Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Smalspoor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gestart door Rochevalien, 13 september 2005, 21:52:13 PM

argilla

Neen Havoc , ik typte "" tentoonstelling in Mechelen". Moet je der voor betalen voor een stand ? ook als lid van MSM ?? Want heu........gene dikke geldbeugel zenne [:D][:D]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Rochevalien

[}:)][:D][}:)][:D][}:)]
CiteerGeplaatst door janjozef

laat af en toe eens iets zien dan kunnen we er reeds de nodige commentaar op geven [:D][:D] (slecht als we zijn).

>en dat is door ?n doorslecht [}:)][}:)]

Als het wordt zoals ge schrijft kan dat heel goed zijn.

>Ik denk dat ik morgen alvast naar de bloemist ga....alhoewel op't kerkhof staan er toch genoeg... bloempotten  [:D][}:)][:D]

Sorry hoor Marc, ik kon het echt niet laten.Maar geen paniek hoor,hier komen we nog op terug.

Gerrit




tonycabus

Hou jullie vast aan jullie bretellen...A new star is born[:D]

Dat belooft, ?cht waar! Marc stuurde mij zijn scans, en omwille van de file-omvang heb ik de maten en de definitie wat moeten terugdraaien, maar toch geeft dit een goed idee:




Vanwege Marc "argilla"
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Havoc

Ziet er leuk uit, maar wat is het nu: een diorama of deel van een grotere (nog te maken) baan?

Tenzij er nog fiddle yards aan de zijkant komen zijn de mogelijkheden wel heel beperkt: daarom de vraag. Tenzij we natuurlijk moeten wachten op de artikels in MSM natuurlijk... Dat gaat dan wel moeilijk worden, dat wachten welteverstaan :)

Ik vermoed dat die "verdikkingen" op de baan ontkoppelaars zijn?

Tony: geen tijd om daar een thread apart van te maken??? Kwestie van alles bij elkaar te vinden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rochevalien

Markstje,ik vermoed dat de "tramway touristique" op een soort berm rijdt en de ,lagergelegen houtspoorweg kruist met een brugje op de 2de module? dat is wel een beetje royaal voor een smalspoorlijntje hoor:2onafhankelijke sporen die naast mekaar lopen en mekaar zelfs kruisen? bij smalspoormaatschappijtjes was er eigenlijk maar ??n gouden regel:hou het zo goedkoop mogelijk en haal er zo veel mogelijk uit(winst dus).
De toeristentram zou dus eigenlijk op hetzelfde spoor moeten rijden als het houtvervoer maar als ze die niet nodig hebben,in het weekeinde zeg maar.
Er is overigens weinig kant en klaar materieel te koop,er zijn zelfs maar 2 merken;Magic train en het materieel van bij Bachmann.
Al de rest zijn bouwkits in messing of in resin met superdetail in messing erbij.
Het z?lfbouwen is dan ook een te overwegen optie,in welke schaal/spoorbreedte dan ook.
Langs de andere kant heb je niet veel nodig ,veel loks hadden die bedrijfjes toch niet(te duur!)
Ik ben w?l benieuwd naar het volledige sporenplan en naar de vooruitgang van de werken.
Smalspoor is als een virus,maar dan een waar geen kruit tegen gewassen is en dat steeds terug de kop op steekt.[:p][:p][:p][:p]



janjozef

Ziet er heel goed uit. Er is nog mogelijkheid om later uit te breiden en er zijn nu reeds enkele speelmogelijkheden zoiets vind ik een goed begin en je moet eerlijk zijn, tegen dat het af is zijn we een hele tijd verder.
Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Havoc

Wat ik van het plan maak is dat de tram lager rijdt dan de houtspoorweg.

Het zijn wel 2 verschillende spoorlijnen, dus dat het gescheiden lijnen zijn kan. Maar het zou wel beter zo overkomen als de spoorbreedtes verschillen waren. Bvb meterspoor voor de tram, 600mm voor het houtvervoer. Met dan een overslag tussen de twee bvb. Maar idee?n...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

argilla

Bedankt voor de leuke kritiek.
Nu effe antwoorden
1) inderdaad langs beide kanten een fidlle yard das logisch he.  "Voorlopig" zie ik geen uitbreiding dus het zal een soort van diorama blijven. Nogmaals het is niet volgen de geldende normen
2/ Waarom niet beide maatschappijen op hetzelfde spoor. Heel eenvoudig . Niveau 2 dat houtspoor is een prive ( eigenaar een zekere baron C. de Netomb (hehehehe heb dem [:D])
  De tramway was vroeger een onderdeel van de SNCB met Libin als eindpunt en St.Hubert/Val de poix als eindpunt og vise verca
4) Ik ga het mezelf niet nodeloos moeilijker maken dan het is .Dus dezelfde spoorbreedte. Normaal bestaat er zoiets als 00/H0e , maar dan moet ik al de onderstellen veranderen ook die van een tramloc en dat zie ik echt niet zitten. Maar ik ga akkoord  het zou realistiser zijn. Nu de rails van deze 0n30 baan  zijn restanten ( messing van 1/87 code 100 van een vroeger Fleismhann baan die is afgebroken lang geleden)
5/ ik weet dat messing niet ideaal is,  maar de zijkanten worden gewatherd allee vervuild . En nu op mijn huidige baan van 1/87 gebruik ik N/S code 75 . ook vervuild. Ik kan u verzekeren er is weinig kleurverschil. Het is er akkoord,.... maar minimaal hoor.
Vergeet niet het is mijn alleeerste poging in deze schaal. Dus geef me aub een beetje krediet.Maar toch echt jongens .....bedankt voor de tips en de kritiek.
Ik moet ook nog speciaal " onze Tony" bedanken voor het geleverde layout werk . Bedankt Tony  [8D][8D]
Als er nog kritieken zijn geef die aub Ik kan er enkel uit leren
Oh ja zoek nog een tekening van een loskade kraan voor het hout en de blokken steen Iemand een idee of een site ??? Tekeningen kun je natuurlijk ook door mailen ALVAST BEDANKT    [:p][:p][:D][:D]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

Hey jongens nog iets vergeten zie
Let ook eens op de mogelijkheid van een mooie " verkanting" in de bogen van het touristisch trammetje !!!!!
Dat brugje zal eenvoudig zijn ( de maatschappij heeft niet veel armslag) hout want in de Ardennen is dat voorhanden niet ?? of denken jullie toch liever een stalen ( realistischer ??? ) [8D][8D]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

janjozef

In de ardenne een prive maatschappij hoogstwaarschijnlijk in hout kost het minst.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

argilla

Heeft DeBleser ook tekeningen van trams op schaal 1/87 ??
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Havoc

citaat:
Let ook eens op de mogelijkheid van een mooie " verkanting" in de bogen van het touristisch trammetje !!!!!


Ik heb er geen idee van of men zich bij smalspoor met verkanting bezighield. Veel te ingewikkeld. En met de lage snelheden niet echt nodig.

Maak de rails niet te hoog. Bij smalspoor werden relatief lichte sporen gebruikt.

Voor de tramlijn een stalen brug, de houtlijn kan in hout. Enkele boomstammen naast elkaar en een brughoofd van ingeheide palen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

tonycabus

Ik ben w?l voorstander van verschillende spoorbreedtes, maar dan zal voor de tram 22 mm spoor moeten gebruikt worden, en de onderstellen dienen dan ook aangepast... Of het zouden natuurlijk 100% fictieve lijnen kunnen zijn, natuurlijk. En waarom eigenlijk niet?
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Havoc

citaat:
Heeft DeBleser ook tekeningen van trams op schaal 1/87 ??


Bij de tentoonstelling van motov-vlatam lagen er plannen schaal 1:1 van stoomtrams. Enkel nog een rekenmachine nodig.

Trouwens, als er iemand weet waar ik die plannen kan bekomen, graag een mailtje. Ik heb toen wel een goederenwagen gekocht, maar geen loc.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

tonycabus

Ik heb hier wel een plan van een bicabine...
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)