Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Plan tot sloop 6003

Gestart door Tobin, 15 januari 2011, 00:30:40 AM

Tobin

Geachte spoorwegliefhebber,

Gisteren namiddag kregen we de mededeling van het TSP dat Infrabel medio december de 6003 heeft verschroot te Ronet. Verder werd er ons geen extra uitleg gegeven.

Omdat we in het verleden al vaker foutieve informatie van het TSP kregen omtrent de 6003 is iemand van ons naar Ronet afgezakt, waar de 6003 effectief verdwenen bleek te zijn. Er bleven enkel wat sporen van een loc die blijkbaar niet gered mocht worden...

Woorden schieten tekort om onze misnoegen/walging  t.o.v. dit feit uit te drukken!

Gedurende de voorbije 3 maanden hebben we gezwoegd, geploeterd en gelobbyd om de 6003 een toekomst te bieden.
We hadden ondertussen een prachtige nieuwe standplaats voor de locomotief: de eigenaar van een B&B in een schitterend opgeknapt station uit de 19de eeuw wilde de locomotief naast het perron zetten!
Verder waren er voldoende financi?le middelen om de locomotief aan te kopen ?n op te knappen en was er een heel restauratieplan op poten gezet.

Maar, dan was er de factor TSP?!

Van begin oktober tot eind december hebben we vooral tijd verloren met een vorm van communicatie tot stand te brengen.
Onze eerste mails werden ofwel niet beantwoord, ofwel niet serieus genomen. Slechts na de zeer gewaardeerde hulp van een vijftigtal hobbyisten, die via mails hun ongenoegen uitten, begon het TSP onze actie een beetje serieus te nemen. Begin december wilde het TSP eindelijk de kast van de locomotief doorverkopen en bevestigde hun voorzitter dat hij Infrabel zou vragen de sloop op te schorten. In de weken daarna kregen we ook een akkoord over de draaistellen.

Tijdens de onderhandelingen met het TSP werden we plots gecontacteerd door een Franstalige spoorwegliefhebber. Bleek dat hij in de jaren '90 voor sponsoring had gezorgd zodat het TSP haar kon redden. Hij was dan ook erg ontgoocheld dat zelfs hij in Op De Baan moest lezen dat de locomotief zou worden verschroot. Toen dit nog niet het geval bleek te zijn, was hij natuurlijk dolenthousiast over onze reddingsplannen.

Nu blijkt dat terwijl wij over de laatste details aan het onderhandelen waren Infrabel de loc al aan het verschroten was, omdat de TSP-voorzitter had nagelaten dat ene cruciale telefoontje te maken.
Graag herhalen wij dat de voorzitter ons zelf had gemeld dat hij dat telefoontje zeker ging doen aangezien de sloop op til was. Door dat ene cruciale telefoontje niet te plegen zijn al onze inspanningen verloren gegaan.

imghttp://lh5.ggpht.com/_NlFKYroqqVg/TTDS1imWUfI/AAAAAAAAAn8/xsbAngDJMN8/s800/rest6003.jpg/img

Wellicht kan iedereen voor zich nu wel de conclusies trekken hoe dicht we bij een redding stonden en waarom het alsnog is misgelopen. Het had anders kunnen aflopen mits een meer constructieve houding van een vereniging die nochtans tot doel heeft Belgisch spoorwegerfgoed te bewaren.

Bedankt TSP voor jullie belachelijk stugge houding in heel dit dossier waarbij we een unieke loc hadden kunnen redden!

Mattias Catry
Sicco Dierdorp
Maxim Herman
Dave Habraken
Kris Van de Putte
Hans Valkenaers

Sicco

Nog even op persoonlijke titel:

Het feit dat er zo snel al tientallen mede-liefhebbers waren die, nog zonder dat wij officieel een wervingscampagne waren begonnen, bereid waren om hun tijd, energie en soms behoorlijke bedragen beschikbaar te stellen voor de aankoop en restauratie van deze unieke loc zegt veel over het historisch besef  van veel liefhebbers.

Het blijkt dus ook dat nota bene het TSP dit historisch besef volledig verloren heeft en dat eerder randzaken en pietluttigheden tellen dan de wil om tot een oplossing te geraken, ook als elke partij daarbij als winnaar uitkomt. De opmerking dat de loc geen toekomst zou hebben omdat er niet voldoende vrijwilligers zouden zijn is dus tevens bewezen onjuist.

Laten we nooit vergeten dat ??n van de meest bijzondere diesellocomotieven van Belgi? door onwil en pure lamlendigheid verloren is gegaan en dat terwijl een hele mooie en bijzondere toekomst meer dan voor het grijpen lag.

Het verlies van de 6003 - een van de locomotieven waarvoor ik (bijna 15 jaar geleden) van het TSP betalend lid ben geworden - vervult mij persoonlijk met verdriet en boosheid. Het is in mijn ogen tekenend voorde aandacht voor het patrimonium op dit moment, een beschamend dieptepunt voor spoorminnend Belgi?. Het beeld dat wij, met z'n allen, nu naar buiten dragen richting enthousiaste en welwillende mensen als de eigenaar van de B&B vervult mij met grote schaamte.

dieselfreak

Ik stel voor dat we TSP op onze beurt "bedanken" door ons abonnement massaal op te zeggen en de door hen verkochte artikelen te boycotten. Want een vereniging die haar eigen doelstellingen (het bewaren van oud spoorwegmaterieel) niet nakomt is onze steun niet langer waard!
MC

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Alex

Jongens, dikke pluim voor alle inzet, al is het door toedoen van de TSP voor niets geweest.
Het is in mijn ogen schandalig wat er hier gebeurd is. Eeuwig zonde......

Alex

dgrr57

S..T [:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][V][V][V][:(][:(][:(]

patatje70

respect voor de initiatiefnemers....

Peter

Dat is een heel spijtige, nee wat zeg ik, schandalige zaak. De organisatie die er eigenlijk voor moet zorgen dat we ons spoorwegpatrimonium bewaren, is hier zeer erg in de fout gegaan en de naam niet meer waardig de naam "TSP" te dragen.

Ik moet helaas zeggen dat ik hetzelfde heb ondervonden, zij het op veel kleinere schaal, met het Antwerps stadsbestuur. De drie oude goederenwagens die aan het Steen op de scheldekaai stonden, en die bedoeld waren om deel uit te maken van het "toekomstig???" scheepvaartmuseum, werden helemaal verwaarloost. Twee bedrijven waren bereid die op hun spoorwegaansluiting te plaatsen en te laten restaureren (door vrijwilligers) Doch na veel heen en weer getelefoneer en gemail, was bij het stadsbestuur blijkbaar niemand bereid een (liefst)positief antwoord te geven. Een paar maanden na mijn inspanningen zijn die wagens door vandalen in brand gestoken, en voor altijd verloren. Of ze er nu nog staan (die wrakken) weet ik niet, en om te gaan kijken heb ik geen zin meer.

Ze hebben het hier in Belgie blijkbaar nog altijd niet begrepen, dat ze historisch materiaal moeten verzorgen en beschermen. Het maakt mij niet uit of dit dan in Wallonie, Vlaanderen, Brussel of voor mijn part op een eiland in de Noordzee staat. Als ze het maar verzorgen. Want heren: eens verdwenen komen ze NOOIT meer terug
Met vriendelijke groeten
Peter

vanmiegroet

Zo dicht.
Het zelfde lot was bij de moterwagen en aanhangwagen in bertrix gebeurd.
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

OMC

Z??r triestige afloop van een veelbelovend project. 1 telefoontje dat "vergeten" werd veegt alle moeite van vastberaden liefhebbers van tafel. E?n ding is zeker: het TSP heeft met deze actie de sloop van haar eigen vereniging stilaan in gang gezet, ik kan me voorstellen dat menig abonnee uit principi?le overtuigingen of gewoon uit wraak zijn abonnement stopzet. Z??r spijtig ...
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

chef garde

Ik vrees dat met stopzetten van abonnementen (en op termijn TSP) nog meer historisch materiaal zal sneuvelen.

Misschien kan iemand van TSP hier eens het verhaal vertellen, dan horen we beide zijden van het verhaal.


doomslu

citaat:
Geplaatst door chef garde

Ik vrees dat met stopzetten van abonnementen (en op termijn TSP) nog meer historisch materiaal zal sneuvelen.

Misschien kan iemand van TSP hier eens het verhaal vertellen, dan horen we beide zijden van het verhaal.



Volledig mee eens.
Alle repect voor de mensen die hier achter stonden en alle begrip voor de ontgoocheling, maar sabel daarom het TSP niet meteen neer!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Mattias

Het is niet onze bedoeling het TSP neer te sabelen, maar zoals je zelf schrijft zijn we wel erg ontgoocheld.
Het werk dat het TSP verricht wordt uiteraard gewaardeerd, maar dan nog kan je er toch niet omheen dat hier blunders zijn gemaakt?

We nodigen het TSP ook uit om haar versie te vertellen, maar dan wel de versie van de voorzitter aangezien we alle onderhandelingen met hem hebben gevoerd.

We zijn zeer benieuwd naar zijn versie van de feiten.


MVG,
Dave en Mattias
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

dieselfreak

En toen bleef het stil...
MC

trainfreak

citaat:
Geplaatst door doomslu

citaat:
Geplaatst door chef garde

Ik vrees dat met stopzetten van abonnementen (en op termijn TSP) nog meer historisch materiaal zal sneuvelen.

Misschien kan iemand van TSP hier eens het verhaal vertellen, dan horen we beide zijden van het verhaal.



Volledig mee eens.
Alle repect voor de mensen die hier achter stonden en alle begrip voor de ontgoocheling, maar sabel daarom het TSP niet meteen neer!

Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die dat doorhebben...

Iedereen heeft kritiek op het TSP, maar beseffen ze ook wel wat TSP in het verleden al gedaan heeft?
Wat er met de 6003 is gebeurd is te triest voor woorden, maar moet het TSP daarom geboycot worden?
Spoorse groeten
Dimitri