Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Havenbaan

Gestart door Cedric, 10 januari 2011, 22:10:45 PM

Cedric

Blijkbaar zijn veel mensen geïnteresseerd naar mijn havenbaan (waarvoor ik nog altijd geen passende naam gevonden heb; indien suggesties altijd welkom:p).
Ik zal in deze draad proberen om wat meer info te geven over hoe ik alles gebouwd heb.

Van het begin van de bouw tot ongeveer enkele maanden geleden heb ik echter maar weinig foto's, omdat ik toen nog geen fototoestel had en voor foto's altijd een toestel leende. Echter door een recente aankoop van een nieuwe camera kunnen er vanaf nu volop foto?s genomen worden.

De bedoeling van deze baan was om een kleine modulebaan te bouwen geïnspireerd op een oude havenkaai en met de nadruk op zo veel mogelijk sfeer en zelfbouw. Daarnaast wilde ik ook via deze baan de digitale besturing verkennen (mbv Multimaus van Roco) en eventueel enkele rangeerlocomotieven ombouwen of zelf bouwen, zoals de reeks 72 van Jocadis (kit al gekocht, moet er wel nog aan beginnen), ook zijn er plannen voor een reeks 71 in zelfbouw...

Omdat ik nog studeer en ook nog andere hobby's en bezigheden heb zijn er ondertussen al enkele jaren voorbijgegaan tussen het beginnen bouwen en nu. Eind 2006 zijn de werkzaamheden begonnen, maar het werken gebeurt vooral in vakantieperiodes. Omdat ik de lat voor mezelf wat hoog probeer te leggen heb ik ook al enkele dingen afgebroken en simpelweg opnieuw begonnen.

Als de baan volledig af is zou ik ook proberen om eens aan enkele expo's deel te nemen. Voorlopig is dit echter nog toekomstmuziek?

Alvast hier enkele foto's van het prille begin:


Dit is een totaal overzicht van de baan. Er zijn 2 modules met elk een lengte van 120 cm en links op de foto een fiddle-yard. Er is ook een achtergrond voorzien en een splitsing tussen de baan en de fiddle-yard. Aan de voorkant is een gedeelte verlaagd en groen geschilderd: dit wordt het gedeelte van de rivier. De foto's die ik geplaatst heb in de draad van de verbouwing van de V36 zijn genomen ter hoogte waar de transfo nu staat.


Hier zie je de fiddle-yard in detail. Deze kan schuiven door drie ladegeleiders die horizontaal gemonteerd zijn. Zoals je ziet is er ook parkeerplaats voor de loc's...


Hier heb je een blik op de onderkant van de baan.

Ik zal morgen nog wat verder schrijven en foto's plaatsen...:D

EDIT (9/05/2013): Links naar foto's aangepast

Gerolf

#1
Ferme start, Cedric [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

evan

#2
Bedankt Cedric,

Dit gaat interessant worden!

Evan
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

railman56

#3
gezien je leeftijd en toch al een 5-tal jaar bezig met je baan mag ik wel zeggen dat het met enige vakkennis is opgebouwd.
proficiat en doe zo verder, ooit zal het klaar zijn......
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

just4fun

#4
En waar is je kaai gesitueerd? Belgi?, veronderstel ik, gezien het rollend materieel, maar Vlaanderen, Walloni??
De naam zou dan kunnen worden 'Kaai C. Dric' of 'Quai C. Dric'?
Paul

mini-bs

#5
Heel leuk gevonden die parkeerplekken voor loks. Ben benieuwd naar 't vervolg.
 

Cedric

#6
Alvast bedankt voor de bemoedigende commentaren[:)]

@ Paul: Oorspronkelijk had ik geen echte locatie in gedachten, maar bij het maken van de gebouwen heb ik me wat ge?nspireerd op de Antwerpse haven, daarom ook dat ik een reeks 72 zou willen inzetten (deze hebben enkel in de Antwerpse haven dienst gedaan). 'Kaai C' lijkt me alvast een leuke naam[8D], bedankt voor de tip!

Nu nog wat foto's:


Dit is de rechter module ongeveer anderhalf jaar later. Hier kan je zien hoe de loodsen in halfreli?f gemaakt zijn: de voorgevels werden gebouwd uit plasticard. De achterkant en zijkanten werden uit MDF reststukken gemaakt. Hier ben ik ook al begonnen aan het maken van de kasseien. Deze worden gemaakt met boetseerklei waarin met een zelfgemaakt messingstempeltje de kasseien worden gedrukt (deze methode wordt beschreven in een oud nummer van MSM...). Deze methode vraagt wel behoorlijk wat geduld...[:D]


De meest rechtse gevel heeft binneninrichting, ondertussen ook al met interieurverlichting[:p]


Op de linkse module komt er een graanoverslaginstallatie. Via een 'doorrijloods' wordt de opening in de achtergrond wat gecamoufleerd. Het grote gebouw en de silo's zijn van Walthers, dit gebouw werd wel met baksteenplaten van Slater's en steunbalken in beton uit plasticard 'gekitbashed' om het een meer Belgische look te geven. Deze kant van de baan zal ook nog wat beter gedetailleerd worden in de nabije toekomst.


Dit is dan een recentere foto van de rechtse module. Al de kasseien zijn al gelegd en ook de kraan is geschilderd en verweerd. Tussen de wissels komen er net als in het grootbedrijf geen kasseien, maar deze worden afgedekt met metalen platen. Ook is op deze foto de eerste resinlaag al gegoten, maar hierover (edit): later meer...[:D][:D][:p]

Cedric

#7
Alsnog een laatste foto van ??n van mijn favoriete locreeksen:


Op deze foto kun je de kasseien wat beter zien, ook de kaaimuur komt hier goed uit. Deze werd gemaakt uit architectenkarton.

Van het architectenkarton werden wel de kartonnen voor- en achterkant verwijderd door deze met een strijkijzer wat te verwarmen (opdat de lijm loskomt) en dan het karton ervan te pellen. Daarna konden de stenen met een mes gesneden worden en nadien alles geschilderd en verweerd worden.

doomslu

#8
Mooie muur en ook mijn favoriete locreeks. [:p]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ERVIN

#9
Knappe foto's.[;)]
Wat heb je gebruikt tussen de sporen , ben ook nog naar zoiets op zoek.

Cedric

#10
@ Ervin: wat bedoel je precies met 'tussen de sporen' ? De kasseien op het rechtse gedeelte of de ballast tussen de rest?

ERVIN

#11
Daar waar je mooie havenkraan staat, je hebt de ruimte tussen beide rails mooi opgevuld, hoe heb je dat gedaan.[:I]

Cedric

#12
Die heb ik ook via de methode met klei gemaakt. Ik heb twee repen plasticard van 2 mm dik en ongeveer 30 cm lang op een stuk alufolie geplakt. De repen plasticard liggen evenwijdig met elkaar met een tussenafstand van ongeveer 15 mm (ik weet niet meer uit het hoofd hoeveel het is, maar als je wil kan ik dit nog eens nameten, dit wordt dan de dikte van de kasseistrook). Dit is de mal waarmee ik de repen klei gemaakt heb.

De ruimte tussen de repen plasticard worden opgevuld met klei en via een cilinder of roller kan je de klei vlak krijgen en bekom je zo een strook (nog vochtige) klei van de gewenste breedte en dikte. In de nog vochtige klei kunnen nu de kasseien gestempeld worden. Als het geheel halfdroog is en al wat steviger kan nu de reep kasseien uit de mal gehaald worden. De eerder vermelde alufolie heeft zich niet gehecht aan de klei zodat de kleireep gemakkelijk uit de mal gehaald wordt.

Eens de kleistrook volledig droog is kan ze gelijmd worden tussen de sporen.

Het is een lange uitleg voor een redelijk simpel principe, maar jammer genoeg heb ik er geen foto's van staan[:I]. Ik hoop dat je wat wijzer geworden bent uit mijn uitleg en indien iets niet duidelijk is, aarzel dan niet om het te zeggen[;)]

railman56

#13
deze bewerking van klei staat ook beschreven in "groetjes uit ferbach" door jacques le plat. [;)]
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

martintje

#14
ik wil je draadje niet te veel bevuilen, maar ik heb ook eens een poging gedaan om een beschrijving te maken van een straatsporo in klei.
In principe komt het overeen, ik gebruik alleen een andere volgorde, zie maar : http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E06.10.01_-_Straatspoor_in_model
Mvg Marty