Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Zelfbouw gebouwen & natuur. H0lland in model.

Gestart door H0lland, 07 januari 2011, 09:24:03 AM

Gerolf

Jawadde, Patrick [:0] [:p]
Ik ben h??l content dat je op ons forum zit! Ferme aanwinst ben je [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

railman56

ik sluit mij volledig aan bij vorige kommentaren
modelbouw van de bovenste plank is dit
indien je ooit de tijd vindt mag je altijd wat meer uitleg verstrekken van de gebruikte (bouw)technieken ed.
je toekomstige baan kan niets anders dan een juweeltje worden
bedankt alvast om dit met ons te delen
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

joske

Sjieke dinges man, geeft toch een lekker gevoel als je mooie dingen met je handen kunt maken.[^]

H0lland

Vriendelijke groet uit "(H0)lland"!
Patrick
H0-scale -> The World is Mine!
H0lland -> facebook

Dirky


railman56

ja, gewoon super goed, ik kan het niet anders omschrijven
ik denk niet dat dit nog beter gemaakt kan worden
hoed af, kus van de juffrouw en bank vooruit [:D]
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

H0lland

Dank voor jullie complimenten![:I][:)]

Deze link naar Photobucket had ik ook nog even kunnen plaatsen... welliswaar is dit gebouw nog niet helemaal af (het dak moet er nog op) maar het gaat om het idee! [;)]

http://s1120.photobucket.com/albums/l498/H0lland/Zelfbouw%20%20H0%20NS%20Station%20standaard%20Douma/

(Kan ik ook nog op zoek gaan naar zelfbouw natuur ?n bomen als daar interesse naar is)
Vriendelijke groet uit "(H0)lland"!
Patrick
H0-scale -> The World is Mine!
H0lland -> facebook

Gizzmo

Dag Patrick,

Als ik het goed begrijp is dit voor jou echt een bron van inkomsten, waardoor ik ook wel begrijp dat je niet zomaar al je geheimen wil prijs geven.
Maar toch zou ik (en nog wel wat andere denk ik) het leuk vinden moest je iets meer vertellen over je werkwijzen ...

- Welke basis technieken gebruik je?
- Welke Bouwmaterialen?
- Welke werktuigen?
- Tips en Tricks

Ik zelf gebruik momenteel een cnc freesmachine om geveltjes te maken maar hier gaat snel veel werk ik zitten, ook voor eenvoudige dingen. Dus probeer ik ook al geruime tijd met meetlat en mes een mooie gevel gewoon uit te snijden ... maar tot op heden krijg ik niet alles mooi recht en haaks... hoe doe jij het?

Alvast met dank voor de uitleg [:p]
GreetZ,
David





Paulogic

Superfijn werk. Je hebt er een fan bij.

Alles is heel erg impressionandt ([;)])
en die roofvogel daar sta ik echt versteld van.
Met de microscoop en een naaldje ???
mvg,
Paul(ogic)

H0lland

Hallo David,

Het werk wat ik doe is eigenlijk (?n helaas nog) niet echt een bron van inkosten. Ik zie het meer als een 2e hobby die is ontstaan uit en naast de modelspoorhobby.... Ik ben gewoon eens (2-3 jaar geleden) begonnen om bestaande bouwdozen om te bouwen... van daaruit ben ik gaan kitbashen en dat leidde vervolgens weer tot algehele zelfbouw. Toevallig kregen wat mensen wat werk van mij te zien en zo zijn mijn eerste opdrachtjes binnen gekomen... het is dus niet zo dat ik barst van de opdrachten en veel voor anderen maak, al hoop ik wel in de toekomst wat vaker een leuke opdracht binnen te slepen![;)] Maar, omdat er veel werk in zit (van tekening naar compleet gebouwd ?n afgewerkt model kost gemiddeld ongeveer 200 uur als alles op schaal gemaakt dient te worden) kun je je wel voorstellen, dat niet iedereen zich zoiets kan of wil veroorloven, zelfs al reken ik een echte vriendenprijs per uur en rond ik het af naar onderen, dan nog blijft er natuurlijk een "aanzienlijk" bedrag over!

Tja, de werkwijze... Daar maak ik geen geheim van. Ik reken gebouwen via tekening of dmv foto's om naar schaal 1:87. Vervolgens snij ik alles met behulp van een (simpel maar vlijmscherp) stanley-mes en evt. een stalen lineaal uit. Niet te hard drukken, maar rustig een paar keer lichtjes snijden. Mijn ogen en handen hebben zo'n goed gevoel van maat en verhouding gekregen, dat ik eigenlijk vrij veel gewoon uit de hand en op het oog uitsnijd. Om zaakjes netjes te corrigeren gebruik ik gewoon zo'n klein sleutelvijlen-setje. Tot slot doe ik schilderwerk vervolgens ook allemaal op gevoel.

In de toekomst zal ik hier in dit topic eens een keer een compleet bouwverslagje met foto's neerzetten... zodat anderen kunnen zien hoe ik iets maak. Ik maak dan een soort stappenplan, zodat ge?nteresseerden evt. gelijk mee kunnen doen.

Tot slot... Mochten er nog gerichtte vragen zijn, stel ze gerust![;)]

Vriendelijke groet uit "(H0)lland"!
Patrick
H0-scale -> The World is Mine!
H0lland -> facebook

H0lland

Hallo Paul,

Dank voor het compliment! (Ook alle anderen uit eerdere berichten bedankt!)

De vogel heb ik ook gewoon met een vlijmscherp mesje uit een stukje styreen gekerft... uit de hand, op het blote oog.... ?n gelukkig zonder bloedvergieten![:D]
Vriendelijke groet uit "(H0)lland"!
Patrick
H0-scale -> The World is Mine!
H0lland -> facebook

H0lland

Bij deze nog wat zelfbouw boompjes...

De eik

Foto met tegenlicht



De appelboom in bloesem

in close-up...



De Berk

in close-up...

met tegenlicht



De grove den

Meerdere grove dennen...

En wederom in close-up...



Link naar een album:
http://s1120.photobucket.com/albums/l498/H0lland/Zelfbouw%20%20%20Diverse%20H0%20bomen/
Vriendelijke groet uit "(H0)lland"!
Patrick
H0-scale -> The World is Mine!
H0lland -> facebook

mardelat

Een woord: prachtig; daarvoor moet ge geen paardengeduld, maar olifantengeduld hebben en zeker een zeer vaste hand. Dat laatste heb ik spijtig genoeg niet meer. Patrick, doe zo voort. Marcel

evan

Pet af!  Knappe bomen hoor.  Zeker die berk en zn stam.  Ik zou er ook zo een paar moeten maken, maar het loof moet op mn baan KNAL geel zijn.

Mag ik vragen hoe je die berk hebt gemaakt?

Groeten Evan
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.