wel eens!