Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Zelfbouw gebouwen & natuur. H0lland in model.

Gestart door H0lland, 07 januari 2011, 09:24:03 AM

H0lland

Hallo Marcel en Evan,
Dank voor jullie compliment!

@Evan

De Berk is gemaakt zoals te zien is in de hierboven gegeven link naar mijn album op Photobucket.

Kort:  De boom is opgebouwd uit een stuk isolatiedraad (de kern van de stam)  met daaromheen gewikkeld bloembinddraad. Het geheel is gegrond (met grondverf) en vervolgens wordt de stam ingesmeerd/geverfd/opgedikt met een mengsel van houtlijm, water, verf, afwasmiddel. Daarna wordt de stam nog voorzien van tioletpapier/keukenpapier, dat wederom met het eerder genoemde mengsel wordt gefixeerd. Met vijverfiltervezels worden de twijgjes gemaakt, waarna het geheel wordt geschilderd/gespoten in de juiste kleuren (wit/zilver/donkergroen). Laterna worden de zwarte accenten aangebracht. Als laatste wordt het loof aan de boom gefixeerd mbv spuitlijm.
Vriendelijke groet uit "(H0)lland"!
Patrick
H0-scale -> The World is Mine!
H0lland -> facebook

evan

Hartelijk bedankt!

Ik had de link niet gezien.

Vriendelijke groeten,
Evan
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Durango

Dat zijn een paar schitterende pandjes en bomen zeg.[:D]
Daar moet een mens wel een beetje van kwijlen.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Stefan Appelmans

stefan.

Peter

Mooi, mooi. De bomen lijken me wel op de wijzen van "Grove den" gemaakt (Jos Geurts)
Met vriendelijke groeten
Peter

H0lland

Allen wederom dank voor de leuke en positieve reacties![:)]

Vriendelijke groet, Patrick
Vriendelijke groet uit "(H0)lland"!
Patrick
H0-scale -> The World is Mine!
H0lland -> facebook

BigCedric

Prachtig werk!


Maar hoe snij je doe hoeken van je baksteenplaten in 45? zodat deze een mooie hoek van 90? geven?


Cedric
 

Dirky

patrick, je schrijft ergens dat je er 200 uur over doet om een huis op schaal klaar te stomen. Is dat niet wat veel? Dat zijn 5 voltijdse werk-weken! Ik hou ook de uren bij van wat ik bouw en de voorgevel van mijn "caf? Leon" - die zeer nauwkeurig op schaal is - heeft inclusief het opmeten en het tekenen 14 uur in beslag genomen.
misschien bedoel je 20 uur?

H0lland

Dank Cedric![:)]

@Dirky

200 uur voor een gemiddeld, middelgroot, geheel zelf-bouwwerk zit er ongeveer wel in (dus niet bv. het huisje met marsarde dak, een ander standaard klein huisje of gebouwen waar ik gebruik maak van bv. kant en klare kozijnen e.d)  
Jij schrijft dat je er 14 uur (?) over doet om een (rechte?) voorgevel uit te rekenen en te bouwen?  Waarom zou ik dan in 20 uur een compleet middelgroot gebouw (met al zijn hoeken, uitbouwen etc.)kunnen omrekenen, uitrekenen (van bouwtekeningen (schaal 1:100) en kozijntekeningen (1:50)naar schaal 1:87) vervolgens snijden, bouwen, kozijnen maken, plakken, schilderen, weatheren etc.
Het is natuurlijk wel zo dat ik alle tijd reken die ik er mee kwijt ben. Ook maak ik geen gebruik van computerprogramma's om de tekeningen om te rekenen en gebruik ik geen plotter (oid) om te snijden maar wordt alles (stuk voor stuk) uitgerekend en dus met de hand gemaakt.
Tja, natuurlijk alle respect voor jou als je het allemaal sneller kunt, maar ik heb die tijd gemiddeld dus ongeveer wel nodig en zal gewoon wat "trager" werken waarschijnlijk! [;)]
Vriendelijke groet uit "(H0)lland"!
Patrick
H0-scale -> The World is Mine!
H0lland -> facebook

H0lland

citaat:
Geplaatst door BigCedric
Maar hoe snij je doe hoeken van je baksteenplaten in 45? zodat deze een mooie hoek van 90? geven?



Vergeten te beatwoorden in mijn vorige reactie, dus bij deze:
Als ik gebruik maak van dikkere bouwplaten, van 1 tot 2 mm. dik, dan rasp/schraap met een vlijmscherp mes (wat ik in een hoek van 45 graden vasthoud), de hoeken naar 45 graden. Ook gebruik ik wel eens een grote, doch fijne vijl om de hoeken te "slijpen".
Als ik met dunne bouwplaten werk, van 0,4/0,5 mm. dan laat ik ??n zijde overlappen, het overlappende deel snij ik vervolgens weer netjes recht af, waarna ik de hoek (waar nodig) in zijn geheel nog een beetje bij vijl.
Vriendelijke groet uit "(H0)lland"!
Patrick
H0-scale -> The World is Mine!
H0lland -> facebook

vandomm

Dirky , op onze club MSV Post B zijn we het spooremplacement Roosendaal anno 1924 aan het bouwen , alles van originele tekeningen.

Zelf heb ik daar verscheidene gebouwen van gemaakt , maar als je zo'n gebouw , met rollagen boven iedere deur en raam , veel dakkapellen en alle kozijnen met die fijne vierkante raampjes , dan kan ik je verzekeren dat 200 uur echt niet overdreven is . Men spreekt dan wel van een compleet afgewerkt gebouw .
in iedere geval veel succes en plezier bij het bouwen.
Cees .

Dirky

bedankt voor het woordje uitleg Patrick.

de gevel waarover ik het had zie je in dit topic: http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=8029&whichpage=8

(PS ik registreer ook al mijn tijden met de bedoeling er ooit misschien een kleine bijverdienste van te maken. Voorlopig heb ik helaas teveel "echt" werk [:)])

H0lland

Hallo Dirk,

Mooie gevel! (Maar dat had ik je inmiddels ook al in een persoonlijke mail te kennen gegeven! [;)])

--------------------

off topic:

Bij wie of waar moet ik zijn (tja, ben nu eenmaal vrij nieuw hier [:D])om iets in mijn profiel te laten veranderen?  Wat ik namelijk ook doe, mijn geboorte datum wordt steeds verkeerd weergegeven. [:(!] Al minimaal 10x geprobeerd om het te veranderen of te wissen, maar steeds komt er "automatisch" een zelfde foutieve datum te staan ?n dat ziet zo vreemd uit!
Vriendelijke groet uit "(H0)lland"!
Patrick
H0-scale -> The World is Mine!
H0lland -> facebook

doomslu

citaat:
Geplaatst door H0lland

Hallo Dirk,

Mooie gevel! (Maar dat had ik je inmiddels ook al in een persoonlijke mail te kennen gegeven! [;)])

--------------------

off topic:

Bij wie of waar moet ik zijn (tja, ben nu eenmaal vrij nieuw hier [:D])om iets in mijn profiel te laten veranderen?  Wat ik namelijk ook doe, mijn geboorte datum wordt steeds verkeerd weergegeven. [:(!] Al minimaal 10x geprobeerd om het te veranderen of te wissen, maar steeds komt er "automatisch" een zelfde foutieve datum te staan ?n dat ziet zo vreemd uit!


Ik wil het wel voor je doen, maar het werkt heus wel als je de instrukties letterlijk volgt! Echt waar. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

BigCedric