Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Verhang in de rails

Gestart door Teun.V, 15 januari 2011, 20:31:58 PM

Teun.V

Er is bij mij thuis besloten om in onze baan een mooie berg te plaatsen. Maar voordat we ons gaan richten op de details zijn er een paar belangrijkere dingen. Misschien dat sommige mensen het een beetje rare vragen vinden, maar ik heb er ook niet heel erg veel verstand van!

wat is het verhang voor een modelspoorbaan (zo formuleerde mijn vader het, hoop dat jullie het snappen!)

Teun.

ysbeer

Nee,ik heb een vermoedde maar dat heeft weer niets met die berg te maken.
Wellicht wil je de trein omhoog laten klimmen en bedoel je de steigings hoek/percentage.

Maar Teun ,iedereen hier wil je helpen.
Maar niemand heeft een glazen bol waarin hij alles ziet wat jij ziet.
DUS omschrijf het probleem,of nog beter vertel wat je wilt bereiken.
Niet steeds zeggen dat je het niet weet,dat weten we wel,maar ik wil een .......maken en die moet.......dat kunnen ,en ik heb ............op een tafel van..........
enz
begrepen,ja,zorgen wij voor de rest[:)]
wim

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ysbeer

citaat:
Geplaatst door doomslu

Ik denk dat je "verkanting" bedoelt.
Dat vind je hier: http://www.modelspoormagazine.be/Newforum/topic.asp?TOPIC_ID=4426&whichpage=1



Ja dacht ik ook,alleen die berg.
En hij moet zelf zeggen,raadselforums zijn er ook maar ik ben geen lid[:)][:)][^]
wim

Klaas Zondervan

Bij rivieren is het verhang het relatieve hoogteverschil, dus het aantal meters hoogeteverschil per kilometer lengte.
Bij een spoorlijn zou dat dan het hellingpercentage zijn.

doomslu

Je hebt gelijk Klaas.
Ik had er moeten aan denken de Van Dale te raadplegen. [;)]

ver?hang (het)
1.
helling in een wateroppervlak over een bepaalde afstand
betekenisverwante termen
hyperoniem: helling

Het is dus de helling van een rivier.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ysbeer

Nu dan dus het antwoord
Het maximum  hellingspercentage voor een trein van normale lengte op rechtspoor ligt tussen
2.5 en 3.5 %
Meer dan 4.5 is vragen om ellende.
In een scherpe bocht (onder 500mm straal)is 3.5 het maximum maar vaak te veel.
Zoals met alles op deze wereld zijn hier over ook weer meer, en veel, andere meningen.Dus  schrijft u maar.[:p][:p][;)]


wim


Kautenbach

misschien dat Teun nu, met al deze goede teksten en uitleggen van de verschillende mogelijkheden qua verhang, de vraag nog eens scherper bij zijn vader op kan halen, wat bedoelde je vader precies met zijn stelling?

heb je overigens misschien een foto van je baan, want zo te lezen gaat het om een aanpassing, en waar komt dan die berg precies, en hoe?

groetjes, wim

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door doomslu

Ik had er moeten aan denken de Van Dale te raadplegen. [;)]
Ik hoefde Van Dale niet te raadplegen, want ik wist het nog van de lagere school. Heb het alleen even op wikipedia gecontroleerd, want na zoveel jaren kan je je makkelijk vergissen.[;)]

doomslu

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door doomslu

Ik had er moeten aan denken de Van Dale te raadplegen. [;)]
Ik hoefde Van Dale niet te raadplegen, want ik wist het nog van de lagere school. Heb het alleen even op wikipedia gecontroleerd, want na zoveel jaren kan je je makkelijk vergissen.[;)]

Ik had het woord nog nooit gehoord. Misschien niet opgelet in de klas? [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Teun.V

ja, dat is precies wat m'n vader bedoelde met verhang [:)]. Het is de bedoeling dat we een helling gaan maken zodat er een trein naar een station op de berg kan komen. Ik zal hier ook nog een aantal foto's voor maken! Verder hebben we al wel een idee hoe we het gaan aanpakken.

Ik zal ook nog eens kijken hoe ik dat ga doen met die procenten waar jullie het over hadden. Wij hadden al een klein beetje geprobeerd, maar ons rangeer-locomotiefje kon er niet op komen! Hebben jullie misschien ook nog tips voor een goede loc om daar tussen te zetten? Hij moet 3 personen-wagons kunnen trekken en krachtig genoeg zijn om dat leuke hellinkje op te komen!

De foto's zal ik proberen voor het weekend er nog op te zetten, maar in ieder geval bedankt voor de informatie [:D].

Teun.

Klaas Zondervan

En weet je dan ook hoe groot het "verhang" van jullie helling gaat worden?

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Teun.V
... ons rangeer-locomotiefje kon er niet op komen! Hebben jullie misschien ook nog tips voor een goede loc om daar tussen te zetten? Hij moet 3 personen-wagons kunnen trekken en krachtig genoeg zijn om dat leuke hellinkje op te komen!.
Dan vrees ik dat je "verhang" te steil is voor een gewone loc. Ofwel kies je dan voor een tandradbaan, ofwel voor een langere (minder steile) helling [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Een normale modellok haal nooit meer dan 5%
Zelfs al zet je er een automotor in.
Het gaat niet om de power maar om de grip op de rails.
Wil je dus een modelbaan, maakt dan een juiste helling.Een procent of 3(max)

Wil je een speelgoedbaan maak dan een veel steilere helling en ga maar proberen om de lok met wagens boven te krijgen.
Maar dat is speelgoed.

Een tandrad lok kan steiler maar vraagt andere rails.
Dus kies maar modelbouwen of spelen (spelen is niet erg als je maar weet dat je het doet)
wim

Teun.V

de trein moet ongeveer 20 centimeter klimmen op een stuk van (denk ik) 1,80 meter. Voor dit stuk zit een bocht waar de loc eventueel ook kan klimmen. Ik was er ook al achter dat het aan de grip van de loc lag, en niet aan de kracht (de wielen spinde door). Een tandrad is inderdaad geen slecht idee, maar dan moet de hele rails wel weer vervangen worden.