Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

MSM 41 komt eraan

Gestart door tonycabus, 14 september 2005, 21:36:29 PM

tonycabus

en dus gauw in je brievenbus of krantenwinkel
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

janjozef

Vandaag de 15de dat wil zeggen dat het zou kunnen dat... maar dat zullen we straks wel horen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

eric


argilla

yep deze morgen door de postbode in de bus geschoven. Nu nog lezen, gelukkig heb ik de nacht-post.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Peter

Zeer goed nummer weeral met een goede mix van onderwerpen.
Toch een opmerking. In het artikel over de signalen staan regelmatig de woorden HORIZONTAAL en VERTIKAAL bij het aanduiden van de lichten.
Maak het niet te verwarrend. Ofwel gebruik je deze woorden als verwijzing naar de tekening OF naar het echte signaalbeeld. Zeg er dan wel bij wat je bedoeld.
Peter

PS als ik iemand plezier kan doen met die bijlage, laat het me maar weten (morgen heb ik ze in de wagen liggen op de tentoonstelling van Het Spoor in St.Niklaas
Met vriendelijke groeten
Peter

FREMO e.V. - afd België

Het artikel, in MSM 41, over het stoom depot van de baan # RIDERFORT #  zal alle gefotografeerde locomotieven door ??n en dezelfde persoon gemaakt.

Alle zijn aangepast en uitgerust met een verbeterde motorisatie.

De eigenaar van deze mooie stomers woont in Meise en komt elke vrijdagavond naar de club in Ruddervoorde.

Dit lid wordt gewaardeerd in deze verenging, zelfs als men hem zoekt dan kijkt men steeds naar de opstijgende rook, die uit zijn pijp komt. Wat ja dat is de enige schoorsteen die in de werkelijk rookt.

Spijtig dat de fotograaf niet opgelet heeft tijdens het maken van de foto op pagina 16/18, met de afbeelding van de ex Nord Belge locomotief, want het loopwiel van deze loc staat niet op het spoor. Gevolg zou zijn een grandioze ontsporing.

Mvg
Fremo e.V. - Afd Belgi?

Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

rgp

Dag,

de loftrompet wordt tegen TGV-snelheid gehouden over dit nummer.  Sorry, maar ik kan dit niet volgen.

Had mij kunnen bekoren:
* Stoomdepot (foto's en artikel niet van hetzelfde niveau als wegewoon zijn in MSM) Positief:  een sporenplan
* Het Belgisch seinstelsel als het in Spoorwegjournaal had gestaan, of een omzetting naar model (zie goederenwagens)


Heeft mij niet bekoord:
* Verweren (veel te lange reeks)
* GROWEBO (waar is de trein ???)


Heeft mij wel bekoord:
* Goederenwagens op het spoor: van realiteit naar model.
* Halt aan de zandbak
* Stadje van papier (alhoewel ik in de Loco Revue het al gelezen had)
* Een mobiele stoomgenerator
* Afgietsels
* Toegedekte wagonladingen
* Detaillering 77
* Trein 1394
* stoeptegels krassen

Ergert mij mateloos:
* de webmaster: op homepage nog steeds nr 40 en bij huidig nummer zelfs nog nr 39 !!
* de "lijmpoliiek" van MSM: reeds 3 nummers geen KISS, zal waarschijnlijk terugkomen bij de hernieuwing van abonnementen.
* het onbreken van besprekingen van rollend materieel, verbouwingen, van realiteit naar model van spoorsituaties.

Roland




janjozef

Inderdaad het seinenstelsel naar realiteit staat ook mijns inziens hier niet op zijn plaats, maar van de goederenwagens vindt ik dat ook. Maar dat zijn dan ook de weinige minpunten vann het ganse nummer. Hoogstens is de stootblok wat lang uitgesponnen maar verder geen slecht nummer.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

bartie

Om te beginnen met de bloemen:

*Ridderfort:Prachtige baan en een zeer mooi verslag
*Seinstelsel: Voor vele modelspoorders een schat van informatie.
*Een mobiele stoomgenerator: nog eens een origineel gevonden stuk om zelf te bouwen.
*Afgietsels: Het was al wel allemaal eens uitgelegd, maar met dit tot in detail beschreven voorbeeld van de hekjes die iedereen wel op z'n Belgische baan nodig heeft (?n een tekening op schaal!)heeft niemand nog een reden om er niet aan te beginnen.

En dan nu de potten:

eigenlijk maar ??n enkele pot en dan wel over dat wat er (WEER) niet in stond, namelijk KIS.
Ik vind dat het echt niet kan om lezers warm te maken voor iets, ze het nodige gereedschap en materiaal te laten kopen, om daarna gewoon niet verder te gaan. Ofwel ligt dit aan plaatsgebrek ofwel omdat Pol zelf nog niet weet hoe het verder moet, maar in beide gevallen had men dan (nog) niet moeten beginnen met de reeks en wachten tot de reeks op regelmatige basis kon gepubliceerd worden. Spijtig voor de electronica-leken die vol enthousiasme begonnen waren...

Algemene conclusie: weer een goed nummer dat bewijst dat de maandelijkse uitgave een goede beslissing was.

Groetjes Bart.

Jurgen

In het artikel over stoeptegels staat bij de laatste foto:
"... of het trottoir gebeurt naar believen."
Moet dit niet zijn "gebeurd" ?
Of ben ik nu aan't muggenziften omdat 'k niet direkt iets slecht kan zeggen? (Buiten het feit dat het veel te snel uitgelezen is [:D])
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

tonycabus

Roland en Bart,
Wat "KIS" betreft zaten we even te zoeken: er wordt door verschillende mensen samengewerkt en iedereen had zo wat zijn probleempjes. Ook wachtten we op antwoord van diverse fabrikanten van digitaal materiaal kwestie van te weten hoe een bloksysteem op te zetten in digitaal en zo meer. In afwachting van diverse antwoorden gaan we volgende maand wel verder. Dit ligt niet aan MSM, maar aan het KIS-team dat liever geen flauwe kul of onwaarheden verkoopt....Als je iets wil publiceren miet het juist zijn, ?n na te bouwen.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

rgp

Dag

Vragen aan fabrikanten van digitaal materiaal.  En na 4 maanden nog niets ??

Logisch.  Ge had het beter aan ge?nteresseerden in clubs gevraagd, want dan had ge al antwoord en die weten meer dan de fabrikanten (die zijn namelijk ge?nteresseerd in de werking en niet in zo rap mogelijk geld te verdienen)

Alleen is de opmerking van Bart over kis geen alleenstaand feit:
* rond de supering van de 18 is ook maanden stil gebleven
* het artikel over de AM96 heeft ook maanden aangeslepen.

Nog even over de website: ben even naar de andere bladen gegaan die Metamedia uitgeeft: website wel aangepast door de webmaster.

Conclusie: als het dezelfde webmaster is (zoals beweerd wordt) dan wordt MSM en zijn lezers stiefmoederlijk behandeld.

Roland

tonycabus

Ik denk niet dat het iedereen gegeven is bij de fabrikanten op de tekentafel te gaan kijken, bij manier van spreken...
Ondertussen hebben we -idd na lang wachten- w?l eerstehandsinfo betreffende verschillende "bijna-normen". Die er blijkbaar nooit zullzn worden[:(]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Rochevalien

MSM 41 heeft mij ook deze keer weer zonder kleerscheuren(onbeschadigd dus) bereikt en ik heb'em ondertussen al doorgelezen.
De vertrouwde lay-out word nog steeds gebruikt:de bespreking van de nieuwigheden op de trein -en automarkt +de reklame staan vooraan in het tijdschrift en dat is iets wat ik alleen maar kan toejuichen.Houden zo dus.Er is deze keer g??n baanONTWERP van GVM maar dat moet kunnen en die leemte wordt in nr 41 opgevuld door een reportage over de baan "Ridderfort" van Modelspoor Atelier Oostkamp.Wat mij vooral treft bij deze baan (en dat heeft dus niets met het artikel te maken)dat is dat ze daar met de in de handel verkrijgbare bouwkits een puur Belgische sfeer weten op te roepen.Al moet ik zeggen dat hier de echte "hoofdrolspelers" de schitterende stoomloks ?n de armseinen zijn. Wat ik w?l spijtig vindt is dat in de reportage dikwijls dezelfde beelden getoont worden :de grote kolenkraan (6x) de ex nord Belge lok 48.017 (4x).Ook het "uitfaden" van sommige foto's (blz20,21,22)vindt ik maar niets.Ik vindt ook dat sommige foto' uit puur "treinenfotografen" standpunt niet 100% zijn.Deze baan heeft een zeer lang stuk vrije baan en laat bijgevolg toe om de VOLLEDIGE trein op de foto te krijgen .En dat is iets wat bv op de voorpagina niet gelukt is. Ook de foto op blz 22(lok 1.002 met 2 kleur groen M1's)had perfect kunnen zijn als er gefocust was op de trein zelf en de zijsporen eraf gelaten waren.
Goederen op het spoor ,interresante reeks maar sommige foto's zijn onscherp en de meeste zijn t? donker,jammer.Ik ben wel verbaasd om hier het station van Zelebeke in al zijn glorie te zien staan,dat had beter bij dat artikel gestaan.
Zandbakken en wagonladingen,hier word nog maar eens bewezen dat niet-Belgisch ook zeer leuk kan zijn.Goed geschreven artikel,perfekte foto's :10/10  
Ook Jacques Le plat kan steeds op mijn volle aandacht rekenen,ik verbaas mij er steeds weer over hoe hij met een soort van semi-wetenschappelijk professionalisme zijn ervaringen verteld over het tot stand komen van  zijn baan Ferbach,schitterend gewoon.
Het Belgisch seinstelsel,persoonlijk zat ik hier niet op te wachten maar andere lezers wellicht juist w?l.Als deze serie ten einde is hebben de Belgische seinen geen geheimen meer voor ons.
De mobiele stoomgenerator,leuk en origineel onderwerp waar op elke baan wel een plaatje voor is.
Dirty old men en Roeselare afsluitingen zelf afgieten,2 zaken waar ikzelf niet onmiddelijk ga aan beginnen maar die alleen al door de beschreven technieken waardevol zijn .Om te HERlezen dus.
Als uitsmijter krijgen we het diorama GROWEBO en dan hebben we plotsklaps een automagazine ipv een modeltreinenmagazine vast.De auteur is een liefhebber van vrachtwagens zo blijkt maar er had toch wel ??n fototje bijgemogen waar de trein helemaal op te zien was.
Dit diorama had overigens wel wat luchtiger mogen zijn(door bv de containeroverslag weg te laten)en alle plaats aan growebo te gunnen.Ik vraag mij ook af waar de vrachtwagen met de bulldozer naartoe rijdt en waar die gaat keren....
De "supering" van de reeks 77 had beter in een langer artikel aanbod gekomen waar dan de -minimale- aanpassingen aan het voortreffelijke Mehano model konden beschreven worden.Er zijn blijkbaar heelwat detail verschillen tussen deze loks onderling.Dit zou zeer fijn zijn voor die mensen die m??r dan een lok hebben.

Gerrit





















Gerolf

Ik ben het wel wat eens met 'Rochevalien' over het stoomdepot-Ridderfort artikel: er is een relatief overaanbod aan sommige foto's in het artikel, waardoor de tekst soms illustratie mist: ik heb getracht het verhaal te volgen aan de hand van de foto's, en dat was niet overal mogelijk. Dat neemt niet weg dat het inderdaad een prachtige baan is. De 'artistieke' bewerking van sommige foto's kan ik w?l smaken.
Het geforceerd perspectief is, zoals Jacques het voorstelt, goed onderbouwd en helder uitgelegd. Ik denk dat ik zelf ook kartonnen gebouwtjes ga plaatsen. Ik heb al wel van een lezer vernomen dat hij wat ontgoocheld was dat de bouwplaat op zo'n 'vreemde schaal' was. Die had het artikel nog niet gelezen...
De lichtseinen 'in het echt': een - misschien te - lang artikel, dat ons toch kan aanzetten om onze seinen correct op de baan te plaatsen.
De mobiele stoomgenerator: origineel, voor velen bruikbaar (denk ik) en hoe dan ook bevat het wat bouwtips die ik nog niet kende.
De wagonladingen: weer een originele manier om een (lange) goederentrein zonder teveel kosten te vullen
De andere artikels liggen me wat minder, maar dat is louter persoonlijke interesse. Er is 'voor elk wat wils' in het nummer.

Oh, ja:
citaat:
Geplaatst door Jurgen
In het artikel over stoeptegels staat bij de laatste foto: "... of het trottoir gebeurt naar believen."
Moet dit niet zijn "gebeurd" ?
"De verdere verwering ... gebeurt naar believen" is correct [;)] ... sorry, Jurgen [^]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw