Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

MSM 41 komt eraan

Gestart door tonycabus, 14 september 2005, 21:36:29 PM

Jurgen

Verdomme Gerolf, je hebt gelijk. [xx(]
Nederlands is nooit mijn beste vak geweest. [:D]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

kasteel

Roeselare hekjes
kan er iemand mij de echte afmetingen bezorgen van het 'grootbedrijf' model
jammer dat de tekening in MSM 41 niet direct op de juiste H0 afmetingen werd afgedrukt  
groeten  Jan

pabe

[:(!] We want KISS [:(!]

Het ontbreken van KISS in dit nummer zeker het grootste minpunt, tesamen met Growebo ...

janjozef

Wat is er mis met growebo ??? vond ik geen slecht diorama.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Pol De Bard

Aan Pabe:
KIS gaat verder hoor!
We hebben met z'n allen (we zijn zo met z'n vieren) van de vakantie geprofiteerd om, alvorens verder te gaan, nog even wat dingen uit te spitten.
Ook dachten we, gezien de inhoud van de mails, dat het niet slecht was om de onervaren bouwers-in-spe wat tijd te geven om het beschrevene te verwerken en uit te proberen.
In MSM 42 komt het vervolg: een zeer eenvoudige knipperschakeling voor al diegenen die daar per e-mail om gevraagd hadden. Die komt van pas bij een overweg (wordt beschreven) en het laten knipperen van seinen in tegenrichting.
Met een kompleet stripverhaal voor de bouw!

Ook voor de flipflop hebben we een goed en niet duur alternatief gevonden. Want echte bistabiele relais zijn praktisch nergens te vinden. Of peperduur. We vonden er betaalbare, die goed blijken te werken ook. Al zal hier of daar een flipflop toch onmisbaar blijven...

Het wachten loont zich dus.

rgp

Dag,

Janjozef, wat er mis is met GROWEBO ?  Wel het ging over een modelTREINdiorama.  En die trein die hebben ze der bij gezet om mee te kunnen doen.  Eerder een diorama voor in een modelCAMIONdiorama.

Roland

Gerolf

citaat:
Geplaatst door kasteel

Roeselare hekjes
kan er iemand mij de echte afmetingen bezorgen van het 'grootbedrijf' model
jammer dat de tekening in MSM 41 niet direct op de juiste H0 afmetingen werd afgedrukt  
groeten  Jan

Ik vond dit ook erg jammer. het bijschrift bij de tekening luidde 'op schaal 1/87, eenvoudig te kopi?ren' of zoiets, maar helaas een foutje van de redactie...
Ik heb de tekening (600dpi) op mijn webruimte gezet, hier is de url:
http://www.gerolf.be/t/OTekening.jpg
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

marimon

Ik was eigenlijk op zoek naar winkeluitrustingen voor Ho. Nu zie ik bij het artikel 'verweren' foto's van (zelfgemaakte) interieurs. Knap gedaan! Inspireert mij om zelf mijn winkeldecors te maken.

Knap werk van Gerolf. Weeral troef met zijn twee artikels.

Jacques LePlat heeft mij ook bekoord. 'k Zal toch maar eens zijn "Groeten uit Ferbach" moeten bestellen.

Het "stoomdepot" vind ik wat oppervlakkig geschreven, zoiets van 'vite faite, bien faite'.

Kortom, weer goed.

Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

pabe

citaat:
Geplaatst door janjozef

Wat is er mis met growebo ??? vond ik geen slecht diorama.

Jan



Janjozef,  met alle respect voor de technische vaardigheid van de bouwer...  ik vind het diorama v??l te druk: een containerterminal, een grond/wegenbouwbedrijf ?n een tuincentrum... en ja, ook nog een spoorlijntje aan de zijkant - bijna over het hoofd gezien.  Nogmaals, technisch OK, maar het ontbreekt aan 'visie': eenvoud siert! Wat zei de bouwer van 'panache sur le bord de la Meuse' ook weer: plaats, tijd, handeling...[:)]

groetjes,  Paul

pabe

CiteerGeplaatst door kiss

Aan Pabe:
KIS gaat verder hoor!
We hebben met z'n allen (we zijn zo met z'n vieren) van de vakantie geprofiteerd om, alvorens verder te gaan, nog even wat dingen uit te spitten.
Ook dachten we, gezien de inhoud van de mails, dat het niet slecht was om de onervaren bouwers-in-spe wat tijd te geven om het beschrevene te verwerken en uit te proberen.
In MSM 42 komt het vervolg: een zeer eenvoudige knipperschakeling voor al diegenen die daar per e-mail om gevraagd hadden. Die komt van pas bij een overweg (wordt beschreven) en het laten knipperen van seinen in tegenrichting.
Met een kompleet stripverhaal voor de bouw!

Ook voor de flipflop hebben we een goed en niet duur alternatief gevonden. Want echte bistabiele relais zijn praktisch nergens te vinden. Of peperduur. We vonden er betaalbare, die goed blijken te werken ook. Al zal hier of daar een flipflop toch onmisbaar blijven...

Het wachten loont zich dus.


[^]gelukkig...!   Ben zelf electronicus [:I], maar met een chronisch gebrek aan tijd gezien mijn job die veel buitenlands reizen inhoudt. [:D]  ( en die spaarzame vrije tijd gebruik ik momenteel om een pak occasie rollend materieel te repareren - verbeteren)
Zijn jullie van plan om voor het een en ander ook pcb's aan te bieden?  Zou het werk voor aspirant electronici ( en mijzelf [8D]) veel makkelijker maken, met ook het voordeel van veel minder fouten maken tegenover een breadboard...    
Vraagje: gaan jullie 'bistabiele relais' gebruiken, in de era van de halfgeleiders, waar stilaan al de gewone 'standalone' transistor als weird beschouwd wordt ?? ( ik heb op school vroeger nog versterkers moeten bouwen met 'buizen'... spannend, 300 VDC...[:p])
Tot slot: ik ben zeeeer geinteresseerd in een perfect werkende treindetectie...

groetjes, and keep up the good work !!

Paul

PS: indien jullie een echt graaf [}:)] probleem hebben, laat mij iets weten.. ik ken wel enkele 'top' ontwikkelingsingenieurs in ons bedrijf die tussen pot en pint een en ander uit hun mouw schudden...[8D] Liefst per email, die kan ik ook in het buitenland checken.

janjozef

Betreft deelentiteit growebo

Waarom vind iedereen de hekjes roeselare goed, dat is toch ook geen trein. Bij bijna iedere aankomst van een goederentrein hoort nog een stuk wegvervoer en dit omdat er niet veel spooraansluitingen meer zijn. Containerterminal is ook logisch en voor de afwerking een bloemist. op elke baan is er wel een stuk waar ge u kunt afvragen wat het er staat te doen. Maar in realiteit is dat nog veel meer het geval. Het is nu eenmaal zo dat een groot stuk van de scenery niets vandoen heeft met de modelspoorwegen dus waarom zou dat niet kunnen in MSM. Je moet voor de afwerking toch een groot stuk niets-met-spoorwegen-vandoen-hebben bouwen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

renstimpie

GROWEBO :-)

Hierin moet ik Jan toch gelijk geven.  Growebo is een leuk diorama, met enkele leuke details (en een spoorweg !! - twee zelfs :-), met daarom een trein !)  De afwerking,hoe het dan ook is ingevuld, moet zeker kunnen.

Greetz

ren&sTIMpie
14 & 15 september 2024 - Tentoonstelling MSC HET SPOOR
20 april april 2025 - ruilbeurs MSC HET SPOOR
13 & 14 september 2025 -  Tentoonstelling MSC HET SPOOR
18 & 19 april 2026 -  MOBEXPO 2026

svvander

Weeral een late reactie van mezelf. Maar kort en bondig; een goed nummer, sterke verslagen en onderwerpen. Zoals al zo vaak gezegd: niet iedereen heeft dezelfde interesses. Maar dan toch kan het mij nog steeds boeien.
Persoonlijk vond ik het afgieten van halfreli?f onderdelen het leukste en meest interessante onderwerp. De papieren huisjes daarentegen... maar het moet kunnen.

P.s: Growebo, vond ik een heel knap diorama, vooral de details! Hoed af voor John!
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Havoc

Heel late reactie, maar ik heb het nu pas doorgenomen terwijl de pc aan het her-her-installeren is.

Dat artikel over het afgieten is bij te houden en zal nog van pas komen.  Eindelijk eens een spoorplan bij een baanbespreking. Spijtig dat dat van zeildoeken over ladingen niet uitgebreid werd met hoe dat nu te doen met echte ladingen (enkel kort in de tekst) ipv enkel hoe gekochte ladingen schilderen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rochevalien

Het "probleem" met het diorama Growebo is dat het simpelweg v??l te overladen is.Een bedrijf zoals op dat diorama wordt uitgebeeld heeft v??l vrije ruimte nodig om de vrachtwagens te laten in- en uitrijden en te parkeren .En dit is nu net wat bij growebo ontbreekt en eigenlijk ook bij de buren met de containeroverslag.
Ook een "leeg" plein kan afgewerkt zijn: remsporen op de grond,rondslingerende rommel, de kat des huizes op wandel,enz.Het zijn juist die dingen die zo alledaags zijn die een diorama  of een baan een meerwaarde kunnen geven,al was het alleen al omdat je dat zo weinig ziet.Het was daarom veel beter geweest als de bloemist ?n de containeroverslag gewoon waren weggelaten ten voordele van growebo.Ook het feit dat de trein hier maar een figurantenrol mag spelen is niet goed te praten.MSM is een modelspoormagazine en geen autoboekske.Growebo is voor mij dan ook een schot naast het doel.

Gerrit