Bakstenen op schaal H0

Gestart door Dirky, 11 januari 2011, 21:03:18 PM

Dirky

'k heb een andere manier van "metsen" toegepast voor de muren van een fabrieksgebouw.
De foto toont de gevel op "ongeveer" ware grootte.

Graag kritiek! Wat is er niet OK etc?... ('k heb olifantenvel dus mag je best "hard" zijn):)

IMGhttp://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Nederbrakel%20station/20100430004.jpg/IMG

alvast bedankt!

Metpetergaathetbeter

Dirky,

Begrijp uw vraag eigenlijk niet goed ! D'er is niets verkeerd mee !
't Ziet er toch geslaagd uit ?

Groeten Peter[;)]

evan

Hoi Dirky,

Awel dat mag gerust op ??n van mn baantjes staan hoor[:D]

Even serieus:  Welke nieuwe techniek van Metsen heb je toegepast?
Het Metselwerk en stalen gebinte ziet er goed uit ,maar ik den k dat het door het licht komt, maar die platen zouden gerust wat matter mogen zijn (antraciet grijs achtig).  Het roest effect daarentegen heeft wel een leuk effect.  

Groeten

Evan,
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Dirky



Evan, op ooghoogte is het iets beter maar idd, zou matter mogen geweest zijn...

uitleg over het metselwerk volgt...

@ Peter, ikzelf ben een muggenzifter, een pietje precies, een rivettenteller, dus hoor ik graag of er iets zou kunnen aan verbeterd worden!

H0lland

Tja Dirk... Het ziet er eigenlijk gewoon perfect uit, dus dat olifantenvel heb je (in ieder geval nu [:D][;)]) helemaal niet nodig!
Als ik dan al wat zou moeten verzinnen, dan zou ik hooguit kunnen zeggen dat die mooie steens-muren (in vlaams verband, als ik het zo 1-2-3 goed zie?) er nog vrij schoon/egaal uitzien t.o.v. de toch vrij verweerde nok-platen. Echter is dat geen kritiek, hooguit een keuze-vrijheid van hoe je iets ziet!

A propo steens muren...
Zijn deze muren zelf geplot, of zijn deze van een scenery-fabrikant?
Ik zoek voor wat aanstaande projectjes namelijk mooie steens-muren in H0, vandaar dat ik het je vraag![;)]
Vriendelijke groet uit "(H0)lland"!
Patrick
H0-scale -> The World is Mine!
H0lland -> facebook

ToThePoint

Dirk

Ik vind dat de bruine verf TE veel structuur heeft. Alsof u er een heel dikke pap op gesmeert hebt.
Ik mis ook de roestaflopen op de muur ivm de roestplekken.
Water valt naar beneden en neemt roestparticles mee.

De blinkende metalen boenste platen vertonen roest dus vermoed ik dat het gegalvaniseert ijzer is.
Galvanisee dat oxideert slaagt met witte vlekken uit.
Ik mis dat.
Ook blinken ze nog te veel om reeds geroest te zijn, mag best grauwer.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ERVIN

Als ik zo'n roest-imitatie kon maken was ik al h??l blij , prachtig werk hoor Dirky.[;)]

itchy

Waaw ik vind het ook redelijk fantastisch! Of toch heel even in dat olifantenvel prikken: ik zou het metselwerk wat minder rood maken en wat meer naar het roodbruine toe. Ook door de witte voegen oogt het vrij licht. Maar dat kan evengoed aan de belichting tijdens het nemen van de foto te wijten zijn natuurlijk. In ieder geval; petje af!
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Durango

Ik zou in het voegwerk een tikkeltje bruin meenemen om het witte minder wit te laten zijn. Het bruin vanwege de stalen binten en de roest die hiervan over de muren loopt als het nat weer is.
Voor de rest vindt ik dit een schitterende stukje gevel.[:D]
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Cedric

@ HOlland, Slater's heeft goede plasticard muren in zijn assortiment: https://slatersplastikard.com/assets/pdfs/EmbossedFlyer.pdf;
deze kun je normaal ook wel vinden in heel wat winkels

WAJ Janse

Dirk,
de metalen platen hebben de putjes, die aan de andere kant de bouten
moeten voorstellen denk ik, nu juist in 't zicht.
Klopt dat wel? Of interpreteer ik het niet goed

Verder: ik ben jaloers!

M vr gr,

Wim
 

H0lland

Hoi Cedric,

Ik meende dat Slaters geen steens metselverbanden in H0 / 1:87, althans niet in Hollands- of kruisverband (Eigenlijk zocht ik die namelijk)

Vr. groet, Patrick
Vriendelijke groet uit "(H0)lland"!
Patrick
H0-scale -> The World is Mine!
H0lland -> facebook

Dirky

algemeen zijn er nogal wat misverstanden rond de namen van metselwerk verband. Mijn gevel is dus KRUISVERBAND en niet het Vlaams verband. Op volgende wiki pagina staat een woordje uitleg met afbeeldingen. Kruisverband komt in Vlaanderen zodanig veel voor (zeker 99% van de huizen v??r ca. 1920, dat het verband abuiselijk Vlaams verband wordt genoemd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Verband_(bouwkunde)

naar mijn weten heeft geen enkele fabrikant van muurpanelen een bruikbare H0 plaat in kruisverband. Ik kwam er ooit ??n tegen maar qua schaal met joekels van bakstenen waarvoor je met twee moet zijn om er eentje op te tillen... [:)]

wat de puttekes in de platen betreft zouden die nagelkoppen kunnen imiteren. De foto is te sterk uitvergroot waardoor dat effect van diepe putten teveel wordt geaccentueerd.

ik probeer vanavond nog een woordje uitleg te geven m.b.t. de werkwijze.

Michiel

Hoi Dirk,

Kwa structuur en details scheelt er helemaal niets. In het tegendeel, perfect!. Persoonlijk vind ik de kleuren wat erg hevig. Ik zou het wat meer in de pastel-hoek zoeken, met zachtere tinten, en wat meer variatie in de schakeringen. Vooral de bakstenen mogen iets meer individualiteit krijgen (vb meer of minder hard gebakken), en met wat meer weersinvloeden (vocht, stof, mos, ...)

De metalen platen bovenaan komen erg goed als metaal over, maar ik vraag hoelang die zo in weer en wind blinkend zouden blijven. Ik vrees dat ze erg snel volledig verroest zouden zijn.

En hoor me bezig, zeg! Beter zus, beter zo... Ik doe het je nog niet na, hoor! [;)] Het ziet er hoe dan ook al voortreffelijk uit! Vooral voort doen, zou ik zeggen! [8D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

Bedankt voor het lof en vooral bedankt voor de opmerkingen die er voor zorgen dat de volgende gevel weer eens beter zal zijn!

Zoals beloofd mijn werkwijze:
En zoals je mij nu stillekes aan kent mag het weer geen geld kosten!

Ik wou dus een oplossing bedenken om aan de hand van printer afdrukken een metselwerk te imiteren. Bij een klassieke print-out heeft de volledige tekening overal even veel glans en is er geen reli?f te bespeuren. Dat geeft een onrealistische indruk. Ik wil dus enerzijds Mat en Glans, anderzijds reli?f.

Hoe bereik ik mat en glans:
Op de tekening die ik afdruk zijn enkel de stenen zelf ingekleurd. Nu steenrood, maar het zou idd iets bruiner mogen zijn. De voegen zijn wit en daardoor komt er ook geen inkt of toner op die plaatsen. De afdruk zelf kleef ik eerst op een dubbelzijdig klevende folie waarna ik de kleurzijde als het ware ga polieren. Met een zachte doek wrijf ik steeds harder over de tekening waardoor de toner een echte glans krijgt. Dus steentjes blinken, voegen niet.
Met een vernevelaar (plantenspuit) laat ik dan een zeer lichte nevel op het blad dwarrelen en de zones tussen de stenen, de voegen dus, nemen het vocht op en zwellen heel lichtjes. Dat kan je met het blote oog niet waarnemen, met het vergrootglas amper. In het geval van die fabrieksgevel heb ik dan met cementpoeder, dat was misschien beter een pigmentpoeder geweest in een betere kleur, de voegen gekleurd door licht inwrijven. Op dat ogenblik is het resultaat al vrij goed door het accentueren van het contrast niet alleen door kleurverschil maar ook door het glans/mat verschil.

Het relief:
Door het ontbreken van hoogteverschil tussen stenen en voegen is het geheel nogal eentonig. Daarom breek ik de gladheid van het oppervlak door het met zeer grof schuurpapier te mishandelen. Pas op! Niet schuren met je papier maar puttekes duwen in het oppervlak!

Weatheren:
Dat is niet voor de hand liggend. Als je bovenop het oppervlak gaat weatheren door bvb airbrushen, dan gaat je succesverhaal verloren. Het steenpatroon verdwijnt achter de verflaag. Hier raad ik aan het verouderingsverschijnsel al grotendeels in je oorspronkelijke tekening te cre?ren en mee af te printen zodat je enkel nog een beetje met mat en glans vernis moet knoeien.

Ik zal enkele pdf?s klaarstomen met verschillende steenpatronen. Indien interesse stuur je me maar een PB?ken!

Komend weekend probeer ik een "betere" uitgave! Beter van kleur met meer nuances. Verslag volgt!