Sporenplan zijlijntje anno 1955 430 cm * 110 cm

Gestart door conducteur, 10 januari 2011, 21:03:08 PM

conducteur

Ik weet ondertussen wel wat een keerlus is, maar voor mijn toekomstige vaste baan, van 430cm op max 130 (wil de breedte zoveel mogelijk op 90 cm houden ivm met bereikbaarheid, maar bv voor de spiraaal, of evt spiralen mag het wel een beetje breder worden), die een rustig spoorlijntje met stationnetje moet uitbeelden op het einde van de stoomtractie, ben ik op zoek naar idee?n voor het ontwerp van het schaduwstation.

Het schaduwstation moet dus plaats herbergen voor zowel treinen die het zichtbare links verlaten, en treinen die van links uit het schaduwstation komen en rechts het zichtbare deel verlaten terug naar het schaduwstation.
Ikzelf vind het zeer belangrijk dat treinen van A (links) naar B (rechts) en terug rijden en niet in rondjes.  
Normaalgezien zou ik dan in 3 niveau's werken, het zichtbare, en een keerlus met opstelsporen voor kant A en een niveau voor het schaduwstation van kant B.

Mijn probleem is de gebrekkige hoogte, de baan zal ik bouwen onder een hangende kast in de garage, waarvan de onderkant van de kast komt op 122 cm hoogte, ik zal het aantal niveau's tot een absoluut minimum moeten herleiden en daardoor kan ik slechts 2 niveau's bouwen (en dan wordt het nog krap).
Op ??n niveau moet ik dus plaats zien te vinden voor minstens ??n spiraal naar het zichtbare niveau, plaats voor schaduwstations, en de 2 keerlussen om er voor te zorgen dat de treinen terugkomen waar ze naartoe gegaan zijn.

Ik breek mijn hoofd vooral op die keerlussen, die nemen verdomd veel plaats in beslag,}:)
In de club "De Dwarsliggers" is er iemand die ongeveer dezelfde ruimte heeft (denk wel een beetje langer) en die bouwt/plant aan een paradetraject voor lange goederentreinen TP V- VI, en die heeft links en rechts een spiraal naar een onderliggend schaduwstation, en gebruikt de onderste halve toer van beide spiralen voor een deel van zijn keerlussen aan beide zijde.

Ikzelf heb mij al suf gezocht met Ipad ( I potlood aided drawing:D) en wintrack voor een oplossing om de oppervlakte die beide keerlussen innemen wat inventiever te gebruiken, maar kom er gelijk niet echt aan uit.

Zijn er hier mensen die dit probleem herkennen en daar zelf een oplossing voor bedacht hebben? Of die ook eens willen meezoeken voor een oplossingen. Ik probeer om mijn schaduwstationsporen op 2 meter te houden.
Ik gebruik Peco code 100, maar teken in wintrack altijd met Fleischmann profi omdat je dan niet moet kl***n met flexrails.

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

#1
Laat je twee uiteinden in hetzelfde schaduwstation binnenrijden (met een keerdriehoek of een dubbelsporige Y)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#2
Rian, ik wil gerust eens met je meedenken, maar kan je dan een schets maken met de gewenste afmetingen voor je schaduwstation, of mag ik gewoon uitgaan van een rechthoek van 430x90cm? Wat is de maximale treinlengte waarmee je denkt te gaan rijden? En, dacht je aan een dubbelsporig of enkelsporig lijntje dat van en naar het schaduwstation gaat?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

#3
En nog een extra vraag: waar wil je de ingangen, vooraan of achteraan (met andere woorden, in welke richting dalen de spiralen)?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

conducteur

#4
citaat:
Geplaatst door Michiel

Rian, ik wil gerust eens met je meedenken, maar kan je dan een schets maken met de gewenste afmetingen voor je schaduwstation, of mag ik gewoon uitgaan van een rechthoek van 430x90cm? Wat is de maximale treinlengte waarmee je denkt te gaan rijden? En, dacht je aan een dubbelsporig of enkelsporig lijntje dat van en naar het schaduwstation gaat?


Ik denk dat ik met opstelsporen van 2 m wel alle treinen zal kunnen wegzetten. Op het enkelsporige lijntje moet de nadruk liggen op stoom en al een beetje diesel, maar denk stiekem toch om de spoorlijn aan ??n kant van het station te verdubbelen en samen met het station te elektrificeren, om toch met de allereerste elektrisch loc's te kunnen rijden. Je mag de volledige lengte gebruiken, en als je extra plaats nodig hebt om de spiraal ofzo te tekenen dan mag het iets breder. Maar voor de bereikbaarheid zal de baan zoveel mogelijk op 90 cm breed moeten gebouwd worden.
citaat:
Geplaatst door Doomslu


En nog een extra vraag: waar wil je de ingangen, vooraan of achteraan (met andere woorden, in welke richting dalen de spiralen)?


Voor mij maakt dat niet zoveel uit, misschien zou het handig zijn moest de spiraal links zijn, omdat naast de baan aan de linkerkant nog ruimte vrij is voor een deur die naar de garage opengaat, dus daar kan ik nog gemakkelijk aan...
Ik dacht nog aan het volgende: Als ik het spoor dat rechts naar het schaduwstation loopt, vooraan laat verdwijnen, daarna 180 graden laat draaien, rechtdoor tegen de achterkant van de baan laat zakken en dan rond de enkelsporige spiraal links laat draaien dan heb ik die ruimte ook al gewonnen. Ik heb dat eens uitgetekend en dat komt uit op ongeveer 5 m (vanaf het nog niet getekende zichtbare,tot aan de linkse spiraal), aan 3% stijging heeft dat een stijging van 15 cm.



Nog een vraagje voor Erwin (en andere met grote wisselstraten in hun baan...): Heb jij nooit problemen op je grote wisselstraten? Ik sta daar altijd naar te kijken, en als ik in mijn schaduwstation de wisselstraat wat ingewikkelder maak kan ik redelijk veel plaats in de lengte besparen? Is dat verstandig, of toch beter maar zo eenvoudig mogelijk houden, en het met een spoor minder stellen?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

#5
Rian,

ik heb even snel een plannetje gemaakt. Ik ben uitgegaan van wat je schreef: rustig enkelspoor met treinlengte tot maximaal 2m, met kant A en B gescheiden op een plaat van 430x90cm en een helix links.

De kruisende lussen zijn niet echt een probleem. Gezien het een rustig lijntje is, zal het de verkeersstroom niet echt hinderen, en elektrisch zijn de kruisende sporen ge?soleerd zodat dit geen probleem oplevert voor de keerlusmodule. Je hebt 4 doorgaande opstelsporen, en als je het handig opdeelt, mogelijk plaats voor 4 tot 6 treinen. Je kan ook nog een paar kopsporen naar keuze toevoegen voor treinstellen en trek-duwcombinaties.

't Is maar een idee, maar je ziet, onmogelijk is het ook weer niet [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

#6
Bedankt voor de moeite, daar zullen we eens op voortbroeden, dat is zo ongeveer waar ik op zoek naar was. Maar idee?n zijn altijd welkom.
EDIT: Ik ben zelf aan het tekenen op basis van Michiel zijn idee, maar wil dat de sporen ongeveer dezelfde lengte hebben, zodat de langste trein op elk spoor kan stoppen (wil het schaduwstation automatisch laten werken, en dan is dat wel een must)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

#7
Hangt er vanaf hoe je het schaduwstation gaat automatiseren. Gebruik je bijvoorbeeld Koploper, dan mogen opstelsporen verschillende lengten hebben. Koploper kan bij het binnenrijden voor elke trein het kortste blok kiezen waar het nog net binnen past. Ik vermoed dat niet ?l je treinen 2 meter lang laat worden?

Maar ik snap wat je bedoeld: je wenst de opstelbundels in een zogenaamde parallelogramvorm te hebben. Als ik wat tijd heb, zal ik het eens proberen. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#8
Hoi Rian, voortbordurend op hetzelfde thema, maar nu 2x3 doorgaande opstelsporen van 2m, en 2x3 kortere kopsporen. Het valt net buiten je opgegeven afmetingen, maar mogelijk met een ander spoorgeometrie (dit is Fleischmann Profi H0) dat je het wel passend krijgt. Succes met het verder puzzelen. [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Aart

#9
Hoi Michiel en Rian,
Ik heb al een paar daagjes meegepuzzeld op papier, maar mijn laptop was een paar daagjes kaduuk, zodat ik geen reactie kon plaatsen. Ik kwam ongeveer op hetzelfde ontwerp als Michiel. Volgens mij is dit vrijwel het maximale wat haalbaar is op dit oppervlak.

Maar nu ik het ontwerp nog eens bekijk, vraag ik me toch af, waarom je niet kiest voor ??n keerlus en een gezamelijke set van opstelsporen.

Even je ontwerp in paint wat bewerken levert het volgende:


Als je de spiraal van A al linksboven met een wissel samenvoegt met de helling van B, krijg je het volgende:


Eventueel kunnen er dan nog een 'paar' doodlopende opstelsporen worden opgenomen.



conducteur

#10
@Michiel: Erg bedankt dat je zoveel hier zoveel tijd insteekt om mij te helpen. Ik heb al veel hulp van jou gekregen en vind dat erg tof! kun je eens de Wintrack bestanden doorsturen naar mij als je die nog hebt?
@Aart: De plannen van Michiel leunen meer aan tegen wat ik wil: treinen die van A naar B rijden en terug, automatisch met zeer eenvoudige elektronica, is veel gemakkelijker te realiseren met gescheiden opstelsporen...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

#11
Rian, een mailtje is onderweg! [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

#12
Ik wil Michiel nogmaals danken voor zijn hulp, heb op basis van zijn idee vanalles geprobeerd, en uiteindelijk heb ik toch maar zijn plannetje beetje aangepast. Heb daarvoor wel gezondigd aan mijn 90 cm diepte, nu 110 cm. Hier is dan mijn (bijna)-definitief plan

Dit zou dan op 50 cm komen, daar kan ik nog gemakkelijk onder kruipen. Hier heb ik aan de rechterkant de R1 bochten uitgekregen, en ook enkele extra sporen kunnen leggen. Uiteraard zal het binnenste spoor links nog een extra toer draaien in een spiraal.

Dit op ong 60 cm hoogte

en dit op 70, dan blijft er nog een halve meter vrij voor den decor
Iemand zij mij om de baan volledig om te draaien zodat je de trein de binnenkant van de bocht ziet staan, maar dat zal ik niet doen, hij merkte wel nog op dat er nog geen uitwijksporen lagen in mijn station, dus dat zal ik zo vlug mogelijk aanpassen, dat was (is) een beveiliging op het einde van het stationspoor die verhinderde dat de trein op het hoofdspoor kwam als het hoofdspoor niet vrij was. Maar daarvoor ben ik nog wat aan het puzzelen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum