Modelspoormagazine gaat maandelijks!

Gestart door nico, 29 oktober 2004, 13:28:23 PM

ronny-vdv

Hoe zit het eigenlijk met de abonnees. Normaal gezien zou er in het nummer van nov-dec een overschrijving moeten zitten ter verlenging van het abonnemnet. Komt dit maar pas in het numer van jan 2005 ? Worden we persoonlijk verwittigd ? Daar blijven toch een aantal antwoorden achter. Ik hoop dat de abonnees tijdig zullen verwittigd worden van de ommezwaai, want niet iedereen heeft internet.
Graag een verduidelijking hierover.
Dank bij voorbaat,
Ronny[8)][8)][8)][8D][8D]
Mvg,

ronny-vdv

hotshot

Zeer tof

Dit geeft ons ook een maandblad waarmee we heel het jaar ons leesvoer hebben. We moeten nu niet meer extra traag lezen om tot aan het volgende te geraken[:)][:D]. Neen serieus ik vind het een goed idee en heb er alle vertrouwen in dat er niks mis zal zijn met de kwaliteit.

Van Breda Kurt

bloeg

Ben het met Dwizeno en Ronny eens

Mvg
Guy

[:D]wilde maar ff het nieuwe forum testen[;)]
Mvg
Gui

nico

Eerst wil ik even specifiek op Ronny zijn vraag antwoorden: vroeger kreeg je als abonnee bij het laatste nummer van je abonnement een brief met de melding dat je abonnement verliep en de keuze om al dan niet te verlengen. Dat blijft uiteraard zo in de toekomst. Dat wil uiteraard ook zeggen dat mensen die op het ogenblik pakweg aan de helft van hun abonnement zitten die brief pas binnen een paar maand te zien zullen krijgen, wanneer ze dus hun laatste nummer ontvangen. We gaan dus op dit ogenblik geen brief sturen naar alle abonnees om te zeggen dat MSM maandelijks gaat verschijnen. Wat we uiteraard wel gaan doen is het melden in de nieuwsrubriek van het volgende nummer. We gaan er immers van uit dat het iedereen het dan wel zal weten...[?]
Om even terug te komen op de kwaliteit van Modelspoor Magazine wanneer het maandelijks zal gaan. Erik heeft een punt wanneer hij stelt dat het ene nummer iemand al meer zal aanspreken dan het andere vanwege de onderwerpen en dat dit niks met de kwaliteit te maken heeft. Anderzijds begrijpen we ook de vrees van een aantal mensen dat het gewoon een bestaand nummer zal zijn dat gewoonweg in twee keer verschijnt, maar dat is uiteraard niet de bedoeling. De bedoeling is dat MSM hetzelfde blijft van aanbod, maar dan in een maandelijkse frequentie. Uiteraard brengt dit de nodige problemen mee en om daarop te anticeperen is de hele redactie in een hogere versnelling geschakeld en wordt er op dit moment een nummer 32 bis gemaakt. Vanaf maandag wordt begonnen aan nummer 33/0 en wanneer die af is wordt het echte nummer 33 gemaakt dat op 10 december verschijnt. Beschouw het een beetje als proefdraaien vooraleer we met de maandelijkse MSM van start gaan.
Overigens, ik denk dat het ook een beetje aan de forummers is om elk nummer na verschijning te evalueren in het mapje huidig nummer. Jullie reacties en opmerkingen zijn bijzonder welkom en op die manier kunnen jullie MSM als lezer ook wat sturen. Zelfs al heb je geen abonnement dwizeno, wat daarin is iedereen vrij om te doen en laten wat hij wil. Het belangrijkste is dat je je feedback laat horen.
't Is hier wel een epistel geworden geloof ik...

svvander

Hallo Nico en de rest,

Volgens mij zal het niet zo moeilijk zijn, om ieder maand een interessant tijdschrift op de markt te brengen. Jullie waren nu al sterk bezig met de 2-maandelijkse uitvoering, dus waarom niet maandelijks? Ik veronderstel dat er genoeg stof is om over uit te wijden. Als je al is kijkt welke modellen er jaarlijks worden uitgebracht... dat zijn er echt wel veel meer dan 12. Als je dan nog is de verschillen schalen aan bod laat komen, dan mag je dit al zeker x4 tellen, niet? Laat dan elke maand een club aan het woord, zet er een aantal pagina's techniek in (daar kan je ook heel ver in gaan). Een pagina met zoekertjes (die moet echt wel uitgebreid worden vind ik persoonlijk), enkele voorbeelden van modellen en samenstelling van modellen naar het grote voorbeeld, etc... En zeker niet vergeten de prachtige banen, zoals "Maydonix-Toucourt" (schrijf het toch juist he). M.a.w. zoals het nu is, maar dan maandelijks! [8D]Het enige wat mij echter nog ontbreekt, zijn de verslagen van beurzen etc...

Wij zullen zeker evalueren, kritisch als we zijn.
Veel succes Nico en de rest van Modelspoormagazine!!!

Sven
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Thommy

nico, klein vraagje...mijn abbonement is net verlengd sinds oktober.  op zich nix mis mee, enkel dan volg ik ff niet.  komt er dan een extra overschrijving bij of wat?  want mijn verlenging gebeurt steeds met een bestendige (dus automatische verlenging) of wordt het extra bedrag dan zomaar bijgerekent via de bank

Greetz

Thommy
Greetz

Thommy

nico

Beste Thommy, Indien je abonnement in oktobber verlengd is voor een jaar ga je het afgesproken aantal nummers krijgen, mat name 6 indien het een oud jaarabonnement betreft. Omdat MSM nu maandelijks gaat zal dit abonnement sneller aflopen in die zin dat je ook sneller aan je 6 nummers zal zitten. Er zal op dit moment dus niks extra worden aangerekend. Je uitnodiging om je abonnement te verlengen zal alleen wat vroeger in de bus vallen en pas dan kies je voor een nieuw jaarlijks of tweejaarlijks abonnement aan de nieuwe abonnementsprijs. Omdat je met domicili?ring werkt zal het bedrag van ??n van beide abonnementsprijzen - afhankelijk van van welk abonnement je nu hebt -van je rekening gaan. Overigens wil ik nog even melden dat je ook in het geval van een domicili?ring nog de vrije keuze hebt om al dan niet je abonnement te verlengen. Wanneer je het allemaal heel precies wil weten kan ik het bij de abonnementendienst wel even opzoeken. Ik heb dan wel je naam en adres nodig en eventueel een telefoonnummer waarop ik je kan bereiken.
Ik hoop dat de uitleg alvast wat duidelijk was, want ik neem aan dat bij veel mensen nogal wat vragen rijzen over hun abonnement.
Groeten, Nico.

ronny-vdv

Wat gebeurt er met de personen die nog geen vraag voor verlenging in de bus gekregen hebben. Dienen zij zelf het initiatief te nemen het abonnement te verlengen, of hoe zit het ?
MSM mag daar wel eens een duidelijk antwoord op geven[:(][:(][?][?]

Groeten,

Ronny[8)][8)][8)][:)][:)]
Mvg,

ronny-vdv

nico

Je hoeft helemaal geen iniatief te nemen. Elke abonnee krijgt samen met laatste nummer van zijn abonnement een brief met een uitnodiging om zijn abonnement te verlengen. Pas op dat moment dien jij zelf een iniatief te nemen: verlengen of niet.
Er verandert dus eigenlijk niks buiten vroeger.

nico

Beste Thommy, Ik heb het even nagekeken bij onze liefste redactiesecrataresse die het abonnementenbestand beheert. Zer wist me te vertellen dat je een jaarabonnement hebt en inderdaad per domicili?ring werkt. Concreet betekent dit dat er in de loop van de komende weken 65 euro voor een nieuw jaarabonnement van 11 nummers van je rekening zal gaan. Dit is op het ogenblik dus nog niet gebeurt. Groeten, Nico.

argilla

[:D][:D] dat het maar snel 2005 is .Prima idee .[:D][:D]

de Bruyn M-L
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

ronny-vdv

Inderdaad. Ik heb vandaag een brief gekregen waarin gemeld wordt dat MSM maandelijks gaat verschijnen. Eveneens is een overschrijving toegevoegd voor het abonnement van 2005.
Dus, nu weten we wat ons te doen staat.
Groeten,

Ronny[8)][8)][8)][:)][:)]
Mvg,

ronny-vdv

rgp

Mijn eerste reactie was geweldig, maar als ik de 32 nummers bekijk dan heb ik toch mijn bedenkingen:
In sommige nummers zit duidelijk "bladvulsel" artikels die veel te lang zijn en dan nog over onderwerpen die niet meer verkrijgbaar schijnen te zijn.
De modeltreinwereld wordt gereduceerd tot HO, anderen worden zelfs uitgesloten in bepaalde gevallen (waarom moet de schaal aan de dioramawedstrijd perse schaal HO zijn ?)
Tendenzieuze artikels die door ze te publiceren zonder bijkomende commentaar "belachelijk" overkomen (cfr het artikel over M?rklin door Jacques Leplat)
Leveringsdata die niet worden gerespecteerd (bij de laatste zes nummers heb ik er juist ??n gehad die minder dan 5 dagen nadat het bij de winkelier te krijgen was ontvangen; het langst 21 dagen !!)
Maar ik blijf positief, omdat ik geloof in een Belgisch magazine en dat de kans op slagen om een maandelijks nummer uit te brengen toch groot is als men het als een "eigen" blad gaat runnen met zijn eigen staff (extra personeel)
Dus wachten tot 15/12 op nummer 33.


nico

Sta me toe beste Roland hier even op te reageren, want ik ben het eigenlijke op alle punten helemaal niet met je eens.

Wat het ?bladvulsel? betreft is het vooral een kwestie van smaak en interesse dat bepaalt of een artikel over een bepaald onderwerp voor iemand te lang of te kort is. Ik neem aan dat je bedoeld dat artikels nodeloos gerokken worden om het blad gevuld te krijgen, welnu dat is niet het geval en wel om productietechnische redenen. Elk artikel wordt gelayout op basis van het aanbod foto?s en tekst en niet op basis van een vooraf toegewezen aantal pagina?s. Het voordeel van dit systeem is nu net dat je g??n artikels nodeloos dient te rekken om lege pagina?s op te vullen.

Betreffende het aanbod aan andere schalen is het nu eenmaal zo dat het gros van de activiteiten zich situeert in schaal H0. Niettemin is er in MSM regelmatig aandacht voor andere schalen, denk maar aan het artikel over Spaubeke. Criterium om een baan te fotograferen is overigens niet de schaal, maar wel de kwaliteit. Verder zijn een aantal technieken universeel toepasbaar. Schilderen en weatheren bijvoorbeeld zijn zaken die voor alle schalen opgaan. Ik ben het niettemin met je eens dat er meer over andere schalen gesproken moet worden, maar je moet een interessant onderwerp hebben en niet zomaar iets neerpennen omdat het nu eenmaal van een andere schaal is. Dat zou pas bladvulling zijn me dunkt. En zoals ik al zei, het aanbod is in andere schalen beduidend kleiner dan in H0.
Overigens valt het me ook op dat we ondermeer op jouw vraag 5 dagen geleden een rubriekje schaal 0 en schaal N op het forum hebben geplaatst, maar daar op een enkele uitzondering na nog geen reacties hebben gezien. Ook niet van jouw kant.
Dat de dioramawedstrijd uitsluitend H0 toelaat is een beslissing uit praktische overwegingen van de redactie geweest. Kleinere schalen zullen misschien wel kunnen in de volgende uitgave, hoewel hierover nog geen nieuwe beslissing gevallen is.

Wat je abonnement betreft heb ik het even uitgezocht. Er is blijkbaar ??n keer een probleem geweest met een laattijdige verzending. Je hebt daarvoor dan ook contact opgenomen met Christel van het redactiesecretariaat. Van andere problemen met laattijdigheid hebben we geen weet en die heb je ons ook nooit gemeld.
Mogelijks ligt het probleem van je 19 abonnementen bij de NMBS AD Patrimonium waar je je tijdschriften naartoe laat sturen. Ik zou daar dus even informeren wat er loos is.

Tot slot nog dit: ik denk dat iedereen het eens is over het feit dat Jacques Le Plat een modelbouwer is die tot ver buiten onze grenzen bekendheid geniet. Dat hij zijn mening als autoriteit terzake in een opiniestukje geeft over de herstructureringen die bij M?rklin aan de gang waren is prima en moedig. Ik kan je overigens vertellen dat dit stukje tot een fikse rel met de fabriek in Duitsland geleid heeft en dat er een hoop bladen zijn die uit schrik hiervoor dit zelfs niet eens zouden durven publiceren. Modelspoor Magazine uit het kleine Belgenlandje durfde dat dus wel. Ik weet dus helemaal niet wat je bedoeld met tendentieus.

Wat daarentegen wel tendentieus is, is dat je blijkbaar elke publiek gelegenheid te baat neemt om kritiek te spuien Modelspoor Magazine. Een fraai staaltje hebben we nog kunnen bewonderen tijdens de expo. We kunnen best wat kritiek verdragen en hebben steeds een luisterend oor naar wat beter kan, maar het lijkt er eerder op dat het in jouw geval eerder om de kritiek zelf te doen is en dat, mijn beste, is niet fair en bovendien tendentieus.

rgp

Beste Nico,

Ik had die reactie verwacht, maar dan toch duidelijkheid.
"Bladvulsel"  Wel als men blijft doorhameren op het digitaal systeem van M?rklin (dat uit de handel wordt genomen, en waar reeds stockbreuk inzake onderdelen is) dan stel ik mij de vraag (en M?rklinisten stellen die ook) of er niets beter was.
Dat het merendeel van de actioviteiten in Ho is logisch: in ALLE bladen wordt er aandacht gevraagd vanwege de anderen.  Geen aandacht = geen activiteit = geen activiteit en dat is een vicieuze cirkel !
Abonnementen: 1 keer heb ik na drie weken gebeld en toen heeft men mij verteld dat men mij vergeten was.  In se til ik daar niet echt zwaar aan als het een ??nmalig feit is, maar de vijf andere nummers zijn minstens 5 dagen later toegekomen dan het los nummer van een vriend die in dezelfde gemeente woont dan ikzelf of in de modelbouwzaak (JOCADIS)  En het ligt zeker niet aan de NMBS; trouwens voordien was het via De Post en dat gaf juist hetzelfde !
Het gevolg is dat de abonnees een betere service wensen en daardoor alle 19 abonnementen opgezegd worden.  5de brief volgt)
Er werd immers overgeschakeld in de hoop de abo's sneller te hebben.
Dioramawedstrijd: uit je reactie kan ik afleiden dat kleinere schalen een kans maken, grotere niet.
Jacques Leplat is inderdaad een zeer gerenommerd modelbouwer, maar het loflied aan M?rklin-Belgi? gaf mij het gevoel dat men Eric Goris (die inderdaad veel gedaan heeft) heilig zou verklaren.
Wat de expo betreft aan de kant van deelnemers: wel het gerucht doet de ronde dat het MSM nogal moeite heeft gekost om deelnemers te vinden.  Maar dat is een gerucht.
Wat echter een feit is, is dat als ik deze organisatie vergelijk met RAIL, DORTMUND, BREMEN en K?LN, dat er dan wel degelijk plaats is voor kritiek.  Trouwens heb ik je niet gevraagd of er een feed-back vergadering zou zijn met alle deelnemers om de pijnpunten op te lossen zodat de volgend expo er op vooruit zou gaan ?  En heb je daar niet NEGATIEF op geantwoord ?  Als men kritiek verdraagt, en men wil helpen, waarom wordt de deur dan door MSM gesloten ?
De toekomst: Niet getreurd, de meesten zullen hun abonnement persoonlijk verlengen, ik ook, omdat ik nog steeds blijf geloven in MSM en de noodzaak aan een Belgisch modeltreintijdschrift.

Roland