Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Smalspoor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gestart door Rochevalien, 13 september 2005, 21:52:13 PM

Gerolf

Ik heb een plan van een rijtuig op draaistellen (19.456) van 's Gravenbrakel op 1/20ste, en een stoomlocje 1200 op 1/10de
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door Havoc

Bij de tentoonstelling van motov-vlatam lagen er plannen schaal 1:1 van stoomtrams.

>>>Dat is dus OP WARE GROTE h? schaal 1:1(en het is moBov)

Trouwens, als er iemand weet waar ik die plannen kan bekomen, graag een mailtje. Ik heb toen wel een goederenwagen gekocht, maar geen loc.



>>>Dus je hebt die plannen zien liggen daar in de museumloods,je hebt
er zelfs een gekocht en nu vraag je waar die te koop zijn[?][?][?]
Of zie ik dat verkeerd???


gerrit


argilla

heu..... ik zoek een plan van een AR wagen. Volgens hetgeen ik me herinner was de tram die reed van St Hubert naar Val de Poix een ar met rijtuigen der achter ( in de spitsuren sic...) Kan me iemand hieraan helpen ?? aan een tekening of zo aub
Wat te denken van de tram op niveau 1 dus , te laten rijden op 12mmm rails (TT) 0n12 Kan dit ??? Het houtspoor op 0n30 ( 16.5 mm) Is dit  realistisch ???
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Havoc

citaat:
Dus je hebt die plannen zien liggen daar in de museumloods,je hebt er zelfs een gekocht en nu vraag je waar die te koop zijn
Of zie ik dat verkeerd???


Nee, dat zie je goed. Maar die werden daar niet verkocht door het museum zelf. Anders was het simpel. De plannen waren wel op schaal, maar niet van een schaalmodel. (amaai zeg, ge moet hier echt wel oppassen wat ge schrijft...)

citaat:
Wat te denken van de tram op niveau 1 dus , te laten rijden op 12mmm rails (TT) 0n12 Kan dit ??? Het houtspoor op 0n30 ( 16.5 mm) Is dit realistisch ???


Ik zou eerder het omgekeerde doen. Hoe smaller het spoor hoe goedkoper en hoe gemakkelijker te verleggen. Dus dat past beter bij het houttransport: de rails zouden verlegd kunnen worden in het bos. De tram was een "vaste" installatie.

Langs de andere kant werden zo'n industriespoorwegen vaak met tweedehands materiaal aangelegd. Dus waarom niet?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

argilla

Wel Havoc, de reden voor 16.5mm voor het houtspoor is ( zoals reeds aangehaald) die rails heb ik nog liggen . Akkoord het is messing maar, waarom nieuw matriaal kopen als je het nog hebt liggen. En zoals je zei " het is goedkoper". Ten tweede iets bouwen , of roeien met de riemen die je hebt,  schenkt ook meer voldoening niet ?? De tramway wil ik nog wel aanpassen. Tenslotte is het en kwestie van een TT onderstel ( misschien te vinden via e-bay voor een hapje) er onder te monteren. Zoeits moet te doen zijn. En als ik nu het beetje rails van code 55 , die ik nog heb liggen, ook kan gebruiken wel dan heb ik die voldoening gevonden Havoc. Nogmaals het is mijn eerste project en moet dus ook nog veel ondervinden.Maar,  met jullie hulp lukt dat;  ben ik zeker van!  
Het resultaat ........ misschien in Mechelen 2007
Maar een ding is zeker ik bijt door......
citaat: een man is maar half man, wanneer hij een project half afwerkt of zoiets .....[:D]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Havoc

citaat:
Akkoord het is messing maar, waarom nieuw matriaal kopen als je het nog hebt liggen. En zoals je zei " het is goedkoper".


Zo werden veel van die smalspoor/industrie banen aangelegd.

Het is niet omdat we hier maar ideeen aangeven dat je dat ook werkelijk moet doen. Het kan best even goed allemaal dezelfde spoorbreedte hebben. Maar als je ze verschillend maakt, dan kan je later (als er nog plaats/goesting is een overlading maken bvb. Het geeft mogelijkheden en brengt iets extra, iets niet alledaags.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Havoc

Tony en Gerolf: Ik heb wel interesse voor die plannen. Het is genoteerd, maar het zal wat moeten wachte. Mijn hard disk heeft kuren, en de partitie waar Gentoo met de mail opstaat wil niet meer opstarten. Dus voorlopig met een andere aan de slag (wel gemakkelijk als je er enkele bij de hand hebt). Maar ik houdt de mail liever bij elkaar.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rochevalien

Er wordt hier over plannen gesproken ivm het zelfbouwen van een tram van de NMBS (dat zal wel NMVB zijn )en die moet dan op TT spoor gaan rijden.Dat kan je doen voor HALFNUL omdat je dan de juiste spoorbreedte hebt-12mm-en als je dan die TT sporen volledig inbed zodat je de biels niet meer ziet kan dat nog.Maar het gaat hier om een projekt in schaal O (1/43) en dan moet de spoorbreedte 23mm zijn .Dat betekent een volledige zelfbouw van sporen ?n rollend materieel.Het "houtspoor" daarentegen zou iets van een 600mm spoorbreedte hebben ,hetzogenaamde decauville spoor en dat komt op :600/43=14mm.En dat is w??ral volledige zelfbouw.Nu zijn er wel kleinserie fabrikanten die dit aanbieden maar het is toch een hele klus .
Nu is onze vriend Mark natuurlijk niet de eerste die met dit dillema worstelt en over dit vraagstuk is al v??l inkt gevloeid.
Er zijn mensen die ,om de hierbovenstaande problemen te omzeilen,gewoon de schaal aanpassen.
Meterspoor voor de tram=1000mm/60=16,6mm spoorbreedte
Veldspoor =600mm/60=10mm spoorbreedte.
Maw als je als schaal 1/60 neemt kan je 16,5mm(1 tiende verschil)nemen en dus gewone halfnul sporen en onderstellen gebruiken voor je trams en N of Hoe spoor voor je houtbaan(dat is op9mm en is dus bijna juist.
Nu zijn we eruit wat sporen en rollend materieel betreft maar nu zitten we met een ander probleem:op deze schaal is zo goed als niets te krijgen van toebehoren :auto's figuren enz.Al kan dat mischien wel meevallen ...tip:de speelgoedwinkels afschuimen,je weet maar nooit of je iets vind,de schaal staat trouwens gewoonlijk op de verpakking.

Just give it some toughts.

Gerrit





Rochevalien

citaat:
Geplaatst door argilla
!  
Het resultaat ........ misschien in Mechelen 2007

>>> Moet dat niet 2006 zijn???


argilla

Roch, kan ook hoor maar dan ben ik zeker niet klaar! alleen het matrieel al , de locs en wagens .....we blijven noest door werken[:D]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Havoc

Altijd gedacht dat 0 in schaal 1:45 was. Behalve in UK, daar is het 1:43.

In dat geval is 16.5mm > 742.5mm, goed genoeg voor 750mm smalspoor of 2'6"
En 12mm > 540mm, dicht bij 500mm.

Moet dus kunnen.

500mm:
http://www.martynbane.co.uk/modernsteam/smcmahon/fcaf/fcafjan04.htm
750mm:
http://www.pearcedale.com/c&b/thirty.html
Met vakantie voor onbepaalde duur.

tonycabus

Maarekske,

Kijk eens hier wat voor mooi spul! Ik heb wel een tekening van een AR op schaal "0", maar die zou dan toch ?cht op meterspoor moeten rijden. Hou 't freelance, zou ik zeggen, met beide lijntjes op 16.5mm-spoor.


















Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Havoc

Tony, in het vervolg een kleine waarschuwing voor ge zo'n dingen op het forum zet. Dan krijg ik de kans om mijn slabbetje aan te doen... :)

Die railbus is gewoon te gek!
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Havoc

Tony en Gerolf: Ik heb wel interesse voor die plannen ... maar het zal wat moeten wachten...

Die plannen gaan niet lopen, Johan, [:o)] ik hoor het wel
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Inderdaad schitterende modellen, Tony! Waar heb je die foto's vandaan? Dat zou ik ooit wel eens "in 't echt" wilen zien!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw